Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 505 ggr
Pony
0

Bacon bits!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I min bur finns det 4 råttor, två är mina, och två är 2 av mina kompisars. MEN en av råttorna, Bacon, håller på och bits!
Han biter inte tjejen som äger honom, men han biter mig, och även de andra som grejar i buren och med råttorna.

Hur ska jag få honom att sluta?
Jag har försökt att lägga honom på rygg och "dominera" honom, men han springer bara iväg och sen är det försent för att han ska förstå.

Vet heller inte om det är ngt agressivt beteende, eller om han helt enkelt leker? Det är ofta när jag plockar bajspluttar i buren som han kommer fram och bits. Han biter inte spec hårt, men tillräckligt för att det inte skall vara okej.

Ska jag kanske ta upp honom lite oftare så att han lär känna mig, eller hur ska jag göra? Vad tror ni?

The_Rat
0

Hejsan!

Du ska ta t.ex. youghurt på ditt finger, och stoppa handen i buren långsamt och försiktigt. Han kommer nog se youghurten,  så han kommer att sitta bara och slicka den från ditt finger i en stund, och samtidigt kommer inte han att bitas. Han blir van vid dig snart om du gör så.

Jag tror inte att han leker så, mina gjorde i a.f. inte så när de var mindre :)

P.S. Lycka till med honom!

Pony
0

Okej, kanske skall pröva det då..
Men du tror inte att han i fortsättningen då alltid tror att jag har god yourhurt på fingrarna och biter?

Men jag skall testa :)

The_Rat
0

Nää, det tror jag inte :) 

Skriv senare han reaktion ;)

JagHeterSwea
0

Det är ju för att han bara litar på ägaren, så bär honom med dej offta så han vänjer sej vid dej o litar på dej också. det har alltid funkat för mej..

Pony
0

Ja jag tror det med.
Jag gosar mest med bart och crusty (mina råttor), hinner inte med dom andra två (som INTE ligger på mitt ansvar.).

Men jag får försöka ta mig tid med dom andra två också helt enkelt. Bacon är inte ett dugg skygg, men vi känner varandra helt enkelt inte. Det måste bli bättre eftersom Bacons ägare skall flytta nu och Bacon ska bo kvar med sina råttkompisar..

CamillaS
0

man kan ju också blåsa dom på nosen lite försiktigt, i just det ögonblicket han bits då kanske han tycker att det känns obehagligt och slutar bita dig i fingret… men det är ju som sagt inte alltid det går, och som dom andra säger börja håll på med honom mer och lär känna honom så kanske det blir bra tillslut :)

Pony
0

Ja jag hoppas det..
Jag fick ett sms igår av Bacons ägare, där hon skrev att min råtta Bart bet henne så att hon började blöda!
Jättekonstigt, Bart är den snällaste av de 4 råttorna.. måste ha blivit skrämd eller ngt.

perlir8
0

jag hade yoghurt på mitt finger, men min råtta blev så upphetsad av den goda yoghurten och trodde att det var en godis så då bet hon mej! men det kanske är olika från råtta till råtta…

The_Rat
0

Ojdå, hoppsan Generad  Bet hon dig allvarligt?