Rädd råtta?
Min ena hona är jätte nyfiken och framåt och älskar att springa och utforska. Den andra jag har springer alltid bakom buren när dom får komma ut och tittar bara fram när jag kommer och pratar med henne.
Jag har försökt att ha henne med mig när jag sitter på golvet, men vid minsta ljud blir hon jätte stirrig och kryper oftast in i min tröja. Ibland kissar hon även pölar när hon är ute på golvet. Hon har röda ögon och står ofta och scannar. Kan det vara för att hon har dålig syn?
Har någon upplevt samma sak eller har någon tips på hur jag kan göra henne så att hon känner sig mer säker utanför buren? Dom får springa löst i mitt rum och jag har haft dom sedan april.
Min rödögda hane beter sig på liknande sätt: scannar (lite), håller sig gärna bakom möbler och intill väggar och kommer bara ut på öppen yta om jag är där och pratar med honom. Jag antar därför att han går mycket mer på känsel och hörsel än vad andra råttor gör.
Jag tycker det funkar bäst för honom när de får vara i sängen eller soffan, där är det säkert med många gömställen, kanter att följa och jag som kan sitta med dom som en extra trygghet och prata med honom. Har jobbat från säng/soffa till begränsat golvutrymme och nu funkar det super att vara på större ytor bara det är grejer lite här och var, som en filt, tröja, kartong mm. så att han kan "följa" dom 🙂
Din tjej verkar lite rädd eftersom hon kissar pölar och flyr, vilket min hane inte gör (bara osäker), men hoppas jag kunde hjälpa lite i alla fall…
Tack för tipsen!
Innan hade jag dom på en mindre begränsad yta och då var hon inte lika rädd, men för cirka en månad sen erbjöd jag hela rummet. Jag kanske gjorde det för snabbt och kanske borde gå tillbaka till som det var och sen lägga till mer utrymme då och då.
Ta och lägg henne på sängen och försök att locka fram henne med lite gott att äta? c: