Skaffa råttor
Jag har de två senaste månaderna funderat på att skaffa råttor (2-3, ska kolla vad mina föräldrar tycker och se vad jag klarar av)Det enda som är problemet är att jag vet inte om det finns uppfödare i närheten? Jag har kollat på olika listor men ingen verkar vara direkt seriös eller så har dom inte uppdaterat sidorna på flera år. Bor i Skövde och skulle kunna hämta råttorna i stort sätt vart som helst i Västra Götaland/Jönköping/Kristinehamn. Vet ni någon bra uppfödare i närheten? :) För jag vill helst inte köpa från någon djuraffär eftersom jag alltid köpte hamstrar där som var rätt så dåligt skötta.
Har även försökt att söka på bra burar men jag hittar inte så många, vet ni någon bra som dom säljer på tex Arken zoo/Djurmagazinet? Eller är det bäst om man beställer? :p
Något annat jag borde tänka på eller som vore bra att veta? :)
Ang bur så kan du hitta bra och billigast på zooplus.dk ( kom bara ihåg att det är danska kr) Svenska butiker och onlineshoppar är extremt dyra tyvärr. Och din sistafråga med andra viktiga saker, om du kollar under artiklar så fin s en del och även en massa länkar på Vanliga råttfrågor som du hittar till vänster innan menyerna kommer :) Kan tyvärr inte tipsa om någon uppfödare i din närhet men transport brukar aldrig vara några problem om man hittat någon längre bort :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Vintaz finns i Jönköping. Hon är seriös, hon är hjälpsam, hon är trevlig och detsamma gäller hennes råttor :)
//Nike
#1 Okej tack! Har kollat in sidan och den verkar bra. Har snackat med en som har råttor och hade köpt sin bur på den sidan, dock var det en fågelbur. Fungerar det om man köper en sån här då?
http://www.zooplus.dk/shop/fugl/bur_voliere/kanariefuglebur/andre/232016
''-Mål uden fod: B 102 x T 54 x H 115 cm (≈55m2)
-Gittermaske 1 cm''
Den borde alltså passa för 3 råttor, om inte flera då. Om mina uträkningar nu stämmer? Eller är det helt fel modell för råttorna? 😛
#2 Pm:at henne 😃
Personligen skulle jag inte köpa den buren, små öppningar och utdragbar botten osv. Jag skulle då hellre titta på iller eller ekorrburarna som finns, du har ex furet tower:n som är dubbelvåning, väldigt bra öppningar och enormt lätt att mpntera upp o ner och tar liten ölats nerpackad. Du kan använda burräknaren för att räkna ut hur många råttor som får plats, skickar en länk i ett eget inlägg :)