Grön avföring
Nu är det här min andra tråd om min råttas avföring, en konstig tendens från min sida, kanske? :)
Men iallafall, som nybliven råttägare är man ju nojig för det minsta lilla. Och idag när jag kom hem från jobbet och tog med min lille kompis ut på en promenad så bajsade han grön/gul/bruna klumpar, som var lite kladdiga (fastnade på min tröja).
Han har inte ätit något utöver det vanliga, räkor, banan, persika, potatis, spaghetti, havefras, sallad etc. etc.
Kan salladen färga avföringen grön, eller kan han ha något magfel? Jag har inte sett några liknande i hans bur, där är alla svarta och fasta. Utan det var bara nu när vi var ute en sväng.
Mina råttors avföring kan få en ljusare färg å va lite kladdigt, om dom är uppstressade, tar ut dom en lång stund utomhus eller så, kanske bara var något sånt ? :)
Sallad ska man ge lite försiktigt till råttor då de kan ge lös mage och även grönaktig avföring.

Mina råttor har också grön avföring ibland. Har inte funderat så mycket på det eftersom den för övrigt verkat normal till både form och konsistens… Helt normalt och inget att oroa sig för enligt mig.
cosmonita, det låter ju som att det kan vara rimligt. och så klart är även sallad dåligt i för stora mängder, som allt annat roligt man vill ge till sina råttor. :D Fast, överkonsumtion är ju aldrig bra.
Jag lugnar ned mig med sallad den här veckan och ser om det blir bättre.
Han hade det mysigt ute iallafall, satt i fickan och halvsov och fick klättra lite i träd.