Uppdrag bantning!
Nä, nu har det gått för långt. Min 1 år och 4 månader gamla Odd måste bantas. Hon är den enda av mina totalt 10 råttor, som är överviktig. De andra är snärta och smala, men nej, inte Odd. Hon är rätt lat av sig, då hon hellre ligger i sin sputnik och chillar, medan de andra är ute och springer omkring lösa i rummet. Detta beror nog till stor del av att hon ser lite dåligt då hon scannar, vilket gör henne lite osäker på öppna ställen.
Men nu har jag bestämt mig för att ta tag i det hela, då jag märkt att hon gått upp ytterligare, efter att ha stått still viktmässigt i några månader. Dessutom kände jag av en liten liten knöl på henne, som antingen (troligen) är en juvertumör eller varböld. Jag hoppas såklart på det sistnämnda. Men om det nu är en juvertumör, så måste hon eventuellt förberedas inför en operation, och jag tror inte att hon klarar av det i skicket hon är i just nu. Hon MÅSTE helt enkelt gå ned i vikt. Jag avskyr att se på överviktiga djur, för det är alltid människans fel. Ägarens fel. Djuren har ingen talan, och kan inte bestämma själva vad de ska äta. Så jag har alltid varit noga med vad jag ger mina djur, men Odd, hon går upp iallafall. Vissa har väl lättare att bli överviktiga än andra helt enkelt.
Hur som helst, tänkte starta en tråd om detta. Och uppdatera, inte varje dag, men lite då och då för att se framsteg, och ja, troligen något kliv bakåt också. Hoppas även på att kunna uppmuntra fler råttägare till att få sina överviktiga råttor att gå ned, och helt enkelt bli sundare.
Det svåraste med detta blir nog att motivera henne att röra på sig, men jag ska fixa det här. Hon ska gå ned, och hålla sig frisk. Leva ett långt och härligt… och AKTIVT liv.
Startvikt: 605g

Men lilla tjockisen då! Jaga kattleksaker och simträna brukar funka prima! (Min tjockråtta upptäckte dock att han flöt även om han inte simmade…)
Hon är dessvärre inte jättepigg på att jaga, har försökt med kattvippor, bara fjädrar, snören osv. Men simning har jag tänkt mig, så får jag hoppas att hon inte upptäcker det din tjockråtta upptäckte.😉 Så tar jag även med henne så ofta jag kan, så att hon åtminstone rör på sig lite mer än hon gör annars… Kanske tar med henne in på toan när jag ska duscha, så får hon springa omkring där under tiden. Jag tror att sådana småsaker kan göra en drastisk skillnad. Så ska jag se om hon kan tänka sig att äta sina middagar separerad från resten av flocken, i en egen bur. Så jag kan kontrollera hur mycket hon får i sig av vad.
*tass* 🙂
Jag köpte ett helfoder i pelletsform som serverades tills jag hade fått bukt med gammeltanten Maltas valkar, de var inte så roliga att frossa i.. :P Pelletsen, alltså. Här i huset äter vi inte råttfläbb.
Tassar nyfiket här :)
Dethär kan bli intressant att följa. Har själv inga överviktiga råttor. Men har haft 2 riktigt feta damer som inte gick att få ner i vikt hur jag än försökte. Den ena dog tyvärr p.g.a. det… 😕
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag hoppas verkligen att det här går vägen! Jag vet att det kommer bli jäkligt svårt, men måste man så måste man. Jag vill inte se min "lilla" älskling tas ifrån mig alldeles för tidigt.
Ikväll har jag iallafall planerat in en simtur åt henne. Jag har tråkigt nog inget badkar, så jag får tappa upp vatten i den största balja jag hittar helt enkelt!
tass 🙂
Tass :) lycka till!
Det blev ett ~20 min långt simpass, givetvis med pauser och så emellanåt. Hon blev sannerligen trött. Sedan tassade hon omkring i toan ett tag, och efter det fick jag henne att lite motvilligt klättra runt på buren. Nu har hon gått och lagt sig igen. Ska gå och handla nu, och se vad jag hittar för nyttigheter som jag kan göra hennes middag på.
