Burräknare?
Hej i burräknaren
http://www.ratpower.se/?page_id=88
vad ska man skriva in på djup?? Ska man skriva in längden?
och vad brukar ni ta, brukar ni ta 6 dm2 på L 80 eller? =)
Djupet är måttet från väggen och utåt, om du förstår vad jag menar? :)
Välj först L80: 6 dm2 så att du ser hur många som buren är laglig för
Sen efter det kan du välja utrymme per råtta: 60 dm3 så ser du hur många som rekommenderas för den buren. 🙂
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#1 Tack så mycket! Så det är alltså bredden eller va? Längden? hahah fattar 0 :)
Vad är då bredden?
haha höjden är hur hög den är
bredden är hur lång den är lodrätt, från höger till vänster på framsidan av buren
Djupet är hur lång kortsidan är på buren :)
Förstår du bättre nu? Det är så svårt att förklara 🤪
Du har ju bredd, djup och höjd. 🙂
Bredd - mät från vänster till höger på framsidan.
Djup - från väggen och utåt som sagt.
Höjd - från burbotten till burtaket.
Sen kan man ju kalla bredden för längden också om man vill. Det är lite smaksak.

Mvh Stephanie 

#5 Haha jag trodde vi hadde Bredd, Längd och Höjd?
Förstår hälften :S
Så djup är om man har buren mot väggen, från väggen och utåt mot mig?
#7 Haha tack, ibland behöver man ritningar på barnsnivå!! :) Fick för mig att djup var som du sa men att längen var (på din ritning) gul ;)
#8 haha ja, jag hade också väldigt svårt för det här i början! ibland står det still i mitt huvud också när man ska hålla på med siffror och sånt 🤪
#7 Men när jag först mäter 6 dm2 Så tycker jag det låter om för många råttor och sedan när jag tar 60 dm3 så är det ju ännu mer, även att burräknaren säger en sak kanske man ska "ta" bort några råttor än vad som sägs att man får ha :)
#10 Vad har du för bur? Har man en hög, smal voljär kan det ibland bli så att de rekommenderade måtten ger högre antal råttor än vad L80 gör. Annars brukar det alltid bli tvärt om, eftersom L80 inte räknar med höjden alls utan endast bottenytan.

Mvh Stephanie 

#11 Furet Tower XL :)
#12 Vad jag vet brukar man bara kalla den för Furet Tower och den får det plats ca 17 råttor i! 🙂
#13 Jo men 17 råttor likson 😮 det känns som man vill skära ner lite på den fronten, jag skulle tycka 10 var för mycket 🤫
#14 haha! Ja det är ju bara din personliga smak och man ser ju själv hur stora råttor man har. Burräknaren brukar ju räkna lite mindre än det antal som är lagligt tror jag? T.ex. FT kanske rymmer 20 råttor egentligen, men burräknaren säger 17. Ingen aning om det faktiskt är så, men har fått det intrycket :)
#15 Som jag skrev i #11 så räknar man i de rekommenderade måtten med kubikytan - dvs, både bottenytan och höjden. L80 däremot räknar bara med bottenytan, med kravet att det ska vara minst 30cm högt. All höjd däröver räknas inte.
Det är anledningen till att det ibland kan bli fler råttor med en hög, smal bur enligt rekommenderade måtten än med L80.

Mvh Stephanie 

#16 aha sorry! Surfar på mobilen så jag har inte läst alla inlägg :-(