Svullen öga
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vaktar två underbara råttor, Aschoka och Smulan nu.
Men en av tanterna, Aschoka har något rött på ene ögat, som jag tror, är svullen.
Vet ni vad det kan vara för något? Har inte märkt det tills dess, kan hon ha skadat sig under natten? Vad kan jag göra åt det? 😢
Var tvungen att filma för Aschoka kan knappast sitta still, hoppas filmen duger ;)
Putt
Det röda runt ögat är torkat porfyrin, kan vara en vanlig förkylning men kan vara allvarligare. Är du osäker så ring och rådfråga veterinär :) Eller ring först ägaren till råttorna och prata med henne, ifall det är något som råttan haft tidigare. Om inte så skulle jag ringa vet.
Nu har båda Aschoka och Smulan fått röda ögon.
Jag tror också det är förkylning som #3 sa, tack för ditt svar!
Gav dem ljummet tevatten med lite honung i utan socker och de är helt galna, haha. Hoppas det hjälper!
Såg att buren stod bredvid fönstret, det är ju drag som gjort dem förkylda 😕
Ställ buren där det inte drar och lägg in lite fleecefiltar till dem så de kan bädda ner sig i och ge dem nyttig mat med mycket antioxidanter :) Hoppas det inte är något alltför allvarligt
// Stephanie och hårbollarna 
Har nu lagt in mer fleeceflitar lite överallt och en skål full av grönsaker, frukter och lite nötter som de kan få i sig under natten då de är pigga :)
Håll koll och lyssna på dem efter missljud i lungor och luftvägar bara, då är det bara in till vet för medicin. Tyvärr kan ju mycoplasman bryta ut i samband med förkylning pga virus eller bakterier, är det bakterier går det ju att behandla den infektionen och hoppas råttan fixar mycon själv. Men det är bra att de får massa gosigt material och nyttig mat, det ökar chanserna för att de ska tillfriskna snabbt :) Tänk bara på att det ska vara rent rött te när du ger dem det, svart och grönt innehåller koffein och det kan vara skadligt för råttorna (om du inte redan visste det). Lycka till!
Självklart vet jag att rött te ska man ge till råttorna! :)
De verkar andas som vanligt, inga förändringar har jag märkt.
De har nu fortfarande röda ögon men det är lite mindre nu så jag undrar när det går över, kan det ta en vecka?

Dragfritt är jätte viktigt när det gäller råttor.Så se till att ha buren där det absolut inte är minsta drag.Bra att du ger dem roiboste. Jag brukar även droppa några droppar Kanjang i vattenflaskan/vattenskålen och ge dem när de är förkylda. Det är svårt att säga hur länge de kan vara förkylda men låt det gå någon vecka och se lite hur det utvisar sig.Men börjar du att höra hostningar eller rossel så kontakta veterinären då så att de små får lite antibiotika.Men försök först att se om det försvinner av sig själv.Hoppas de blir bättre snart!
Tack för ditt svar! Jag ska lämna tillbaka råttorna om några dagar så jag får informera ägaren om det :)
#10 hur gick det för råttorna, släppte det? och om det gjorde det vad behövde du göra? har nämligen fått samma på ena tjejen.
Råttorna mår mycket bättre nu, de har inget rött längre har ägaren berättat!
Ägaren har bara gett dem rött te, inget mer & det verkar turligt nog hjälpa råttorna men om de vore mina så skulle jag lägga in en massa flitar, extra grönsaker för näring, rött te, se till att buren inte står i drag ..