Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 471 ggr
myannacecilia
2013-08-10 17:28
0

Allergi

Hej!

Hur gör ni som är allergiska/ har allergi i familjen när ni har råttor? Har ni något tips? 

/ My

Zakaraa
2013-08-10 17:56
2

Vi är många här på RiF med allergi eller överkänslighet mot råttor, enklast är att använda sökfuntionen, sök på allergi så, kommer du så upp massor med trådar :) Själv äter jag allergipiller dagligen och klarar mig, får jag ett rivsår så tvättas och spritas det direkt.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

myannacecilia
2013-08-10 18:31
0

Tack för svar, har läst på: http://rattor.ifokus.se/articles/4e63fe3ed4ebea5a5600accd-allergi-skaffa-rattor 
Min pappa är allergisk och fick hem mina råttor idag, de står på mitt rum med stängd dörr, är inte allergisk själv men är rädd att han ska reagera.
Har gjort rent buren och badat råttorna, tycker själv inte att de luktar något nu, men han kan ju reagera ändå för de.

wintermynta
2013-08-10 18:39
0

Tidigare har jag ätit allergitabletter , rinixin och astmamedicin.Men allergin har bara blivit värre med åren (haft råttor sen 2005) så nu försöker jag minska ner. Även hunden är allergisk så han är portade från råttrummet och väldigt olycklig varje  gång jag går in dit. Så jag har tagit beslutet att försöka leva utan dessa fantastiska djur. Det största  steget var att lägga ner min uppfödning. Nu ska jag bara försöka sluta skaffa nya råttor , vilket går så där 😉

Apootie
2013-08-10 18:42
0

Ett tips är att när din pappa inte är där, eller ja ni bestämmer ju själva. så försök vädra igenom ditt rum (så att det vädras ordentligt, men akta råttorna så de inte blir förkylda). Ju mer instängt = allergibomb typ. Min pojkvän är allergisk och för honom blir det jobbigt att gå in i ett kvavt/instängt rum med djur, det behövs vädras ordentligt så det håller sig "fräscht" och inte instängt  🙂

myannacecilia
2013-08-10 19:25
0

Tack för svaren! :) 

Buren står på motsatt sida från fönstret, Ena fönstret är alltid lite öppet, då blir det lagom temperatur på mitt rum :) Vi hoppas verkligen detta går vägen!

Zakaraa
2013-08-10 19:40
0

När du säger att di pappa är allergisk, är han pälsallergiker eller har ni kollat så det är allergi för råttor också? (Många tror ju att bara man är pälsallergiker så tål man inga djur så därför frågar jag)

myannacecilia
2013-08-10 19:49
0

Pappa är pälsallergiker men han tål hundar ( Troligen för att han är uppvuxen med dom ) Och nu har vi hund och det går utmärkt. När jag var yngre så hade jag kanin, marsvin och hamster som han reagreade på och åt allergitabletter.

Zakaraa
2013-08-10 20:42
0

Prova med att låta honom träffa dem för han kan tåla dem :) då får nu även veta om det går eller inte för honom. Skulle han få andningsproblem kan ni även införskaffa luftrenare :)