Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 533 ggr
KajsaLindstr0m
0

Bråkig Råtta.

Jag har fyra råttor, var av tre stycken är från samma kull. Den fjärde köpte jag några månader senare och han har under en tid nu varit väldigt bråkig av sig mot dem andra tre bröderna. I början var det inga problem alls, han blev godkänd av dem andra tre och blev en i flocken, brother from another mother så att säga.

Men idag fick jag separera dem, för det gick verkligen inte att ha honom tillsammans med dem andra tre. Delta, som den fjärde råttan heter, började slåss med Alpha, en av dem tre bröderna. De ställde sig på bakbenen, låg på rygg och hade sig. Det var ett jäkla liv på dem. Tillslut fick jag nog och det tror jag Alpha också fick, för Delta har varit sådan här ett tag nu som sagt. Väldigt bråkig och dominant av sig. Han ger sig även på dem andra två, Bravo och Charlie, men inte lika mycket som han ger sig på Alpha. Alpha har sedan han var liten, redan när jag köpte honom, varit lite skygg av sig och inte riktigt vågat lika mycket som sina bröder. Kan det vara så att Delta känner av Alphas osäkerhet i flocken?

Så jag undrar om detta är normalt? Är det så att Delta vill visa sig dominant eller är det något annat som är fel?

Tacksam för svar.

:')
0

Hur gamla är dom?

KajsaLindstr0m
0

Alpha, Bravo och Charlie är köpta den 10:e februari i år, Delta är köpt den 5:e maj också i år.

:')
0

De brukar komma in i en tonårskris vid 7 månader, troligtvis det som sker. Men mer än så vet jag inte, sp hoppas någon kunnigare kan svara! :)

PetQueen
0

Vad för sorts bråk var det? Förekom det någon blod i bråket?

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

KajsaLindstr0m
0

Nike: Ja, så kan det nog vara. Men det är Delta som är den som startar bråken mesta dels och han är inte riktigt så gammal ännu :/ Han kanske påverkas av dem. Tack för svaret! :)

PetQueen: Står på bakbenen, jagar varandra, slåss med frambenen, piper, skriker, den ena ligger på rygg och den andra är över. Har även sett att dem slåss så mycket att tussar av päls försvinner. Även bitmärken har upptäckts.