Bjuder på en bild på en utmattad Odd som precis kommit upp efter simturen. Lite trött kanske.😴
Men plutten då! Haha blir trött bara av att kolla på bilden!! :3
Hur mycket vatten hade du i baljan? Skulle själv behöva motionera lite töser =)
#12 Måste erkänna att jag läste helt galet när du hade skrivit "Sedan tassade hon omkring I TOAN ett tag" .. jag tänkte typ.. wtf? x'D
Mvh. Sanne & Djuren
#15 Haha, i toaletten menade jag såklart. Uppe i Kiruna kallar vi då toaletterna för toa.😃 Toastol är toastol.😉 Men vet faktiskt inte om just "toa" kanske enbart är ett norr-norrländskt begrepp? Ingen aning faktiskt :)
Jag läste det också som #15, ville bara inte dryga mig och påpeka det :P men nu när katten är ute, så ;) Säger man "i" toaletten/toan så läser jag det som "i toalettstolen", säger man däremot "på" toaletten/toan, så tolkar jag det som att något händer i rummet där toalettstolen befinner sig :P Kanske dialektalt, ja?
jag är från Köping (närheten av örebro) och säger både på och i toan när jag menar i badrummet. Nu när jag är bosatt i skåne så misstolkar ju alla, allt jag säger i stort sätt 😛
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#17 Förstår att det kan misstolkas, mycket beroende på var man kommer ifrån.🙂
#18 Haha, ja det är aldrig lätt vart man än befinner sig… Flyttar man från sin hemstad och nångång öppnar sin mun, så är det alltid någon som misstolkar något ;D
Okej, nu har jag tagit en närmare titt på knölen jag hittade på henne.
För det första är den i storlek av en ärta, om ens det. Den är mjuk och väldigt rörlig. Så såg jag att det saknades en liten tuss med päls just intill knölen. Där ser jag en liten vitgul plopp, som toppen på en jätteliten, men mogen finne. Har klämt litegrann, men tordes inte hålla på alltför länge. Hon får inte ont alls när jag håller på där heller…
Kan det vara en varböld? Eller en vanlig finne? Det känns dock som att man inte ska kunna röra på en sådan såhär mycket…
Ska se om jag kan fånga en bild eller två på den.
#12 jag skulle vara lite försiktig så man inte överanstränger henne. 20 min är ju ganska länge trots pauser när man tänker på hur pass lång en människodag är för en råtta :)
En liten notering jag gjorde bara :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#21 Skulle inte säga att själva simturen var såpass lång. Det blev inte fler än kanske 3 simtag varje runda i baljan då jag inte riktigt kom underfund med hur jag skulle få det hela att hänga ihop. Försökte lite olika tekniker, men det gick sisådär… Hon kanske var i vattnet i totalt 10 min, med hundratals pauser, haha. Måste fixa en ny balja, då den jag har är helt värdelös till sånt här. Helst hade jag velat ha ett badkar, men men.
Nä, givetvis ser jag till att ta det lugnt i början. Helt newbie på området är jag inte, trots att det den första råttan jag behöver banta.🙂 Har erfarenhet av rehabilitering av både hund och katt, så jag vet att man ska ta små steg i taget. Men det är bra att du påpekar det!
#22 Haha okej då är jag med :)
*Raderar* Jag gör en egen tråd om det istället!
De senaste dagarna har jag låtit henne klättra upp för buren några gånger per dag, utöver deras dagliga utetid. Tänkte dra till med hennes andra simtur imorgon. Hennes middagar består dessutom främst av grönt nu. Givetvis får hon kött också, dock i lite mindre mängder.
Idag väger hon 585g. Hon har alltså hittills gått ned 20g. Det går åt rätt håll!🙂
Det har gått en vecka sedan jag bestämde mig för att ta tag i situationen, och Odd är redan en annan råtta. Efter att jag börjat tvinga henne utanför buren, istället för att låta henne ligga och sova i en sputnik medan de andra är ute och härjar, så har jag lyft ned henne på golvet om hon inte gått ut själv.
