Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 875 ggr
Helenaw87
1

Vad krävs?

Jag har fött upp råttor tidigare men mest för min egen skull.
Men nu går jag i tankarna på att göra det "på riktigt" om ni förstår.
Jag undrar då vad som krävs.. vilka regler mm man ska följa.
Är det som med hundar?

All hjälp tages tacksamt emot!!

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Zakaraa
1

Om du tittar under Artiklar, och avels kategorin så hittar du minst en artikel. Det är viktigt att veta bakgrund bakom skna avelsdjur så man vet sjukdom, temperament, typ osv osv, vissa färger ka ex ha dödlig utkomst för fostren om man blandar. Sedan är det bra att ha lite koll på genetiken. Sedan bör man tänka över Varför man vill avla, för att det är roligt med bebisar eller för att du kanske vill stäeka svenska råttstammen, hjälpa till att förbättra en viss färg eller kanske importera för nytt blod osv osv. Varför vill just Du avla är en viktig fråga att stäla sig. Har jag någon kunnig som kan hjälpa lig vid problem, alltid bra att ha en mentor som stöd. Men ta en titt på artiklarna så får dj en bra grund i alla fall :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

orats
1

Alltså, råttor är många som avlar på för det är "enkelt" (billigt att köpa råttor, de är inte stora och tar inte särskilt mycket plats). Att liksom säga ungefär Ååh vad kul med råttbebisar, dom är så söta! är fel. Det är mycket man ska veta för att avla på seriös nivå, det är inte bara att välja hona & hane genom utseende. Viktigt är att kolla på släkten, vilka sjukdomar som finns, hur föräldrarna i fråga har hållt sin hälsa. Läs på ordentligt, utvärdera dina blivande råttföräldrar, samla erfarenhet!

Det är viktigt att planera och veta att man har tid och möjlighet, kunna ta hand om en kull.

Sedan att veta om genetik är bra, vilka färger som tänks komma osv.

Veta om sjukdomar.

Jag skulle inte avla på råttor jag inte vet något om släkten, som t.ex råttor från djuraffär. 

Som #1 säger, läs artiklarna :)

[Emelie321]
2

Det allra första du bör fråga dig är om du är beredd på de enorma veterinärkostnader det innebär att föda upp om t.ex mycoplasma, förkylningar m.m. skulle drabba råttorna. Har man riktigt otur så kan ju olika problem dyka upp samtidigt, och är råttorna många blir det inte nådigt.

Även om råttor är små, så kan det kosta skjortan.

Men roligt att du är intresserad! Behövs fler seriösa uppfödare. 🙂

Helenaw87
0

Tack för era svar allesammans!
Okej jag ska förklara varför jag vill avla och hoppas på era åsikter.

Då jag skaffade mig min första råtta kom hon från Akren i växjö.
Jag hade tur för hon var perfekt.
Hon var hur tam som helst och hon fäste sig vid mej lika fort som jag vid henne.
Hade henne nästan 4 år och inte en enda gång bet hon mig.
Jag tog en kull på henne för hon var helt enkelt underbar.
Behöll en unge som vart lika bra hon men efter de båda gått bort blev det inga fler råttor förns nu och även dessa från affär.

Jag vill avla dels för att jag älskar råttor och det är kul men mest för jag Jag vill få fram fler seriösa uppfödare och få bort råttor från affärerna och öka medvetenheten om råttan som sällskapsdjur.
Jag vill vara med och avla fram bra, friska och stabila råttor och jag behöver hjälp att börja så det blir rätt.

Jag har många vänner som verkligen hatat råttor och sett dem som äckliga skadedjur men nu har ett flertal av dom själva skaffat råttor och jag vill fortsätta på den vägen.

Hade hoppats på att kunna avla på någon av mina nuvarande råttor, speciellt på den lilla dumbon som är gudago men om ni tycker det är fel att avla på de som kommer från affär kommer jag naturligtvis tänka om.

Mezzzanina
3

Ett tips är att du försöker hitta en uppfödare som du kan få gå och lära dig lite mer om råttavel hos.Jag har själv haft råttor sedan 1983 och inte förrän förra året ansåg jag mig redo att med en uppfödares stöd ta min första kull.Jag håller ännu på och lär mig mer och mer om råttor hela tiden för du må tro att det dyker upp nya saker också hela tiden så att man behöver uppdatera sig. Det är viktigt att ha genomtänkta avelslinjer att gå på där du vet bra och lång historia bakom råttans släkt, så att du vet om det ligger dominans,aggression och sjukdomar bakom.Det ser man inte bara genom att se på den tilltänkta mammaråttan och den tilltänkta papparåttan utan på hela släkten bakåt. När jag valde att ta min första kull så ansåg jag inte mig helt redo men uppfödaren som jag nu liksom gått bredvid minst 1,5 år sa att hon tyckte att jag var redo för min första kull (då förra året). Jag hade då en råtta från den uppfödaren med väldokumenterad och uppföljd bakrund och så fick jag lite hjälp att hitta en lika lämplig pappa som också hade en väl dokumenterad bakgrund. Men det är viktigt att ha kontakt med en kunnig uppfödare för att få hjälp och råd hur man skall göra om det uppstår komplikationer när honan blir gravid samt om det skulle ske komplikationer vid födsel osv. Så hör gärna med någon uppfödare om du liksom kan få ha typ ett provår hos dem och få lära dig mer om du skall starta  med att ta en kull.Jag lovar dig att det kommer du ha bra mycket nytta och stöd av.Dessutom så får man genast kontakt med så många andra trevliga och kunniga folk genom en uppfödare så det har bara vart possitivt för mig.Dessutom så anser jag att man aldrig kan lära sig för mycket.Det är liksom en jungel av saker som är bra att kunna innan man ens tänker på att skaffa en kull.Genetiken tycker jag är svår och jag håller ännu på och lär mig den.Det finns ju många typer av råttor som inte går ihop att para, typ vissa färger som om man parar två råttor med dem inte går bra ihop då det kan uppstå problem till exempel.Ja frågorna har vart många innan min första kull mår du tro. Hoppas verkligen detta som jag skrivit till dig ger dig en puff med stöd i rätt riktning och att du hittar en bra uppfödare som du frågar, eller om någon uppfödare som sitter på ifkus och läser detta kanske erbjuder dig att få hjälp.Ta all hjälp du kan få för du kommer aldrig att ångra det samt att du kommer tat lära dig en massa intressanta saker som du säkert inte vet nu.Man kan ju aldrig lära för mycket! Lycka till!

Helenaw87
0

Har nu läst allt och då har jag ett problem.
Jag varken känner eller vet någon uppfödare i närheten.
Bor i Norrköping men har ingen bil då sambon jobbar så kan inte ta mig så långt liksom.

stressad, därav korta inlägget

Melissa V
3

I närheten av Norrköping har du ju Zickan du kan kolla med som  i alla fall jag kan rekommendera.

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Mezzzanina
2

Jag rekommenderar också Zickan! Hon är jätte bra!