Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 691 ggr
Hanna83
1

Färghjälp :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Skulle uppskatta jättemycket om ni kunde berätta vad för färg och teckning mina råttor har.
Spöke den lilla ser ibland helvit ut, men i annat ljus så ser hans huvud lite mörkare ut nästan cremefärgat.

Hanna83
0

En bild på Mörker

Hanna83
0

En på Spöke

Hanna83
0

Ingen som vet?

Crucio
0

skulle gissa på black eyed white och typ chocolate eller mink bareback.

Sajtvärd på Skrivlust

Crucio
0

kan tillägga att båda dessa färger och Mörkers teckning är rätt ovanliga. BEW är vad jag vet väldigt ovanlig. kommer de från djuraffär?

Sajtvärd på Skrivlust

Crucio
0

kan tillägga två att Spöke är BEW och att Mörker är bareback inte är en gissning. är Mörkers färg jag inte är helt säker på. :p

Sajtvärd på Skrivlust

Hanna83
0

Tack så mycket för hjälpen :) Jo dom kommer från djuraffär. Spöke var jag rätt säker på var BEW men i och med att dom är rätt ovanliga ville jag vara säker. Har kollat i alla möjliga ljus nu och han är helvit. Vet du anledningen till varför dom inte är så vanliga? Vad jag förstått så får dom ofta problem med magen?

Crucio
0

var bor du? själv bor jag i Norrland och här finns fan inget annat än black hoodeds och roans på djuraffärer. är så jävla avis på att det finns så ovanliga färger/teckningar på djuraffärer söderut. x___x

nej, vet inte faktiskt. antar att genen helt enkelt är recessiv. oftast är ju helvita råttor albino, i.e. saknar färgpigment. så antar att kombinationen ingen färg på kroppen trots att de har färgpigment helt enkelt är svår att få fram? tror (är dock inte alls säker) att bareback är relaterad till hooded, men att det är av någon anledning vanligare att de har bandet som fortsätter ner på ryggen. men kan ha fel. någon uppfödare kommer nog rätta mig om jag har det.

Sajtvärd på Skrivlust

:')
1

Är bara lite avis på din BEW….:O

Hanna83
0

Jag bor i Skåne. Det är inte så vanligt med andra färger här nere heller. Oftast är det som du säger black hooded och roans man ser i affärerna. Hade letat rätt länge efter ett par hanar och när jag hittade dessa kunde jag inte låta bli :)

Alenzi
0

Svartögda vita råttor är väl övertecknade med vitt (så mycket att grundfärgen inte syns), så vitt jag har förstått hänger en hög grad av vitt ihop med en stor risk för megacolon och därför är det så gott som ingen som avlar på detta. Det dyker säkert upp någon snart som har benkoll på det där :P

Fjordell
0

Mörker är mink capped som snuddar till mismarked :) En riktigt tjusig sådan också.

En bareback har en längre "kappa", som ska vara inkludera frambenen.

BEW har jag inget att säga om, svårt att se om Spöke är kritvit eller har en beige ton.

Hanna83
0

Har också för mig att på en bareback så ska frambenen också vara färgade men enligt länken här så är han mer bareback än capped?

http://www.geocities.ws/phoenixashesrattery/markings.htm

Fjordell
1

#13 Eftersom han har pannfläck så är han troligen en variegated mm, men det går även att få fram capped där. Skulle han vara bareback borde han inte ha vit haka. En bareback brukar även ha en jämnare huva, då det är svårt att få fram bra capped. Men han blir capped mm i brist på fläckar över kroppen, och pga vit haka samt att "huvan" går aningen för långt bak.

Hanna83
0

ok då vet jag :)

Crucio
0

tusan. hatar att ha fel. tittade inte så noga på första bilden utan på andra (på Mörker) och dubbelkollade även innan jag skrev om han verkade vara bareback och hittade flera bilder på råttor som beskrevs som bareback som inte hade en längre 'hood' än honom, men däremot såg jag inte att han är vit på undersidan av huvudet vilket jag vet att barebacks inte bör vara. var inte så uppmärksam. /surar på mig själv.

Sajtvärd på Skrivlust

:')
0

#16 Det var ju bara bra att du försökte i alla fall! :D

Stephanie
0

Hur länge har du haft dom? Spöke skulle kanske kunna vara en väldigt blekt roan?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Hanna83
0

Spöke har jag haft i två veckor ungefär, han är bara 8 veckor. Är inte roans mörka när dom är unga och bleks när dom blir äldre, eller kan dom vara ljusa när dom är små?

Crucio
0

ytterst osannolikt att Spöke skulle vara en blekt roan, även om det finns roans som kan bli -väldigt- ljusa efter blekning (säkert nästan vita) om de har en ljus färg till att börja med. men han är för rent vit och för ung.

Sajtvärd på Skrivlust

Stephanie
0

Ja, är han bara 8 veckor så lär han inte ha blivit så blekt nej. 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal