Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 370 ggr
WarMinerTool
2013-07-26 23:36
0

Straff

Hur straffar ni era råttor när dom gjort något dumt? Räcker det med att blåsa i ansiktet?

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

Fjordell
2013-07-27 00:25
3

Straff hjälper inte, de förstår inte att de gjort något fel om du straffar dem efteråt. Man får försöka förhindra att fel saker händer. 

Det kan däremot funka att avbryta med att blåsa, göra ett psssh-ljud eller att pipa till. Beror lite på vad råttan sysslar med.

Cederin
2013-07-27 10:25
0

Under tiden som de gör något dumt, t.ex gnager, går upp på nått förbjudet ställe eller liknande, så skriker jag bara till "hörru!" eller "pschhhht!!". De fattar direkt när jag är arg och slutar när jag säger åt dem. Är de för upptagna och skiter i mig lyfter jag bara bort dem och upprepar mig. Men som sagt, man kan aldrig straffa i efterhand.

Medarbetare på Naglar och Hår

:')
2013-07-27 10:31
2

Straffar man i efterhand så straffar man att råttan/djuret slutade med det man ville straffa den för.

Till exempel:

Springer råttan upp på bokhyllan fast den inte får och du säger åt den när den kommer ner, så straffar du den för att ha kommit ner från bokhyllan. Det innebär att efter ett tag tror råttan att den inte får komma ner från bokhyllan utan stannar där.

Istället, som de andra säger, så får man säga åt råttan när den gör saken, inte efter :)