Men nu har hon börjat orka ta det där steget på egen hand. Hon klättrar runt på buren och undersöker, och så har hon dessutom börjat springa på golvet, vilket hon aldrig velat göra tidigare. Hon har som alltid försökt, men sedan tvekat och gått och lagt sig någonstans där det känns tryggt. Visst tvivlar hon fortfarande en del på sig själv, men det är enorm skillnad på bara en vecka! Hon har verkligen fått en boost gällande självförtroendet🙂
Stolt.❤️
Bjuder på en bild tagen alldeles precis nyss, när "lilla" prinsessan är ute och undersöker på egen hand.
Härligt framsteg! :)
Innan du började simträna med henne, gillade hon vatten då? Skulle behöva simträna med mina hanar, men de AVSKYR verkligen vatten och att bada. Nu har de precis fått en jättestor bur (FT, är tre st i den…) så de springer runt mycket mer nu… Men jag tycker ändå de är lite stora (tjockisar)….
*Tass*

Wow vad duktig du är fjordell! Jag har en hane som är väldigt rund, han är visserligen inte den mest aktiva råtta jag har men går ändå ut ur buren flera gånger per dag och så. Min Matilda var en väldigt aktiv råtta men som var likt förbannat fet ändå. Tror det där med fetma är väldigt genetiskt, speciellt när man bara har en fet i flocken. Så jag tycker nog inte att ?det är ägarens fel alla gånger. Men det är klart ägarens ansvar att försöka få ordning på det. Min erfarenhet är dock att det är svårt! Det som har hjälpt för mig är att ta bort fröer/nötter ur fodret. Även majsflingor. Och ha en hög bur och se till att maten är på botten av buren och att de liksom måste klättra, så man får inte ha stegar då utan tvinga dem av klättra mellan hyllplanen och hängmattorna! Det är nog bra att skapa lite vardagsmotion. Om hon är pigg på trix så kan det också vara ett tips. Då kan du ha ärtor eller något som inte är så fett som belöning. Ärtor är förstås rikt på snabba kolhydrater istället men min erfarenhet är att det främst är fett som råttorna går upp av, de har generellt ett lite högre behov av kolhydrater än människor.
Älskar mina stora små vänner..
Följer den här tråden - har en dam som faktiskt är mycket större än Odd. :( Det är dock väldigt svårt att inreda buren speciellt för en tjockis när man samtidigt har en bakbenssvag pensionär i flocken. Jag kör på tråkigt Torrfoder (AXA grynblandning + havrekli) och nu i stort sett enbart grönsaker och protein som färskfoder, så får de andra lite kärnor och liknande utanför buren. Fjädervippan är det enda som får Faster Hortensia att röra på sig, samt någon sporadisk tur till grävlådan. Har precis börjat introducera henne för vatten på nytt. Hon har tidigare avskytt det, men en grund varmvattenbalja häromdagen var tydligen ganska mysigt. :) Ska försöka få henne att röra sig mer i vatten, varannan-var tredje dag.
Bilden visar den stackars lilla pensionären Ellie, som nu måste klättra upp och sätta sig i matskålen för att kunna äta bekvämt, eftersom stygga matte har satt upp den på väggen för att Faster Hortensia inte ska hetsäta, somna i matskålen, hetsäta, somna och så vidare.
#29 Nja, inte särskilt mycket. Att dyka efter ärtor anser hon dock vara mer än okej, då bryr hon sig inte om vattnet alls ;) Men hon är lugn så länge jag ser till att hålla upp henne lite, så att hon inte behöver oroa sig över att huvudet far under vattnet. I början var det lite kämpigt att få det att funka, men till slut greppade hon det hela och blev mycket lugnare!
