Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 779 ggr
FaileD
0

Fleece på burbotten

Hur ofta behöver ni byta fleecefiltar på botten i buren?

[Dimar8]
0

Jag har två fleece filtar, när den ena börjar lukta så tvättar jag den och lägger in den andra. Och så gör jag ungefär var tredje dag :)

Melissa V
0

#1 kraffsar dom inte ihop filten på botten? Funderar på att ha det till mina tjejer men fundersam på om den ligger täckt så länge

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

[Dimar8]
0

#1 Nja, kan hända att dom kryper in och lägger sig i själva filten, den är fortfarande i bra skick, inte ett dug sliten! :)

Melissa V
0

#3 härligt, kanske jag ska våga mig på och testa

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Jollabolla
0

Jag började med fleece när jag märkte att jag blev väldigt allergisk mot andra bottenmaterial. Mina råttor har alltid raffsat runt en massa så det är nästan inte lönt att lägga in något fint för de mublerar med en gång. Jag brukar städa allt en gång i veckan och byta ut vissa grejjer oftare. Att kunna ha fleece gjorde det enklare för mig men ibland kan det bli lite dyrt om jag inte hittar billiga fleecefiltar eftersom att jag har stor bur och de gillar att riva sönder hörnorna. Då brukar de inte gå att använda mycket mer som bottentyg. Så att dra bort filten har de nog redan gjort dagen efter och byta gör jag inte för ofta för de skitar inte ner så mycket. De har sin toalettlåda som de använder(sämre när de blev äldre dock) så det är mest maten de lägger överallt som behöver tas bort och så.

Jollabolla
0

#3 Hur gamla är dina råttor och hur gammal är filten? :) Mina damer har alltid varit riktigt stökar XD De slaktar hängmattor på nolltid så det bara blir söndriga trasor kvar. De brukar gnaga av banden jag sätter upp de med, gnaga sönder tunnlar så de liknar en filt mer och sen bökar de med de så de blir alldeles fulla med hål haha

[Dimar8]
0

#6 Mina tjejer är ung. 7 veckor gamla! Fleecefilten ligger alltid kvar som jag lagt den, kan dock vara massa mat och bajs överallt men det är ur-enkelt att städa upp! Har inte ett endaste hål någonstans :o

malin.maria
1

Mina killar är rätt lugna när det gäller att tugga på fleece, så för mig funkar det toppen :) Har provat tidningar och "bar" burbotten också, men fleecen suger överlägset upp bäst, och det dröjer betydligt mycket längre innan det börjar lukta! Brukar byta hela rasket ungefär en gång i veckan, men deras fleecefiltar byter jag varannan-var tredje dag eftersom de kissar där de sover ;P

Vänliga Hälsningar

Malin