Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 422 ggr
kolpa
0

Mycoplasma?

Tror ni detta kan vara myco?

*Porfyrin runt öga och nos

*Nyser

*Röd/rosa i pälsen runt halsen pga att han tvättar sig

Apootie
0

Kan ju vara förkylning med?

kolpa
0

#1 Jo men vad är mer tecken på mycoplasma?

Emmieline
0

kolla på vanliga frågor=D

kolpa
0

#3 jag har kollat, men ska fråga en vet imorgon också

zickan
0

Tecken på bakterier eller virus. Tyder inte mer på myko än förkylning.

Myko brukar vara mer rossel och mer sämre allmäntilltstånd. Sök på myko och läs på vad som står.  Och många fall där man tror det är myko kan det lika gärna vara hjärtfel. Samma symptomer. Men förkylningar är jätte lätt att få. De är känsliga mot drag. Nytt hem och ny bakterieflora med nya djur kan ge snuvor när immunförsvaret får arbeta. 

Nått som går runt just nu som kan ge förkylningssymtomer som nysning, porfyrin, diaree, rossel, andnöd osv. 
Tre jag vet funnits aktivt på obduktion nu nyligen är Car, pastruella och coccodios. 
Men bordetella är inte så svårt att få via hund och kanin som tar med in eller bär på smitta. Bordetella och coccodios ses en del på tamkaniner. Bordetella är en form av kennelhosta. Paestruella har gått runt i flertalet år på både råttor som möss. Sedan finns det drygare som sda, corona mm. Listan blir lång om man kikar på allt en råtta kan få som funnits aktivt i sv.

Tror rätt lite av allt skit råttor åker på är Myko egentligen. Veterinärer brukar mest gissa och sedan slänga på behandling. Bästa är att försöka göra en bakterie odling. Eller köra på obduktion om de avlider för att säkerhetsställa på vad man ev kan ha hemma.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

kolpa
0

#5 Okej, kanske är bara förkylning alltså, han rosslar inte alls utan de ända är det som jag förklarar, men han verkar inte må dåligt på något som helst sätt mer än att det inte är så roligt att ha porfyrin och att hosta då och då!