Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 515 ggr
FannyKandell
2013-08-02 01:10
0

Allergi - funderingar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag har upptäckt att jag blivit allergisk mot mina underbara älsklingar. Jag vill verkligen inte göra mig av med dom. Men under bara ca 2 månaders tid har det blivit mycket värre.

Det räcker med att dom kliver lite på mig, och även om det är en t-shirt emellan så får jag röda märken som kliar jätte mycket…

Jag är rädd att det kommer bli ännu värre, och att jag kommer få en allergisk chock.

Några tips på vad jag kan göra? Bör jag sälja mina änglar? Jag vill verkligen inte sälja då jag är så rädd att dom inte kommer få det bra…

Lägger in en bild på mina prinskorvar också…

(visste inte vilken grupp jag skulle lägga inlägget i…)

Fanny Kandell

Zakaraa
2013-08-02 02:03
4

Det låter som att du råkar ut för nässelslag, vanligt för råttägare när klor och urin blandas med huden. Troligtvis är du överkänslig mekn inte allergisk, dock löper du risk att utveckla allergi om du inte ser upp. Jag råkade själv ut för en riktig allergichock för ca 2 år sedan i samband med kull och testosteronfyllda hanar. Nässelutslag över Hela roppen samt enorma andningssvårigheter. Äter idag allergitabeltter (recept) och är astmafri (förkylnings- och ansträngningsastma kvarstår dock) och har inga hanar utan kör helhjärtat på honor och då fungerar det bra. Kan få problem när jag besöker uppfödare då jag som sagt utvecklade en grav överkänslighet så då är det adtmamedicin som gäller . Läkarna vill att man eliminerar det som utlöser överkänsligheten så det inte blir en allergi men de kan aldrig tvinga dig. Vill du behålla dina djur så gör du det men då skulle jag råda dig till följande: Ha alltid handsprit i närheten av buren och sprita dig när du hållt på med djuren. Köp receptfria allergitabeltter och prova om det hjälper, fungerar det kan du begära receptbeladga. Införskaffa (ren) Aleo vera gelly, väldigt bra för att dämpa klådan. Kall dusch på utsatt ställe och på med gelly. Det är de tre tipsen jag känner är värdefullast när man misstänker överkänslighet, fungerar inte allergitabletterna så kan man begära allergitest men då måste man riktigt poängtera att det är för Råtta man vill tesra sig. I banligt falls gör bara det vanliga pricktestet som i detta fall inte fyller någon funktion.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

FannyKandell
2013-08-02 02:23
0

Det kliar även i ögonen av dom, JÄTTE MYCKET, och jag nyser och blir väldigt täppt i näsan.

Och, det är ju hanar jag har.

Men tack så mycket för råden!

Fanny Kandell

Zakaraa
2013-08-02 02:30
1

Vad har du för något i buren? Något speciellt underlag? I många fall kan det vara bottenmaterialet som orsakar nysningar men ögonkli låter ju som överkänslighet eller liten allergi. Jag tycker du bör prova allergitabletter sä snart som möjligt så det inte blir värre. I värsta fall blir allergin så hård att du inte ens kan vara i samma hus men det är verkligen värsta senario. Fungerar tabletterna mot allt utom ögonen så fknns det äve ögondroppar, vanligt för pollenallergiker. Håller tummarna för att du kommer undan lika lindrigt som jag och att du kan fortsätta med råttor! Om inte hanar så honor i alla fall :)

FannyKandell
2013-08-02 03:12
0

Har haft tidningar, borrismattor, toa-lätt strö, känner ingen skillnad beroende vilket jag använder..

Ja, får införskaffa tabletter!

Fanny Kandell

Ida85
2013-08-02 12:04
2

Det låter som allergi. Det du ska tänka på är att släda buren ofta (använd handskar för att inte få klåda på händerna), tvätta alltid händerna noga när du varit med råttorna. Handsprit tar tyvärr inte bort några allergener men är förstås bra ändå för bakterier och virus. Se till att hålla huden mjuk så förstärker du den barriär som huden är tänkt att vara. Köp allergimedicin på apoteket. Loratadin heter ersättningen för clarityn (dvs samma ämne men billigare, precis lika bra), den kostar knappt 1,50 kr per dag att ta. Du kan även köpa receptfritt hydrokortison på apoteket som du kan smörja händer och andra särskilt utsatta kroppsdelar med, dock inte ansiktet. Om du har buren i ditt sovrum så flytta den. Din kropp behöver ha någon plats där den får slippa råttorna. Hopas verkligen att det blir bättre! Jag lider med dig!

[kerstinthemilklover]
2013-08-06 17:02
0

Eftersom dina luftrör påverkas så bör du ta symptomen på allvar. Det är dina möjligheter att andas som påverkas. Eftersom det snabbt blivit värre så borde du tyvärr omplacera. För er andra med känningar, fungerar luftrenare?

Zakaraa
2013-08-06 17:44
0

#6 för många fungerar det, har inte provat själv dock. Mina problem försvann med tiden och daglig medicin.

Helenaw87
2013-08-06 18:41
0

Om jag får säga vad jag tycker och sj hade/har gjort i den situationen så hade jag börjat med en tshirt och en långärmad tröja utanpå då jag hanterar dom.
Inte ha dom i ansiktet och direkt man hanterat dom tvätta sig noga i ansikte, händer och armar.
Kör på med allergitabletter och om du har andningsproblem se till att få seritid eller liknande som du inandas dagligen som är långtidsvärkande och förebyggande.

Jag gjorde så med mina hanar och med tiden blev det bättre.
Dock hjälpte det inte för mina chillor så tyvärr ibland måste man låta dom flytta.
Man måste tänka på det som är bäst för djuren och sej sj.

Jag får sj fortfarande klåda på kroppen då jag pysslat med mina råttor men inget besvärligt.

Lycka till och hoppas innerligt du blir bättre🌈

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"