Råttor iFokus

Råttor

Etikettagility-aktivering
Läst 2538 ggr
kolpa
1

Rått trick!

Alltså jag vill så himla gärna lära mina råttor trick, vem vill inte det. Men det är så himla tålamodskrävande. Och så måste man ju ha något godis som fungerar! 

Hur svårt kan det vara! Är det någon av er här på rif som har lärt era råttor några tricks? Vad ska man ha för belöning?

Sedan undrar jag ifall det har någon betydelse ifall det är en pojke eller  flicka, vad tror ni, vilket kön är lättast på?

Tror ni att det är omöjligt att lära en råtta som inte är bebis fortfarande? :)

kolpa
0

Putt

kolpa
0

Ingen som har tips?

:')
2

Som godis ta något den gillar som du kan he små mängder av. Sedan kan du nog lära en äldre råtta trix ocskå! Själv tror jag honor då de är mer aktiva än hanar. Men en hane som gillar mat kan nog motiveras till att göra trix :)

Ljusa
3

Jag brukar inte använda godis när jag tränar med mina råttor, jag brukar mer visa med handen vad de ska göra och bli " glad & kelig" när de lyckas. Jag tränar agility med mina råttor, jag har gjort egna hinder, en tunnel, slalom pinnar och en " brygga". När jag tränar agility så sätter jag råttan på andra sidan hindret och lockar och hjälper till med händerna i början, innan de riktigt vet vad de ska göra. Jag har 4 rått-tjejer och alla lärde sig väldigt snabbt (efter bara ett pass, men det är nog väldigt individuellt hur fort det går) jag har bara tjejer så jag vet inte om det är någon skillnad, det är nog väldigt olika oavsett kön. När jag lärde mina tjejer att komma när jag ropar så satte jag mig med en i taget inne på toaletten (den är liten och det finns inte så mycket grejer där) och så Sa jag deras namn och belönade. Efter ett tag så sa jag deras namn och när de gick mot mig så belönades de, jag höll på så i nån/några veckor. Och som belöning har jag fyra råttor som kommer på inkalning! Det är definitivt värt det!(Väldigt praktiskt) men man måste se till att fortsätta med belöningen annars tröttnar de lätt, fast när det sitter behövs bara lite extra uppmuntringar lite då och då. Om du vill träna in andra trick typ snurra, stå på bakbenen så går det nog att visa med handen men det kan vara bra att kunna locka med godis. Mina råttor brukar få tex hushållsost, pannkaka eller rispuffar. Jag delar bitarna i väldigt små bitar för om man använder stora bitar tar det evigheter för råttan att äta upp och den blir mätt efter bara några få bitar. Men som sagt brukar jag inte använda godis, mest för att mina tjejer inte gillar att äta utanför buren. Åldern på råtta spelar nog igen roll, jag började inte träna så fort jag köpte mina första råttor. Så en av mina tjejer var mer en 3år när vi började träna, hon är den av mina råttor som har varit bäst! Hon lärde sig: snurra, inkalning, stå på bakbenen, backa, all agility, rulla, stilla, hon var väldigt begåvad fast vi inte började träna innan hon fylt tre!! Citrus, rekord råttan! Hon blev faktiskt nästan 4år så träningen kanske höll henne frisk :) När du tränar är det viktigt att inte tränar för länge. Sluta när det går som bäst! Det kan kännas jobbigt men om man slutar när det börjar gå dåligt är det de råttan kommer ihåg! Så korta pass med positivt slut! Om du undrar något mer är det bara att fråga!

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

AliciaRing
0

Kolpa! :)
Vi får nog köra en tur till djuraffären och se om vi kan hitta någon smaskig belönings "godis" :D<3

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

Zakaraa
0

Om du tittar under artiklar så finns det minst 2 texter om hur man kan träna en råtta. Vill man använda godis som belöning bör man använda sig av något råttan tycker om, en droppe te, en smörklick, något litet frö osv osv. Så länge man inte övermatar. Kön är individuellt men generellt är honor lättare då de är mer aktiva men även matglada hanar är lätta att muta.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

kolpa
0

#4 Oj det låter som du hållit på ett tag, men hur länge tränade du din råtta varje gång då? ungefär hur många minuter per dag liksom? var det inte väääldigt tålamodskrävande för dig? Mina eller iallafall min ena råtta är inte heller så speciellt sugen på att äta utanför buren, men varje gång jag prövar så hittar de alltid något annat som de blir nyfikna på även om de har varit där hur många gånger som helst :/ Jag ska prova det där med inkalning, vill ju prova agillity och tricks med, om vi säger att jag börjar med inkalning, vad tycker du är bäst att prova sen, tricks eller agillity? 

Tack för bra tips! :)

kolpa
0

#5 jaooo! :)<3

kolpa
0

#6 nej nej, man kan ju ta sånt som man har hemma annars, men de brukar ha bra torkade frukter i affärer, något du rekomenderar som muta?

