Rooibos te
Hej,
Har nu läst igenom så många trådar om Rooibos te så jag vet inte vilket som gäller längre. Vissa säger att det går alldeles utmärkt att ge sina små detta, medans andra mer eller mindre vill halshugga de som ens tänker tanken på att ge Rooibos te.
Så till frågan. Är det OK eller inte?
Jag har köpt khoisan tea - Rooibos Naturell Te. 100% ekologiskt, naturligt utan koffein. Det har sitt ursprung, enligt förpackningen, i Sydafrika och består av 100% ekologiskt Rooibos Te. Det är KRAV-godkänt och jag har googlat som en tok efter en mer utförlig innehållsförtäckning utan resultat. Det enda jag ser är det som står på kartongen: Kalorier 0kJ/gr, Fett 0kJ/gr, Protein 0kJ/gr & Kolhydrater 0kJ/gr.
För att undvika eventuella påståenden vill jag ha raka svar. "Ja, du kan ge detta till dina råttor", "Nej, du kan inte ge dina råttor detta på grund av xxxx xxxx xxxx." eller liknande svar. Jag vill inte ha utsvävande antaganden om att det kanske går eller liknande.
Tack på förhand 🎧
Tja, mina råttor har druckit det nån gång och dem har aldrig haft några problem, dem som druckigt mest te har levt längst >u>'
Inte för jag vet om det berodde på det, men ändå ^^'
Deviantart - Besök min deviantart, där jag brukar ha mina bilder
Min kompis ger det till sina råttor och de tycker dom är kalas gott :) De brukar bara få det som lördags dryck, det sägs att i alla fall rött te är bra för deras immun försvar dock är inte teet som du frågade efter inte farligt för dom
finns det inte någon lista någonstans på teer för råttor? x'>
jag har genom mina år som råttägare gett mina råttor roboos te och/eller roboos te uppkokat med vitlök(som sedan silas bort efter svalnande) som antiförkylningsmedel. De har aldrig blivit sjukare av det, utan snarare bättre. Måste dock byta det i flaskan varje dag eftersom det annars har en tendens att mögla och göra råttorna sjuka/sjukare.
Jag ger exakt det rooibos teet till mina rådisar, och de älskar det! :) Men jag började ge mina för att de är förkylda. Annars har jag hört att om man ger te till sina råttor så lever dem längre, men jag vet inte om det är helt sant.
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
Jag har också gett rooiboste med vitlök, ingefära och honung när mina varit förkylda. Vet inte om jag kan garantera nån effekt, men de har inte blivit sämre iaf 🙂 Det lindrar ju när man själv är förkyld, så det borde funka för dom också.

Mvh Stephanie 

Jag har faktiskt aldrig stött på att man Inte kan ge roiboos, skulle vara intressant att veta vart det skrivits :o Här hemma ges det teet pä bilden med lite honung som godis kanske en gång i månaden.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Gav oftare tee till min gamla hane, speciellt när han vart ung, han är tre år nu och aldrig haft några direkta tumörer eller sjukdomar, har bubbelfot eller hur det stavas, men han har inte ont av det… för några år sedan hade han något på ryggen… såg nästan ut som en fästing fast det vart hans hud liksom, vet inte vad det kallas, men det torkade i hop och trillade av…. nu är han över tre år, lite halv blind men relativt frisk med tanke på sin ålder.. >u>'
Om du är osäker kan du koka upp en påse så påsen får koka kanske 2-3 min då far kanske oönskade saker bort, men tror absolut inte det är någon fara att ge dom roobios
Lite Ot här, men måste man ha någon speciell flaska som man ger teet i?
//Nike
Tidigare har jag haft en egen vattenflaska till det, så att de kunnat välja att dricka vanligt vatten också såklart. Men nu har jag bara en vattenflaska och använder en skål istället. Jag brukar ge det rätt varmt också, så jag tror att det funkar bäst med skål ändå.

Mvh Stephanie 

#11 Skål hade jag inte tänkt på. Fet blir bra :)
//Nike
Jag brukar ge det med en sputa som man ger medecin med, ingen som man sticker in i kroppen utan större hål, Tvingar dock inte men det blir som små nappflaskor
Jag ger teet i en annan vattenflaska bara. :)
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
Kan råttor bränna sig på tungan och händerna precis som vi? Ger exakt detta te till min Molly. Är rädd att eftersom hon har bränt sig på tungan så får hon avsmak av teet och är rädd för det.
#15 Jaa, givetvis kan de också bränna sig. Jag har som regel att inte får vara varmare än att du kan ha fingret i det. Dvs, de ska kunna ramla ner i det (om du har det i skål vill säga) utan att de bränner sig. Men samtidigt så pass varmt att det kanske inte är så skönt att ha fingret i.

Mvh Stephanie