Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 664 ggr
emdi
0

livrädd..

hade ute mina råttisar i en lekhage nyss men när ja skulle släppa in dom till buren igen så smet den ena upp över buren och ner på andra sidan.. jag försökte sen fånga in honom..å lyckades till slut lura han att gå upp över buren igen…men nu är han helt livrädd för mig å ligger blixtstilla i buren. 

hur långt minne/ brukar dom vara rädda länge om det blivit nå sånt här. känner mig som dålig matte =/

(såg säkert ut som ett stort moster med klor i hans ögon som va lika stor som king kong typ.)

/emdi

/emdi

emdi
0

ingen som vet hur länge dom minns saker?

för igår blev det en till sån här grej, höll i min råttis (lite mot snows vilja) och sen fick snow för sig att hoppa från mig till buren, höll på ramla mellan buren å fönsterbrädan-blev rädd å sprang å gömde sig sen…

å en till fråga…hur mycket kan man tvinga dom att vara hos en?/hålla på med dom…

eller ska man bara vänta på att dom kommer självmant?

gör jag dom mer rädda om jag tar upp dom eller ska man hålla på med dom så mycket som möjligt? dom är nu ca 9 veckor.

/emdi

:')
0

Var har du köpt dom?

Här kan du läsa lite om hur man kan göra otama råttor mer tama.

http://rattor.ifokus.se/articles/4d714437b9cb46221d059ac4-att-tamja-rattor

Sedan så har jag väldigt svårt att tro att den ser dig som ett monster!

Men läs länken, det kan hjälpa!

emdi
0

"TRÄNA DEM ATT GÅ PÅ GOLVET:

Sätt dig utanför buren och vänta på att de ska hoppa upp i ditt knä. Ha lite gott med dig som de kan få och klappa dem samtidigt. Gör det här flera gånger. Du behöver inte alltid ge godis. När de väl sammanknippat dig med något bra så fortsätter de gärna. Sen när det här går snabbt och smidigt kan du prova med att sätta dig en bit ifrån buren(Två decimeter eller nåt), lägga en filt på golvet mellan och locka på dem. De brukar vara rädda för själva golvet! Sen ökar du avståndet lite i taget tills du till slut kan ta bort filten. "

exakt såhär har jag gjort..men hur ska jag göra för att flytta dom tex till soffan eller toan utan att skrämma dom?

och när man ska städa ibland så måste man kanske också "flytta" på dom. har förstått att dom inte gillar att bli upplyfta uppifrån så att säga.men i min bur är det supersvårt på annat vis. får bara in en hand överallt. buren suger.

/emdi

Zolah
1

Jag brukar ha dem i en munktröja medan jag gör hushålls sysslor, detta startar jag med nästan direkt jag får hem dom. För då blir dom vana min doft och känner trygghet att vara med mig + att dom vänjer sig med 'vardags ljud'.

Det viktigaste DU kan göra är att vara bestämd när du hanterar dom, för  dom kommer känna om du är osäker. efter ett tag kommer dom känna av att du är lugn och vet vad du sysslar med och då kommer dom lita mer på vad du gör :)

Något som också är bra att vänja dom med är att hantera, undersöka och klämma på dem. Detta för att du ska kunna se om dom är sjuka i framtiden utan problem

Råttor är alltid lite fega när det kommer till nya erfarenheter, därför är det guld att utsätta dom för saker dom inte varit med om förr.

Igivearatsass
0

haha aw… när du öppnar buren så mata med ngt gottigt när han kommer fram till dig. detta kan du även fortsätta med sedan utanför buren. så gjorde jag när mina va bebisar o nu behöver jag bara ropa på dom för o få in dom i buren igen :) Ha gärna tjocktröja med luva hemma så kan han sitta i ficka/luva! de är görmysigt tycker vissa råttor iaf x)

emdi
0

gräva fram lite munktröjor då…

men en annan sak ja tänkte på… båda samtidigt eller en å en råtta i tröjan? 

tryggare tillsammans eller fegare ?

/emdi

Zolah
0

Jag brukar ta båda , om jag känner att ena behöver mer träning så koncentrerar jag mig på den individen genom att ge hem mer ensamtid.

emdi
0

ok tack för hjälpen med mina nojjiga frågor=)

ska prova imorgon=)

/emdi

[kalelo]
0

Här hemma oss oss så har vi börjat att jobba på något helt nytt… klickerträning. Varjegång de får godis, så klickar vi… och då måste de själva komma och hämta godiset i luckan på buren. Ska se om vi kan prägla dem så pass så det räcker med klicker för att få in dem när vi rastar dem på köksgolvt emellanåt. Men det kan vi inte testa än eftersom vi har precis har fått 3 nya medlemar i flocken… 3 st blev plötlist 6 st. Så nu tillbaka till steg ett vilket är att klicka vid godis i luckan och få alla att fatta. Mimmi, snart 1 1/2år snappade upp det väldigt snabbt, ungarna rätt så snabbt de med… nu ska bara de tre nya kring 4 månader snappa upp det också.

emdi
0

jag har prövat klicker förr men med hund, men inte min grej för man måste vara så konsekvent med träningen.. 

kör fortfarande på att locka ut dom med mat/godis… men nu börjar dom vara lite väl modiga..vill vara överallt..och på golvet…måste råttsäkra sladdar osv så dom får utforska vardagsrummet=)

/emdi