Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 531 ggr
:')
0

Lite funderingar

Jag har väldigt svårt att förstå vad Molly tycker och tänker. Jag vet inte om hon är stressad/orolig av flytten eller om hon känner sig trygg.

När hon sitter på min axel så ska hon upp på huvudet eller springa ut på min arm, inget konstigt där. En sak jag funderat över är att ibland när hon springer runt på mig och jag går så är det som om att hon knastrar till en gång och sedan går det kanske 5 sekunder och så knastrar hon till igen. Jag förstår inte riktigt.

Jag brukar släppa ut henne ur buren genom att öppna burdörren och sedan sätta mig ner en bit ifrån. Då går hon alltid ut och klättrar upp på burtaket. Då sätter jag alltid upp min hand där och hon kryper ner på mig. Väl på golvet skuttar hon runt och ser ut att ha kul. Problemet är att hon med våld ska upp på mitt skrivbord. Då "kramar" hon det lackade bordsbenet och halv drar sig upp tills hon slår huvudet i underdelen av bordet. Därifrån vet hon inte hur hon ska göra och ramlar oftast ner….

Om jag då sätter upp henne på bordet så ska hon upp på mig och sedan ner igen. Det är lite jobbigt, är räd att hon ska göra illa sig när hon ramlar. Jag förstår inte varför hon ska upp dit? Det var samma sak fast med min FT när den var här inne. Då skulle hon upp dit. Jag flyttade den till ett annat rum så länge.

När hon går in i buren igen och jag känner att det är slut med golvtid för den här gången så stänger jag luckan. Då är det som om att hon försöker ta sig ut igen. Hon klättrar runt på gallret och trycker sig upp mot hörnen i taket. Inte på "Hej jag är vettskrämd" sättet utam mer "Jag vill upp på taket nuuuuu" sättet. Hon brukar även klättra runt i buren och knastra. Det är då jag undrar om hon är stressad. Men sedan går hon och lägger sig och knastrar där istället. Då verkar hon jättelugn och jag kan rota runt i buren och städa medan hon bara ligger där och myser. Hon ploppade till och med idag när jag klappade henne.

Så jag har svårt att veta om hon är orolig eller trygg osv. Hon åt och drack inget igår när det var hennes första dag här men idag har hon ätit och druckit lite i alla fall. Hon gillade vällingen.

Sedan några andra frågor, hur mycket kliar sig råttor? Molly kliar sig ganska ofta. Speciellt runt öron.

Hon tappar även hår. När hon varit på mig eller på golvet så hittar man små hårstrån här och där. Brukar de göra det?

Sedan nyser hon ibland också, kan hon vara på väg att bli förkyld?

Någon snäll får gärna svara lite på det här och säga vad de tror. Jag oroar mig nog mycket i onödan……tack! 😃

ÖrjanLax
4

Jag tror bara att hon håller på att vänja sig vid allt det nya, håller på att ta in allt. Då kan det vara så att dom "stannar till" ibland och tar in allt, sen tar deras nyfikenhet över igen.

Det du får tänka på är att hon är en hona, en ung hona dessutom, och unga honor ÄR hyperaktiva och väldigt knasiga oftast! Dom ska hit och dom ska dit och sen ångrar dom sig osv osv. Det kan vara väldigt svårt att förstå sig på dom helt enkelt. :P

Det är ju svårt att tolka hennes beteende för oss som inte kan se henne, men jag tror absolut inte det är något du ska oroa dig för, hon är ju inte direkt rädd för att utforska hehe, om hon vore sjukt otrygg och stressad tror jag nog hon snarare skulle sitta i ett tryggt hörn i buren och trycka.

Så oroa dig inte så mycket! :)

MissFake17
1

du måste ju lägga upp en film så vi får se hennes bus, för det jag tror är att det bara e bus, mina tjejer skakar galler när dom vill ut, dvs varje gång något rör sig i närheten och de ser möjligheten xD

0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har ingen när hon klättrar på bordet, men på den här videon så tror hon att hon kan klättra på väggar…. Haha

Mapel
0

Tott kliar sig ganska ofta så tror inte du behöver oroa dig över det. Samma med nysandes. De nyser lite då och då ovh det behöver inte betyda att de är förkylda. Våra nyser ofta efter att de har druckit, de får väl lite vatten i näsan som måste ut : D

zickan
1

Haha.. inge oroa sig för. Hon är väldigt energisk, social och skall vara med överallt. Öppnade man luckan här hemma när hon var pigg så är det alltid upp på taket hon ska för att kolla runt. I soffan kan hon springa från ena sidan till andra. Hon har även slängt sig handlöst över från vardagsrumsbordet mot hennes mammas ägare när hon var på besök.
Dom är lite så, tänker sig inte helt för men de brukar sällan göra sig illa.

Nysningarna kan vara att det är nya lukter hon tar in mycket på en gång. Nått som irriterar lite i nosen kanske. Går det inte över kan du lukta ingenom hängmattor osv och se om det är nått tvättmedel/parfym som kanske är lite starkt. Bör försvinna inom nån dag upp mot en vecka. 
Råttor tappar även hår som vi gör. Mina fäller en del till och från. Kan även vara lite bebis päls kvar som skall bort.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja här har ni en liten video från morgonbuset i dag. Hon var så snabb att det var svårt att filma…..haha ^^

UrchinFamiljen
1

#6 Haha hon är verkligen snabb! Jag kommer ihåg hur mina rådisar var när dem var små.. De skulle klättra och hoppa upp på allt och alla! xP

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Xristina
2

Jag tror nog att du verkligen inte har något att oroa dig över :)

Med nysningarna har jag förstått att de lätt kan bli lite smånysiga när de reser. Det går nog över fort :)

Att hon ska upp på bordet ser precis ut som min Freja :P Hon ska alltid överallt, särskilt dit hon inte får vara, och då spelar det ingen roll hur hon ska ta sig dit haha.

Så sätt dig ner och njut av bebistiden i stället :) Är så kul att se dem upptäcka världen, de njuter så mycket då :D

0

#7 #8 Okej, ja hon är gaaalen, men söt. Hon får inte gå upp i sängen men det är hennes favoritsysla så så gick det med det! Haha

zickan
1

Haha härligt. Hon har verkligen hamnat rätt :). Får rejält med utlopp för sin energi

0

#10 Ja det känns jättebra med henne här! Undrar hur det ska gå när hon ska få nya kompisar om hon har sån energi redan….haha.

Just nu är hon mer intresserad av omgivningen än av mig, men det kommer väl med tiden. Märker faktiskt skillnad redan nu om man jämför med i förrgår.

Ikväll blir det tacos till middag, men hon ska få rå nötfärs istället för den stekta. Ska bli kul och se om hon gillar det 😃

zickan
1

Det har hon redan ätit innan och det bör säga slurp :)..

0

Visste inte om hon var toatränad eller något åt det hållet, så blev förvånad och glad när jag ser att hon använder toalådan! 😃

zickan
0

Skönt hon ännu har lite hyffs med sig :). Brukar ha toa efter 2-3 v ålder i buren. Men flyttar de in i nån av mina flockar så är jag mer noga att de ska använda låda till större del :)