förkylda
Maj och juni är förkylda efter den långa resan hit, har gett dom te med vitlök och en liiiiten droppe kanjang , tänkte finns det nått mer kan kan göra för att hjälpa dom små stackarna? har även proppat buren med massa varma filtar och det finns inget drag i rummet som gör saken värre.
Åh, krya på er små råttisar!;)
haha dom hälsar tack.. :)
ingen som kan tipsa?
kolla i Vanliga råttfrågor eller med hjälp av sökfunktionen, detta är en av dom mest vanliga frågorna på forumet :)
okej får kolla :)
Varför får de vitlök?
If you fight love, you're always a loser
#5 Vitlök har något som hjälper mot något
Människan har använt vitlök länge inom medicinen. Min mormor brukade altud stoppa en vitlöksklyfta i en pappersbit och sedan in i våra öron när vi hade öroninflamation och det hjälpte mycket! Vet dock ej vad som gör så att vitlöken är bra, men den är bara bra :)
//Nike
Nja, det är möjligt att vitlök innehåller något som är nyttigt på något sätt, men det är så lite att en människa liksom måste äta några kilo för att det ska ha effekt… Vad kan det motsvara för en råtta?
I vilket fall är det väl en fördel om man vet vad och varför man stoppar i sina råttor saker, eller hur?
#7 Vitlök är ju nyttigt i vilket fall, så det kan knappast skada med en klyfta i téet.
För att slippa förkylningar, upplever jag att det bästa man kan göra är att agera förebyggande. Mina råttor får lök med jämna mellanrum, med massa andra naturliga vitaminkällor. Även rooibosté ges med jämna mellanrum här hemma, även om mina råttor sällan är förkylda.
#8 Jag har aldrig hittat en övertygande källa till det, därför undrar jag.
Möjligen är jag nyfiken eftersom jag tycker vitlök är bland det äckligaste som finns….
Vad jag fått lära mig när det gäller lök, är att man inte ska ge det till råttor då det gör nåt med blodet.. var det blodsförtunnande? jag minns verkligen inte. har bara kört ' better safe then sorry '.
kan hända att det gäller rålök?
#10 från "Vad du INTE ska mata din råtta med"
Lök (både rå och tillagad) - Gasbildande och och är skadlig för små magar. Innehåller toxiner och kan leda till anemi (blodbrist, brist på röda blodkroppar).
Men jag tror det är annat med vitlök, eftersom alla verkar ge det här.
"Vitlök bekämpar inte bara bakterier i kroppen utan har även stor inverkan på ett ökat immunförsvar. Vitlök är både probiotisk och prebiotisk vilket innebär att probiotisk bidrar med de näringsämnen som de nyttiga bakterierna behöver och prebeotisk tillför kroppen nyttiga bakterier som gör gott för kroppen. Vitlök hjälper kroppen att bekämpa infektionssjukdomar och tunnar även ut blodet som förhindrar att farliga blodproppar uppkommer samt sänker blodtrycket.
Om du har ett dåligt motstånd mot infektioner så kan en vitlökskur hjälpa till med återhämtningen. Du kan även använda vitlök för att förebygga förkylningar då vitlök även har ett högt antal av antioxidanter som kan bidra till att bilda nya antioxidanter." (kopierat från: http://www.biglife.se/se/h%C3%A4lsa/frukt-och-gr%C3%B6nsaker/vitl%C3%B6k-1689138 )
#11 Den texten kommer från en sida som säljer diverse preparat, bl a innehållande vitlök, och lämnar inga källor eller referenser till sina påståenden. Definitionen på probiotisk stämmer inte.