Hjälp!!
Hjälp!
Hade min råtta på axel och hon hoppade rakt ner på golvet! Tog in henne i buren och hon la sig i hängmattan. Gav henne majs(hon tycker så mycket om det) och hon åt men nu ligger hon och piper lite.
Är hon skadad???
TECKEN PÅ SKADA
Piper hon mer än vanligt om du rör vid henne?
Drar hon sig undan om du rör vid henne, även fast hon inte brukar det?
Är det något särskilt ställe hon reagerar på?
Om du tar ut henne ur buren och låter henne röra på sig, haltar hon, går snett eller gör något annat som ser konstigt ut?
TECKEN PÅ SMÄRTA
Kisar hon, flämtar hon, har hon burrat upp pälsen? Hon åt och det är ett bra tecken. Om de har väldigt ont har de oftast ingen matlust.
MINA ERFARENHETER
Mina råttor har hoppat från alla möjliga knasiga ställen och de har alltid klarat sig väldigt bra. Hur lång är du? Och hur landade råttan när hon föll/hoppade?
Hon pep inte när jag rörde henne och hon har slutat pipa nu. Jag tog ut henne och jag tyckte att hon såg lite knasig ut då hon lutade lite på huvudet när hon stod stilla men hon gick som vanligt.
Jag är 161cm och hon landade på tassarna.
Tycker att hon ser ut som vanligt nu. Hon var kanske lite chockad?
Tack så jättemycket för svaret!
SNEDSKALLE
Hur gammal är råttan? Om hon är lite äldre kan orsaken till att hon hade huvudet på sned och det plötsliga hoppet vara en hjärntumör som påverkat balansen.
Fast att ha huvudet på sned eller hoppa på konstiga ställen beror inte alltid på en hjärntumör, såklart! Men jag kände att det var bäst att säga det ifall du skulle ha märkt något liknande tidigare eller om du märker att hon beter sig annorlunda. Tecken på hjärntumören, även kallat för "snedskalle" är huvudet på sned, dålig balans och oförmåga att gå rakt. De kan gå snett som i en böj eller till och med i cirklar.
BUSFRÖ
Men det kan ha varit så också att hon helt enkelt fick för sig att hoppa, sen föll, insåg att det var en mycket dålig idé, landade, det gjorde lite ont och hon blev rädd och chockad, lade sig i buren och pep och åt majs och tyckte lite synd om sig själv och sedan gick det över. :')
Mina råttor har levt rövare många gånger. Det tar inte många sekunder för dem att ta sig upp på helt fel ställen och ibland har de trillat, hoppat för högt uppifrån o.s.v. Att vara busig och lite klumpig är inget farligt i sig, hehe.
Tror du att vi kan ställa diagnos busfrö på din råtta kanske? ;)
Jag har inte haft henne så länge och hon och hennes syster är mina första råttor! Har inte sett henne göra så innan :c
Jag tror faktiskt vi kan ställa den diagnosen ;D