Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3137 ggr
[micke011]
0

Liten Kula

Hej alla. Jag har 2styck handtama Honor tamråttor.Bägge födda 20Februari 2012 Ena honan har en liten rund kula nära analingången. Va kan de va för en liten kula ???

ceccie
1

Nära spenarna? Såfall kan det vara en ljuver tumör

[micke011]
0

Hej Ceccie.. Jag ser inga spenar på den råttan..

:')
2

Är du säker på att det är en hona och att kulan du känner inte är pungen på en hane? 🤔

[micke011]
0

Hej Nike.. Jag har ett såKallade UppFödarBevis ett a4papper som det står 2styck Sålda Honor till mig..

:')
0

#4 Har du någon bild på dom? :)

sarakaka
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken av dessa är det mest likt?
Det här är en hona med en tumör.

(Äger inte bilderna)

sarakaka
0

Det här är en hane med testiklar.
På honan med tumören  är knölen mer diffust utdelad under hennes hud. Tumören är inte lika definierad.
Hos hanen är testiklarna tydligt markerade i en egen liten påse. x)

(Äger inte bilderna)

ceccie
0

Oki när jag började med råttor fick jag en tjej som fick en böld vid analen, och den var hane. Och jag fick intyg att det var hona.

[micke011]
0

Hej sarakaka.. Min Hona tamråtta liknar din bild. Men skicke me bild på min Hona.

JoySurrender
4

Det där ser ut som en juvertumör. Den är så pass stor att den förmodligen är i vägen för råttan, och bör opereras bort.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

sarakaka
1

Ja, det ser ut som en tumör! Du har tre alternativ.

1. Låta råttan vara och låta henne leva så länge hon äter, dricker, mår bra och inte verkar ha ont.
2. Operera bort den. Gör du det direkt förhindrar du att tumören sprider sig (en tumör kan ge dottertumörer som sprids till resten av kroppen). Hennes liv kommer troligtvis att bli längre och hon kommer inte att störas av knölen.
3. Avliva. Kan kännas onödigt och ledsamt om hon fortfarande mår bra eller om du vill operera henne.

Om du har ekonomi för det så bör du operera henne. Jag är osäker på hur mycket en sådan operation kan kosta.

Fjordell
6

Jag hade inte låtit en råtta med såpass stor tumör tvingas leva på det viset. Den är uppenbart i vägen för henne, och har inte TS möjlighet att låta operera råttan, så är det nog lämpligast att avliva henne inom en snar framtid, så att stackarn slipper släpa runt på den där… 

Finns så många som låter tumörerna växa så att de blir lika stora som råttan själv, vilket är helt fruktansvärt. Att råttan äter och "mår bra i övrigt" är ingen anledning till att låta en råtta bli rörelsehindrad p.g.a egoistiska skäl.

ceccie
0

Så där såg min hillevi ut. Jag valde att hon fick somna in pga att ljuvertumören blev så stor.

sarakaka
2

När jag har haft råttor med tumörer har jag avlivat dem även om de varit ganska små. Risken är ju väldigt stor att de sprider sig och att viktiga funktioner i kroppen rubbas. Som jag skrev så har du tre alternativ men jag råder dig starkt till att operera eller avliva, även om det känns tråkigt. Hon mår bra nu men tyvärr varar det nog inte länge!

Lycka till, du får gärna uppdatera och berätta hur det har gått!

zickan
2

Jag tycker mig se en blånad ton på knölen. Käns lite tidig ålder för tumör. Men visst kan det te sig så illa. 

Vill dock slänga in att det är rötmånad nu. Jag skulle i förstahand gå till veterinären och kolla upp om det är tumör eller abecess. Eller ta en nål, göra steril putta hål och se. Blånaden lite högre upp på knölen kan tyda på ingångs sår. Nått vasst som gjort hål på huden, ett rivmärke som blivit lite för djupt eller ett bett. Sedan blivit infekterat och abcess börjat växa. 

Sedan är det tre alternativ att välja på. Operera om det går, Avliva, eller låta henne leva så länge det går innan hon inte längre kan leva drägligt liv eller har ont.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[micke011]
0

Hej zickan.. Vad är ABCESS

sarakaka
1

En abcess är en varböld under huden som beror på inflammation. Det kan t.ex. vara orsakat av ett infekterat sår.
Abcesser bör tömmas och rengöras.

Mallan_98
0

Ring och rådfråga en veterinär

GeishaoChick
2

Ursäkta men varför kan TS inte skriva ordentligt?

sarakaka
7

#19 De flesta verkar förstå vad han säger så vad spelar det för roll? :P

zickan
4

€19 finns flera orsaker. Dyselex, svårt med sv språket, sitter på en mobil/tablet som strulat, ung osv eller så orkar ts inte tänka på hur denne skrivet och bara kladdar ned innan publicering. För bra info om abecess är det bqra klicka sök och kika i gamla trådar om ämnet ;)

ceccie
0

Jag har dyseleksi och kan stava som en kråka. :-)

123fyra
9

#19 OT. Jag blir riktigt trött och irriterad på såna kommentarer. det hör inte hit. Förlåt om jag låter sur, eller överdrivet. vad var det ens för anledning att kommentera det? såna saker kan såra hur mycket som helst. Jag tycker verkligen man ska tänka på vad man skriver och säger. Jag vet att du bara fråga, men det är kanske väldigt känsligt ämne för personen. Så länge man fattar vad dom menar så behöver man inte påpeka det. Så tycker jag iallafall!

zickan
0

#22 ja det är många som har. Jag har det troligen men vägrar kolla upp, räcker att ha adhd på papper. Skriver som en kråka, och vara gotlänning med mycket dialekt kvar gör det svårt att kunna stava. Man får hela tiden tänka sig för, läsa igenom igen och ibland även be andra läsa igenom om man inte kör via stavprogram. 

En sak som jag inte lärde mig innan jag flyttat till fastlandet var: Ett fönster, flera fönster. Jag är uppväxt med; ett fönster, flera fönstrar. 
Jag kör denna hela tiden med att snurra meningar och säga helt kansiga saker. Brukar roa rätt många på forumen man hänger på ..hihi
Men inte alla som tar det så bra och det är ett känsligt ämne för rätt många.

zickan
1

Men nu är dock frågan. Hur går det med råttans knöl?. Fått någon klarhet i om det är tumör eller har du turen med abcess?

[micke011]
3

Hej igen zickan…Ska imorgon 14.00 till Smådjurskliniken i 011 Norrköping där jag bor? För att undersöker min råtta med kulan knölen,, Även undersöka min andra råttorna för att få veta om hon e frisk eller blitt Smittad av din BurKamrat med knölen… Uppföljning kommer imorgorgon här inne… Tack alla för era vänliga Svar på min knöl kulFrågs här inne,

[micke011]
0

Nu har jag varit hos Smådjurskliniken.. Det va en Juvertumör min hona hade..

ceccie
0

#27# tråkigt besked för dig.

JoySurrender
0

Juvertumörer går att operera bort.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

sarakaka
0

#27 Trist! Hur tänker du göra med henne? Mår hon bra och är hon är pigg och glad eller mår hon dåligt? Lycka till!🌺

[micke011]
3

Hej sarakaka.. Så länge hon äter dricker springer putsar min Andra TamRåttHona Så får hon leva.. Blir hon sämre låter jag henne somna in.

sarakaka
0

#31 Okej, lycka till med henne!