Sår - hur gör man?
Ni kanske minns mitt tidigare inlägg då jag var orolig för Torsten då han förutom har problem med lungorna, hade fått en knöl på magen.
Det visade sig snart att det var en finne, jag fann nämligen honom dagen efter med ett sår där istället. Jag hade inte rätt saker hemma så jag rengjorde så gott jag kunde och applicerade anticeptisk. Det såg inte så super fint ut då det var gult och torrt, och jag fick som råd att skaffa väteperoxid för att 'koka' bort bakterierna.
Idag, efter jag har skaffat det så har det bildats en gul/grå skorpa och nästan helt stängt såret ( magiskt vilket läkekött dom små liven har ). Och nu funderar jag, borde jag öppna/ta bort skorpan för att rengöra och se till så jag inte stänger in nån infektion? jag är ingen expert på sår så jag kände att jag behövde rådfråga lite folk.
( det är inte rött eller svullet, men man kan ju inte se vad som sker 'innuti' så att säga )
Gå till apoteket o köp LHP antiseptisk kräm 1%. Den mjukgör o tar samtidigt bort bakterier så att såret kan läka på rätt sätt. Tvätta bort skorpan, spola med väteperoxid 3% o smacka på krämen. Låt honom sitta i en väldigt ren bur ett par dgr. Lycka till!
Oljan som jag har ska nog fungera som den krämen skulle jag tro, ska fråga :)
Men hur tvättar man bort en skorpa?
och måste han sitta ensam i denna 'rena' bur? ( han sitter redan i en med sin enda burkamrat, rengjorde den senast idag )
Saltlösning! Bästa sårrengöringen som finns.
Tänk på att väteproxid gör ont också, använder det på mig själv. men det gör ont och är väldigt starkt.
Honung kan du smeta på efter också det är anticeptiskt.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Jag vet :) väteperoxiden är mest för att vara säker. Har haft en stackare redan som fått sitt sår fel läkt en gång i tiden.. och jag vill inte göra det igen, och då hjälper inte bara saltlösning.
Ska se om jag får svar om hur jag gör med skorpan annars får jag nog experimentera lite i värsta fall. om jag väntar till i morgon så kanske det har slutit sig helt
#4 Okej vad bra! Tänkte bara så du var beredd på det :)
Jag hade nog tvättat skorpan men låtit den sitta kvar. Är det kvar något under såret?
En kille här hade en finne som försvann undernatten, tvättat skorpan en gång för den ser som tur är jättefin ut. Men det är kanske viktigt att det är rent inne i såret, att inget var är kvar.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Jag har ingen aning hur det ser ut under, jag vet att det var gult och torrt igår och vad jag fattat är det dåligt.
Försök pilla lite på skorpan men om det gör för ont så strunta i det, som jag sagt i många trådar är helosansalva det bästa (receptfria) du kan använda! Fettar huden och mjukar upp, mindskar klåda, ökar på läkningsprocessen, och är inte farligt att förtärar. Jag har det själv på läpparna om jag är mycket torr och har aldrig fått ont i magen av det, kan tillägga att jag har VÄLDIGT känslig mage och klarar inte av en del läppstift och läppsyl ens en gång.. Lycka till med pälsklingen
Har nu rengjort såret, klämde även ut lite var. Han var inte glad men han stog ut med det hela, och gjorde mycket väl ifrån sig! ska se hur såret ser ut i morgon.
var såret djupt kanske du behöver pilla bort skorpan, så att det får läka inifrån och ut. Annars kan det samlas bakterier där inne och så blir det varigt igen!
EDIT: sorry, det ser ut som att du redan visste det, efter vad du skrivit : )
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Kollade på det idag, det har nästan helt läkt ihop! förhoppningsvis lyckades jag få bort alla otrevligheter och att det är därför det stängdes så snabbt igen.