Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 876 ggr
Blodfot
0

är hon sjuk?

Jag funderar på om kala fötter är en sjukdom? Min ena tös har kala fötter men inte den andra och jag är orolig för det har varit mycket med denna kull, vad säger ni? Snälla svara jag är så OROLIG! Hon känns även smalare hjälp mig!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

chade
0

Hur menar du med kala fötter? råttor har inte päls på fötterna, inte alls mycket i alla fall! Har hon blivit mycket smalare, eller bara lite? ändrat något i kosten, rosslar hon, eller är förkyld?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

:')
0

Menar du kalla?

Mezzzanina
1

Ta gärna en bild på hennes fötter och lägg in här så är det lättare att förstå hur det ser ut. Om en råtta smalnar av bör du kolla upp det.Vad ger du henne för kost? Har du provat att avmaska henne? Men nummer ett tänk över kosten. Det finns många bra trådar här på iFokus där du kan läsa om råttors kost.Men detta är min favorit tråd om vad råttor behöver att äta: 

http://rattor.ifokus.se/articles/4d71456bb9cb46222d059bc8-sa-har-matar-terato

Mina råttor får var dag en stor tallrik med lagad mat förutom sin fröblandning.Viktigt att tänka på att din råtta får i sig både grönsaker, frukt och protein och sedan kan man ju till exempel ge me pasta/ris/potatis/potatismos/matvete/coscos/korngryn som du blandar med den andra maten dagligen. Ett annat tips som jag har använt en hel del genom åren är att ge välling med lite smör i eller barngröt med smör i till råttor som kommit nya och kanske ligger lite lågt i vikten. Det kan du till exempel ställa in till dina råttor om natten så har de lite extra att äta på. Har du vägt din råtta.Om du inte har gjort det så gör det och så kan du ju skriva här ålder på din råtta och vikten så kan du ju få lite tips på hur den ligger i vikten. Kan ju också vara så att du behöver kolla upp din råtta hos en veterinär.Bättre att kolla upp råttans hälsa en gång för mycket än en gång för litet. Sedan kan den ju ha mask  i magen och kan ju behöva avmaskas.Det händer ibland. Jag är lite osäker på vad du menar med kala fötter.Råttor har ju inte massa hår på själva tassarna.Men är det däremot så att den börjar att bli kal upp på benen så kan det vara barbering.(att den själv äter av sin päls eller att en burkompis äter av pälsen) Kan vara värt att försöka att observera hur dina råttor är med varandra eller om du kan se om den själv barberar sig. Är det kalla fötter du menar så kan det ju vara för att hon är smal och kanske håller värmen lite dåligt.Det kan ju också beroende på  råttans ålder vara dålig blodcirkulation. Men som jag sa, ta gärna en bild om du menar kala/nakna fötter så vi får se hur det ser ut. Rekommenderar också ett besök hos veterinären så du får kollat upp råttisen. Lycka till nu.

Blodfot
0

Tack, Hon är typ sex veckor, idag blev hon lite tjokare, vad kan jag använda för att väga henne? Jag har inte haft råttor så länge, och detta är mina första.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Helenaw87
0

Har du en liten köksvåg (sån man väger mat på) så är det perfekt

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Mezzzanina
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna lilla digitala vågkannan använder jag.Jag såg att Rusta sålde ut sådana digitala vågkannor för runt 45kr för en vecka sedan.