Undrar..
Hur brukar andra råttor bli när en i flocken dör? Blir dom deprimerade och är det nåt man kan göra för att få dom att glömma? Mina råttor har nästan bara sovit sen vi var till vetrinären och tog bort Doris. Fast dom fick ju Imovec då utifall Doris hade nå ohyra, Blir dom trötta av det? Jag ville bara fråga för att jag vill inte att Wilma och Leja ska sakna och vara så ledsen som jag är för att Doris är borta:(

Jag har hört att råttor inte "sörjer" utan mest bryr sig om att ha sällskap. Alltså borde de inte bli deprimerade eller så eftersom de fortfarande har varandra. Men det är bara en teori. Fin bild förresten (:
Tack:) Men jag vill gärna höra vad fler personer tycker och tror?
#1 Jag håller inte med. Min Baloo blev fruktansvärt deprimerad efter att hans livskamrat och bror gick bort vid 2 år 4 mån ålder. Han hade sällskap av två nya råttor, men jag trodde ändå att han skulle duka under av sorg. Han slutade röra på sig, ville inte vara utanför buren, åt inte drack knappt..
På nåt sätt repade han sig lite grann, till slut. Det tog några månader och han hade gått ner massor i vikt och tappat en del muskelmassa, men han fick tillbaka gnistan att leva. Han kom aldrig tillbaka i samma fysiska form igen och blev aldrig riktigt samma råtta efter att hans bror gått bort, men han kom igen så gott det gick. Levde i hela 7 månader till efter det.

#3 Oj, stackars er båda o:
Som sagt - det var bara något jag hört, ingenting jag fått bekräftat. Hur lång tid tog det innan Baloo "repade" sig? Hade han kvar någon annan kompis? Det är väl det enda som nästan skulle kunna vara någonting som liknar en nackdel med råttor; att de (till skillnad från till exempel hamstrar) är flockdjur och givetvis dör inte alla samtidigt vilket i så fall leder till att de blir att sakna varandra. Även om man skulle önska motsatsen. Men det är såklart oundvikligt att husdjur dör -.-
Huggis: ta mig inte på orden utan hör efter vad andra med mer erfarenhet säger. Förlåt om jag leder dig eller din tråd in på villovägar.
Det är lugnt, jag har hört samma sak.. jag tror bara inte ett dugg på det efter mina erfarenheter.
Som jag skrev så hade han två st andra yngre råttor som sällskap. Ändå dröjde det 2-3 månader innan han blev piggare. Till följd av att han inte åt eller rörde sig ordentligt så fick han pga sänkt immunförsvar även en förkylning som inte ville ge med sig.. jag tror det var en stund efter avslutad medicinering av den som han upptäckte att han inte ville ge upp sitt liv än.
Tack för svaren, det verkar som att Wilma och Leja mår bra nu. Dom har blivit piggare och äter som dom gjorde innan vi tog bort Doris så man får hoppas att dom har glömt nu. Antagligen var dom deppiga ett tag lr så vart dom trötta av imovec, det märks väl om dom blir trötta igen efter imorrn för då ska dom få det igen.