Mer tama?
Jag har köpt två råttor från en djuraffär tidigare i veckan, dom mår hur bra som helt och bruka få komma ut en timme eller två per dag. Dock har jag inte kunnat hålla redigt i dom ännu, fast dom gillar att komma upp och sätta sig i knät eller liknade, har ni lite tips på hur man kan göra dom lite mer tama? :)
Nummer 1: Låt det ta tid! Sitt på golvet och låt de utforska dig i sin egen takt. Bär omkring på de i din luva, på axeln eller innanför tröjan. Låt de vara med lite överallt och gör så att de förknippar dig med trygghet.
Här finns massa olika saker man kan göra, allt från att leka med dem till mer hur man kan hantera dem - Vanliga råttfrågor
Jag hanterar dem, klämmer, känner, vrider och vänder. Visst i början är det nog läskigt för dem men eftersom så ger det med sig och dom inser att man inte är farlig, samt som ägare får du djur som är lätta att hantera.
Brukar pussa/blåsa på deras magar också för att få dom vana att jag är där och pillar. ( det är jätte bra när man behöver undersöka dem, en råtta som inte är van att bli vänd på rygg kan bli jobbig om man måste undersöka tex ett sår på magen )
Dock - Djuraffärs råttor kan vara svårare att få tama i samma grad som en råtta som funnits hos en uppfödare, så var bara lite 'tjurig' och kämpa!