Hur blanda eget foder?
Jag är nybliven råttägare till två honor, ca 3 månader gamla. Jag köpte med mig samma foder som de ätit hos djuraffären, "Versele-Laga Rat Complete" (enfärgat pellets, liknar kattmat) för att inte tvingas tvärbyta. Detta skulle vara bra och innehålla "allt de behöver". Någon som vet om detta är ett bra och lämpligt foder?
Skulle helst vilja blanda eget framöver, så vill gärna ha förslag på vad jag ska blanda? Müsli är något jag ständigt läser att man kan använda, men vad för müsli ska det då vara? Något tips på bra märke/sort?
Och vad mer är lämpligt att blanda i? Gärna sådant som man enkelt får tag i på t ex ICA, och som inte är alltför dyrt?
Tänkte att man kanske kan blanda mitt nuvarande foder med müsli och andra lämpliga saker?
Alla tips är välkomna, vill ju ge bästa tänkbara foder till mina nya små vänner! :)
De får utöver fodret såklart färsk varierad mat dagligen :)
Jag brukar använda ICA eller AXA grynblandning med korn, havre, vete och råg.
Det som du fick med nu, har jag för mig ska vara rätt okej mat. Men jag är inte säker.
Det finns en tråd där folk lägger upp bilder, och skriver sina recept som du kanske kan få inspiration ifrån:)
här hittar du den :)
http://rattor.ifokus.se/discussions/5107cff1d4ebea34bb02dbfe-egenblandat-foder-bilder
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Vanliga råttfrågor, om du scrollar ner till "Mat och dryck" så hittar du en hel del trådar :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Om du kollar i våra artiklar som finns eller via sökmotorn så kan du finna massor med tips :)
finns både artiklar om mat och andra användare som har frågat samma sak, så det finns nästan endless med info :)
Jag själv köper musli från ica utan tillsatt socker osv, och blandar i solrosfrön, quinoa, krossat bovete, pumpa frön, ibland cornflakes, och ibland dyrfoder för råttor man kan köpa i affären.
Det behöver inte bli så dyrt men man måste vara vaksam om dom blir tjocka, för då kanske man måste ta bort dom fetare sakerna i ens matblandning.
Och, glöm inte ge dom färskmat heller för att komplettera din mat. Dom är ju omnivorer så dom behöver äta både kött och grönt.
Tack för tipsen! Ska kolla länkarna :) (Ny även här på sidan så ingen större koll på funktionerna ännu, haha :))
Bra tips!
Neej fel tråd jag gick bakåt…