Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1417 ggr
sotpuff
0

Urinvägsinfektion?

Jag upptäckte igår att min ena hanråtta slickar sig ovanligt mycket där nere och att hans kiss luktar illa. Jag misstänkte urinvägsinfektion, men han äter och dricker onormalt och jag kan inte se nåt blod i urinen. Han har även helt plötsligt börjat släpa ena bakbenet efter sig på ett konstigt sätt och verkar ovillig att stödja på det. För övrigt är han pigg och nyfiken som vanligt, så jag vet inte riktigt vad som är fel?

sotpuff
0

Han äter och dricker normalt ska det stå =D

chade
0

hur gammal är han? Han kanske börjar bli bakbenssvag när han släpar benet efter sig.

Är det nyligen hans kiss börjat lukta mer? Det kan bero på att det är varmt och han inte dricker tillräckligt mycket, då är kisset så koncentrerat att det luktar mer. Testa ge mer vattniga grönsaker och frukter, som gurka och melon :)

Det med att han slickar sig när nere mycket kan jag tyvärr inte svara på

Små stjärnor lyser också i mörkret.

sotpuff
0

Tack för svaret!

Han verkar bättre nu på kvällen så jag tror att det kan vara så att han ramlat i buren och fått lite ont i benet samt att han som du sa druckit lite dåligt. När han var ute för en stund sen hängde benet med någorlunda och han tog till och med några små skutt, så vad som än hänt verkar han må lite bättre nu. 

Jag blandade lite svag saft till dem också. Kanske inte det nyttigaste, men om det smakar gott dricker de ju flitigt, och det är ju det viktigaste =)

chade
0

Skönt att han verkar bättre i benet, då har han troligtvis bara slagit i det :)

Om du vill blanda något nyttigare än saft så kan du testa att koka upp vatten, ha i lite honung och låta det svalna :) Fast jag vet inte om det hjälper, kan ju bli så att han blir mer uttorkad av sockret i saften och honungen. Jag är inte så bra på sånt haha! :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.

darkness
0

Vet inte om råttor märker någon skillnad, men testa annars att fylla en tillbringare medvatten och ha i gurkskivor. Låt det stå o dra ett tag i kylen och ge dem sen det? (Servera dock inte iskallt, låt det stå ute en liten stund) :) det kanske smakar godare + det är nyttigare än saft (:

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

sarakaka
0

Den bästa vätskeersättningen innehåller vatten, socker och salt.
Vattnet för att återställa vätskebalansen, socker för energi och salt för att kunna binda och ta upp vätskan. Socker är dock inte bra för råttor eftersom de inte borstar tänderna. Men små små mängder är ingen fara.

sotpuff
0

Tack för tipsen! Får pröva mig fram och se vad de tycker bäst om som samtidigt inte är alltför onyttigt. Gurk- eller melonvatten kan säkert bli uppskattat =) Lästa någonstans att selen är bra mot ledsvaghet, så kanske kan det hjälpa att ge dem lite räkor eller nåt sånt också?

Sötpojken är inte fullt återställd än, men när jag kom hem från jobbet idag hittade jag honom på den översta hyllan, så han måste kunna klättra litegrann nu. Han tog även ett skutt på några centimeter upp på min fot när jag satt på golvet :') Jag har handikappsanpassat buren så gott det går och hoppas på att han ska ha återfått full rörlighet i början på nästa vecka.

sarakaka
0

Det är även bra att dricka surt! Människor brukar dricka sur juice eller tranbärsjuice. Men råttor ska inte dricka det om jag minns rätt. Så kanske lite laktosfri sur fil?