#31 Tack! Jag vill bara min lilla älsklings bästa. Och det är helt klart som du säger, vissa råttor är mer benägna att bli överviktiga, precis som hos människor. Gener spelar roll, så övervikt är verkligen något som fler uppfödare borde ta hänsyn till. Ju större är inte alltid bättre. Lagom är alltid det bästa, i alla fall när det gäller djur. Kör faktiskt med just ärtor som belöning, och det älskar hon så det funkar finfint. Hon börjar fatta galoppen nu när hon får goda ärtor varje gång hon har gjort något lite utöver det vanliga. Trickträning är lite klurigt med henne då hon har lite dålig syn, är osäker utanför buren och skannar mycket. Men jag försöker uppmuntra henne till att springa efter min hand, då jag har en ärta i handen, och det funkar bitvis!
En uppdatering angående hennes vikt som idag ligger på 565g, så hon har alltså gått ned totalt 40g på mindre än 2 veckor!😃
Hennes ögon är så himla charmiga <3
och bra jobbat, både fjordell och lilla odd :D
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#33 bra reklam för buren ;)
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
#34 Ja, det är de verkligen :) Vi tackar så mycket! Vi kämpar på :)
#35 Haha, sant! ;)
Idag väger Odd 560g, så hon har gått ned 45g. Börjar sakta ned lite nu, men det beror nog på att hon bygger muskler. Helt underbart att se henne nu när hon fått tillbaka den där glimten i ögonen. Hon busar till och med igen! Förr har hon inte riktigt haft orken. De enda gångerna jag faktiskt sett henne riktigt lysa upp innan, är när jag haft kullar här hemma. Hon ÄLSKAR bebisar, och är alltid som en nanny åt mammorna efter att ungarna fått flytta in i flocken kring 3 veckors ålder.
Världens snällaste och goaste lilla råttös! Hon är så himla duktig.
Ledsen för seg uppdatering… Har hänt så mycket tråkigheter här hemma på senare tid så jag har helt enkelt inte haft orken.
Jag har varit dålig på att väga Odd nu, men sist jag vägde henne hade hon gått upp litegrann igen, dock inte mycket. Nu lär hon gå upp lite igen då hon är lite deppig efter en flockmedlems plötsliga bortgång, så hon är inte lika aktiv. Dessutom växer knölarna hon har (ja, de har spridit sig…) ganska snabbt nu, och en operation är dessvärre inte ett alternativ då hon är såpass överviktig, tumörerna är elakartade och hon har dessutom börjat nysa i samband med att knölarna har vuxit… Hennes allmäntillstånd försämras lite i taget, och det är inte omöjligt att hon har fler tumörer inuti kroppen, som inte syns.
Jag kommer att anstränga mig extra hårt för att Odd ska ha det bra de kommande veckorna, men en sak är säker… Jag kommer att låta henne somna in innan tumörerna börjar vara i vägen för henne, för det är inget värdigt liv för en glad liten råtta, att inte kunna klättra pågrund av illa sittande knölar.
Mina flockar och jag går igenom en extremt jobbig period nu, och jag kan bara hoppas att det snart blir bättre…
Blåser liv i tråden med tråkiga nyheter. Odd är fortfarande en aktiv dam som håller sig helt okej viktmässigt nu, men tumörerna går inte att hejda. De växer, men Odd är trots detta en väldigt pigg och glad tjej. Tumörerna kommer snart att utgöra ett hinder för henne, så då tog jag beslutet att låta henne avsluta livet på topp, innan det blir värre. Hon förtjänar inte att tvingas leva i en handikappanpassad bur enbart pga. tumörerna.
En av mina hanar, Oliver, kommer också att få somna in då hans luftvägsproblem bara blir värre. Trots medicinering, så vann rosslet kampen.
Så på tisdag kl. 11 är det dags för mig att ta farväl av två underbara råttor… Mina älsklingar.💔
Usch vad tråkigt :-( jag h-a-t-a-r tumörer och att de ska drabba våra älsklingar :( min första hona fick en enorm tumör, det är verkligen hjärtskärande att se. Hoppas det gick fint till igår och att de fick ett lugnt avslut ❤️
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se