Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 368 ggr
viggomann
2013-08-11 15:38
0

Fegis

Hej på er, jag har en råtthane (från början var de två och ska skaffa sällskap till han som är kvar så det behöver kanske inte diskuteras just nu). Saken är den att han är väldigt feg, han älskar att bli klappad och kelad med, så länge han är i buren. Han vill inte lämna buren. Vi låter buren (som står på golvet) stå öppen så han bara kan gå ut, men det vill han inte. Ibland tar vi ut honom i alla fall som tex för tvätt av bur eller honom, då bajsar han på sig i ren förskräckelse. När man lyfter honom piper han, men inte av smärta för inne i buren kan man peta och klia och gosa hur mycket som helst och trycka överallt. Inte så att vi står och trycker på honom, men var ju tvungen att utesluta det alternativet.

Han är snart ett år gammal och kom med sin bror till oss när de va några månader. Kvinnan som sålde dem bodde i en två med sina katter hundar och ca 10 råttor. De två bröderna bodde i en liten bur ca 50x60cm inne i en garderob av den typen man kan gå in i. Där inne bodde även andra råttor i olika burar. Brodern började efter flytten bitas, både sin bror och människor som kom i närheten. Antagligen blev det för mycket stress för honom att flytta.

Så min fråga, hur ska jag jobba vidare med att få min råtta att känna sig lugn och trygg, både utanför buren och med oss?