Zakaraa
0

Torkade frukter innehåller inte nog med fruktens egna sockerhalt även socker och oftast diverse E-nr så det skulle jag skippa. Som jag skrev fungerar en droppe te, det kan man ge ur spruta, lätt att docera på så sätt. Lite smör på fingret, slicka lite vid rätt beteende. Du får prova dig fram och se vad ditt djur gillar bäst. Leksak, bus, mat, allt går att använda

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

kolpa
1

#10 Okej, haha om de ändå fanns några leksaker som dög och om de ändå var busiga hahaha! =)

Ljusa
0

#7 Det är en bra idé att börja med inkalning!det är så praktiskt. Efter inkalning tycker jag att du ska börja med agility, jag tror det är lättare för råttan att lära sig om den ska gå igenom, gå runt eller hoppa över, (det är skälvklart individuelt, som det mästa med råttor)det är lätt att visa genom att visa råttan rätt och hjälpa till med händerna. Tricks som snurra, rulla, stanna är svårare eftersom det inte hjälper att ta tag i råttan och dra runt den ett varv ;). Då får man mer locka med sig råttan och det kan ta ett tag innan den fattar. Det kräver en del tålamod att träna råttorna men mina tyckte att det var väldigt lätt med agility. Jag vet inte riktigt vad du ska göra när råttor springer iväg, mina råttor har i princip fri till gång till mitt rum dag tid så de har börjat tröttna lite. Nu är jag roligast så att vara med mig brukar inte vara ett problem. Men några av mina gamla råttor var lite så, typ träning: in under sängen och mys med dammråttorna. Om du ska träna inkalning är det bra att vara på en liten yta så att råttan är nära dig hela tiden, om inget bra rum finns funkar ju sängen du får låta råttan gå som den vill men om den springer iväg för långt så får du lyfta till baks den eller kalla in den när du kommit så långt :). Om du ska träna agility så kan det vara bra att vara två, en i varje ende av hindret. Din kompis släpper råttan i början av hindret och ser till att den inte smiter och du sitter i andra änden, råttan brukar då vilja komma till sin ägare och det går lätt som en plätt! Det är bra att träna väldigt lite åt gången med agility och tricks, kanske 5- 10 försök. Sedan kan du träna många gånger om dan med nån timmes mellanrum. Sluta alltid när det går som bäst!! Inkalning kan du (enligt min erfarenhet) träna längre, eftersom råttan bara får gos och godsaker. Men när inkalningsträningen blir mer och mer lik inkalning (råttan måste komma till dig eller gå mot dig för att få godis) så få man dra ner lite på det. När du lär åttan trix kan det vara bra att hålla sig till en sak. Alltså inte börja snurra innan råttan är van vid att rulla, mina har i varje fall lätt att blanda ihop trixen då. Lycka till med råttorna! Hur många har du, vad heter de? Om du undra något mer är det bara att fråga! :)

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

kolpa
0

#12 Hej

Jag har 2 hanar som heter Tudor och Timon.

Okej men om vi säger att jag ska lära dem (t ex Tudor) inkallning och jag ska ha han på min lilla toa ska jag alltid ha Tudor framför mig eller ska han få springa runt? 

annars är det såhär jag ska göra då?

Steg 1. Först så säger man hans namn och sedan lyfter han till mig? ska jag ge belöning då?

Steg 2. Säg hans namn och när jag ser att han går mot mig så ger jag en belöning?

Steg 3. Säg hans namn och när han kommer till mig så ger jag en belöning? 

Haha låter jätte svårt ju :)

Ljusa
0

Du kan låta honom springa runt lite men ändå se till att han är fokuserad på dig! Du får pröva dig lite fram för att se vad som funkar för dig. När jag tex lärde Rea att komma på inkalning så gjorde jag typ så här: 1. Säga namnet till henne och ge henne en belöning, säga bra och kela. 2. Sedan sa jag namnet och lyfte henne till mig +. Belöning och kel. 3. Sedan sa jag namnet tills hon tittade på mig (då lät jag henne springa runt på toan som hon ville) när hon tittade på mig blev hon belönad. 4. Jag säger namnet och väntar på att hon kommer till mig, eller går mot mig. Du gör såklart varje steg flera gånger och det kan ta ett tag innan de fattar Man gör det allts svårare och svårare för de, det har funkat bra för mig. Man kan ju också vända på det och säga namnet när hon tittar på en. Alltså hon tittar på mig eller går mot mig och då säger jag "Rea" Och kelar, namnet ska vara något positivt. Använd namnet i vardagen även innan dina råttor kan sitt namn så att de vänjer sig vid det. Tex "mat dags Tudor" eller "god morgon Timon. Det kanske du redan gör? Om de reagerar på namnet i vardagen så belöna! Lycka till! Som sagt svarar jag gärna på fler frågor!

- J.K. Rowling

kolpa
0

#14 tack ännu en gång. Ja jag använder deras namn i vardagen men jag vet inte riktigt om de fattar, jag tror Timon kan sitt namn mer en Tudor men Tudor lyssnar lite till allt:/ Ja får prova :)

Ljusa
0

lycka till igen!

- J.K. Rowling

kolpa
0

Tack, jag provade idag det gick sådär vi va på min lilla toa men ändå så fanns det andra saker som han var nyfiken på om han inte skulle vara i mitt knä…

[Thew]
0