Skabb eller ringorm?!
Var precis hos vetten med vår lilla tott som har fått små sår på kroppen. Vi var helt övertygade om att det är skabb, det har inte drabbat alla små älsklignar utan enbart 2 av 5 har fått sår.
Men vetten tog skrapprov och sa att han trodde att det var ringorm! Vet ju att ringorm kan drabba tott men vi har ju inte fått ringorm, och det har ändå gått åtminstone några veckor sen vi först upptäckte att hon hade fått sår. Denna vet är dock inte världens bästa, det är en privatklinik och han har typ haft den så länge jag kan minnas. Som tur är är han väldigt medgörlig och snäll och skrev därför ut både stronghold(skabb) och malaseb(ringorm) till oss. Men är det någon här som har mer personlig erfarenhet av skabb och kan svara på om de tror att detta är skabb, har nämligen aldrig sett det mer än på bild.
Hon har inga ringar över huvud taget utan enbart dessa små små sårskorpor runt hals och bog.
Här är en ganska dålig bild på hur såren ser ut på vår andra tös. Det är två små röda sår bara. (jag blötte ner henne för att ta bilden, därav den tufsiga pälsen) Man ser även ett litet rött sår bakom örat.
Edit: Okej lyckades ta en bättre bild. Hon har flera stycken små sår/sårskorpor precis runt nacken. pälsen är inte bortskavd eller någonting utan man ser inte ens såren om man inte blöter upp henne och drar undan all päls.
Ser precis ut som på en av mina hanar och jag ska precis boka tid till veterinär. Sätter en tass här, väldigt intressant då jag var/är övertygad om att min har skabb…
Jag tycker det ser ut som skabb, Ringorm brukar vara som em ring men det kan ju såklart sr olika ut.
Ja, det var ju jag också, helt övertygad. Tydligen var det som massa små kapslar han såg, och de var för små för att vara skabbägg, och han såg inga skabdjur(?). Man han erkände dock att han inte var helt säker på hur skabbägg såg ut :S
Det ser verkligen precis ut som på denna bilden av skabb. Kan inte tänka mig att det skulle vara ringorm…. Men blir ju orolig ändå. Kanske skulle behandla mot båda ändå, bara för att vara säker. Men då blir det ju bada med shampo var 3e dag. Känns väldigt omständigt.
http://rattor.ifokus.se/articles/4d7179abb9cb46223908a373-ohyra
Här finns lite info om ringorm på råtta, med bilder: http://ratguide.com/health/integumentary_skin/dermatophytosis.php
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#6 om man tittar på bilderna där så är det ju definitivt inte ringorm, men misstänker att det inte ser likadant ut hos alla. De har dessutom tätpäls, alltså inte tappat päls eller kliat bort päls runt områdena som ringorm annars ger. Hmm… Blir mer och mer övertygad om att det inte är ringorm, men kan ju såklart int bevisa att det är skabb heller. Så bästa är väl helt enkelt att behandla med både stronghold och schampot så att man är säker på att få bort allt. Undrar dock om man kan göra båda samtidigt, men stronghold går väl ner i huden ganska snabbt antar jag. Vill ju inte tvätta bort det menar jag.
Jag skulle behandla mot skabb först och främst, och sen ringorm om det ingte hjälper. Jag har sett skabb massor av gånger och tycker det ser ut som ett solklart skabbfall. Ringorm har jag bara sett en gång (tror jag), så kan inte säga med säkerhet att det inte skulle bete sig som skabb i början. Men ringorm är så ovanligt att det är rätt otroligt i vilket fall.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#8 Ja det kan nog vara en bra metod, ska hämta ut grejerna idag och se hur länge schampot håller oöppnad, kanske kan jag hämta ut och spara eller helt enkelt inte hämta ut om jag inte behöver det. Tror verkligen också att det är skabb. Blev så förvånad när han sa att det var ringorm!
Jag tycker det liknar skabb 🤔 Men jag vet iofs inte hur ringorm ser ut på råtta.
Det kan ju också vara resultat av tjuvnyp av en eller flera burkamrater. Säger inte att det är så men det kan ju ialf vara ngt att undersöka.
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
jag tycker det ser ut som skabb, min råtta hade också sådär ungefär fast värre. Hur länge har hen haft det? ser pälsen också ''skabbig'' ut?
#11 nja, det är på tok för många och dessutom så kliar hon sig ju frenetiskt. Det är helt klart inte det, men vi har givetvis övervägt det till en början. #12 hon har väl haft det i några veckor, den andra tösen bara nån vecka. Vi har försökt avgöra vad det är och se om det blivit värre, om det bara var långa klor mm men nu när andra tösen också fått så var det ganska självklart att det var nått. Nja, hon är ju rex så hon är ju naturligt lite tuffsig men annars ingenting särskilt. Vetten tyckte hon såg lite torr ut men jag vet inte riktigt.
Det där ser ut som typiskt skabb, konstigt att veterinären sa ringorm.. Jag skulle då säga att det är skabb, aldrig hört att det skulle vara ringorm, det ser ju inte ut sådär..
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning