Snart smäller det!
Om ca 1½ vecka så hämtar jag min första råttflicka hos Zickan. Hon får bo ensam med mig i 2 veckor och sedan ska jag hämta en eller två till. En presentation kommer senare av alla!
Jag har väntat sååå länge och känns så skönt att det snart är dax 😃
Har några sista minuten frågor/funderingar som jag undrar över. Tacksam för svar!
Hur har du råttsäkrat ditt rum? Kablar, fallningsrisk etc?
Hur många toalådor har du? I och utanför buren.
Hur förhindrar man att smitta sina råttor med förkylning om man själv är förkyld?
Vad är lämpligt som belöning/godis?
Vanliga olyckor i och utanför buren?
Hur förhindrar man dem?
Vid olycka, vad ska man göra?
Ska man ha ett first aid kit? Isf vad ska vara i det?
Hur förhindrar man ohyra om man varit ute med råttorna?
Jag har ju såklart lite förnuft och fattar att man ska ta djuret till veterinären om den skadats, men det jag syftar på är just precis vid olyckan. Vad man kan göra innan och under resan till veterinären.
//Nike
Har använt mig av kabelsamlare, samlat kablarna i lådor och hängt upp de så råttorna inte når dem alls. Har även byggt för sängen så de inte kommer åt kablarna där inne.
**Hur många toalådor har du? I och utanför buren.
**I buren har jag 2 stycken på varje våning (har en FT). Utanför buren har jag två stycken, en som är portabel som jag brukar ställa i sängen, och en som står i en liten extrabur som alltid är öppen.
Hur förhindrar man att smitta sina råttor med förkylning om man själv är förkyld?
Jag har faktiskt aldrig smittat mina råttor när jag har varit förkyld. Men jag vet att folk brukar undvika att pussa på dem och så.
Jag brukar använda lite olika saker, så som, nötter, majs, leverpastej, ärtor, ägg.
Fallolyckor är vanligt eftersom de gärna klättrar överallt. Här hemma har jag dock aldrig varit med om någon olycka än (peppar, peppar ta i trä). Annars är rymningsolyckor också vanligt, och klämolyckor.
Hur förhindrar man dem?
Rymningssäkra där råttorna är, försök förhindra att de klättrar på höga saker som de kan ramla ner från.
**Hur förhindrar man ohyra om man varit ute med råttorna?
**Man kan vara noga med valet där man är ute med råttorna, men jag tror det är svårt att undvika ohyra helt om man är ute med råttorna. Det kanske är något man får räkna med eftersom det springer andra djur där hela tiden. Annars kan man ju bara låta de vara på en själv eller inte släppa ner de på marken.
Resten får någon annan svara på. 🙂
Ikeas Rabalder http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20097954/ har jag innan använt mig av för att skydda en del sladdar. Datorsladdar har jag förut skyddat på så vis att jag ställt upp datorlådan på skrivbordet, och lagt alla sladdar i en plastpåse som jag häktat upp intill väggen under bordet. Sedan skjuter jag alltid bort datorstolen när jag inte sitter där och ser till att dom inte kan klättra upp dit från något annat håll**.
**
I buren har jag alltid endast haft 1, och aldrig någon utanför. Dom allra flesta har varit väldigt duktiga på att gå till buren för att uträtta sina behov (bortsett från revirkiss förstås.)
**Hur förhindrar man att smitta sina råttor med förkylning om man själv är förkyld?
**
Tvåla händerna eller använd handsprit innan du rör råttorna. Något mer än så har jag aldrig gjort.
**Vad är lämpligt som belöning/godis?
**
Små gurkbitar! Gott, men bara vatten. Annars lite banan, drops som finns i djuraffärer, något bröd i små nypor när de ska tränas har varit väldigt populärt.
Att råttan klättrat för högt och sedan ramlat ner (t.ex gardinklättring.) I buren bör allt som inte är av papp eller tyg vara fastspänt.
Hur förhindrar man dem?
Lägger kuddar under populära klätterställen. Många fallskydd i buren. Min stackars Jack blev en gång nerputtad av en av sina bröder från högsta våningen, men han landade tack och lov först på en hängmatta innan han slog i burbotten.
😕 Efter det möblerade jag om.
**Vid olycka, vad ska man göra?
**
Jag har själv varit väldigt skonad från olyckor, men beter sig råttan konstigt efter att ha varit ute bör hela kroppen undersökas för att se om den har ont någonstans. Är skadan synlig, uppsök veterinär.
Har personligen aldrig haft något. En bra sjukbuffert till veterinärbesök har jag i alla fall alltid haft.
🙂
Borsta råttan med en tandborste eller liknande och se om det syns några småkryp, har råttan däremot varit ute en längre stund kan ett bad vara lämpligt. (Dock inte att rekommendera om råttan är utomhus ofta, då kan hyn ta skada av för många bad.)
Mitt bästa tips för att förhindra ohyra är att först frysa in all deras mat i minst en vecka. Frön, havre, vete, korn m.m. Speciellt om maten är köpt på lösvikt. Jag har fått lusattacker två gånger på grund av maten, men sedan jag började frysa in maten har problemet inte setts till.
Nu vill jag ju inte förstöra din lycka men visst är det väl en liten bäbis du ska hämta? 2 veckor tycker jag känns ofantligt länge för en liten bäbis att vara ensam. Hon har ju troligtvis aldrig varit ifrån mamma och syskon och så ska hon komma till ett nytt ställe helt själv och sen vara ensam i två hela veckor! Jag tror inte det kommer vara bra för den lilla, vem ska hon kura ihop sig med och få trygghet av i den nya läskiga världen? Du kan inte låta henne vara kvar hos uppfödaren ett tag tills du ska hämta de andra två?
Vet att du har väntat länge på tott nu men tänker bara på hur våra små bäbisar var när de kom hem. Även om de var helt handtama och väldigt modiga när de kom hem så hade de aldrig klarat sig utan varandra och tänker bara på bäbisens bästa.
#3 Nej, hon som får sitta ensam är över 2 månader så just det är inget problem. Har pratat med uppfödaren såklart. Men jag väntar så länge som möjligt. Vi har planer som krockar så tyvärr måste det bli ett litet glapp mellan hämtningarna. Ska göra det så litet det går då :)
//Nike
Jo det blev lite knock med att jag reser bort där. Men hon är väldigt stabil och alltid varit. En av de mest orädda i den kullen. Liten kopia av sin mor. Jag tror inte det kommer vara minsta lilla problem. Bara hon får lite utlopp för sin energi med att umgås utanför buren och busa lite.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#5 Är hemma hel dagarna under den tiden så hon ska få gå fritt ute hela dagen, med öppen bur om hon vill gå in. Ska testa och se om hon är lite intresserad av agility eller bara vill undersöka mitt rum ^^
//Nike
#4,5 det var ju bra att hon var lite äldre, då är det säkert inga problem! Blev bara lite orolig att ni inte hade tänkt på tiden där emellan och så trodde jag ju att det var en bäbis! Men då ska jag inte förstöra tottlyckan nå mer! Jag kommer ihåg när vi hämtade våra första tott! Det var en underbar känsla! Lycka till med allt! :D
#7 Du kunde ju inte veta så det gör inget 😊
Taaaaaack!
//Nike
**Hur har du råttsäkrat ditt rum? Kablar, fallningsrisk etc?
**Våra killar springer fritt i vardagsrummet och hallen när vi är hemma. Soffan är av en ganska "rak" modell, så den tog vi bort benen på så den står platt mot golvet (finns bild i tidigare tråd). På så sätt kan de inte springa under och ställa till med nåt, och kablarna bakom är skyddade. Blev lite japansk futon-känsla B)
Kablarna till TV/stereo osv. har vi nu satt en kartonglåda runt, men ska fixa en riktig kabellåda till dem så det ser lite snyggare ut och är gnagsäkert.
Annars har vi det väldigt sparsmakat när det gäller inredning hemma, så det finns inte så mycket för dem att göra annat än leka med "sina" saker, som vi tar fram när de springer fritt.
Har en stor bur (Critter Nation), men det verkar ändå räcka med två toalådor, en per våning. När de springer fritt ställer jag också en toalåda på mattan, då de är lite för lata för att gå in i buren och annars bajsar rakt på mattan ;)
**Hur förhindrar man att smitta sina råttor med förkylning om man själv är förkyld?
**Är sällan sjuk, så vet inte dessvärre. Generellt tror jag på att ge dem mat av lika bra kvalitet som vi bör äta, dvs. mat köpt i mataffären, samt självklart rent vatten och även lite rött te lite då och då. Ger heller inga mjölkprodukter, eftersom jag är av uppfattningen att de inte är bra för kroppen.
**Vad är lämpligt som belöning/godis?
**Majskrokar!! Mina är helt GALNA i majskrokar!Bryter dem i 5 delar och lägger i en glasburk, så en påse räcker lääänge. Lite kalorier är det också, så ingen risk att de blir tjocka om de behöver mutas ofta ;)
**Vanliga olyckor i och utanför buren?
**Skulle säga att största faran är kablar, så kabelsäkra innan du släpper dem lösa för bövelen..! :P Vi hade en kabelincident (av typen mindre explosion..) som resulterade i en lite chockad råtta. Det gick bra och han återhämtade sig snabbt, men vill absolut inte att det ska hända igen, så jag kabelsäkrade totalt. Man tror att man har koll och att det inte spelar någon roll att en liten sladd sticker fram, men det går VÄLDIGT snabbt för dem att ta en tugga av en kabel.
**Hur förhindrar man dem?
**Läs ovan!
**Vid olycka, vad ska man göra?
**Sunt förnuft, om det verkar allvarligt så ta råttan direkt till veterinären. Är råttan chockad, se till att det är lugnt, tyst och mörkt runtomkring, och sätt den på en trygg plats med sin/sina kompisar (tex. i buren). Klappa och prata lugnt. Det gjorde vi när olyckan var framme, och han återhämtade sig efter bara några minuter. Håll koll så råttan beter sig som vanligt när den återhämtat sig.
**Ska man ha ett first aid kit? Isf vad ska vara i det?
**Jag har en necessär med blodstillande medel, värmedyna och sen deras kloklippare osv., men blodstillande medel tror jag kan vara bra att ha. Har läst att det funkar med potatismjöl också, men har inte testat. Händer det något större åker man som sagt till veterinären, annars kan man nog använda saker man redan har hemma.
**Hur förhindrar man ohyra om man varit ute med råttorna?
**Kolla igenom råttornas päls och svansar, kör en "grundkoll" varje vecka (tex. i samband med att du klipper klorna). Då vänjer de sig också förhoppningsvis vid att bli hanterade, fast mina tycker ändå inte att det är nån hit, de är rätt rastlösa av sig ;)
Hoppas det var till lite hjälp, och lycka till med småttingarna! :)
Vänliga Hälsningar
Malin
#9 Tack så mycket! Majskrokar var en superide! :D
//Nike
Tänkte jag kunde svara lite på dina frågor också :)
Vi har råttsäkrat ala student. Vi har alltså inte köpt några sladdgömmor eller kabellådor eller vad det heter utan gömt alla sladdar i petflaskor och lindat 30 varv med silvertejp runt ändarna. Våra tott springer lösa i vardagsrummet, hallen och "råttrummet" och vi har sett till att det inte finns en enda sladd i tottrummet eller i hallen. I vardagsrummet har vi bara sladdar vid tvn. Men där är det ju däremot en hel del sladdar så där har vi ett härligt virrvarr av petflaskor och silvertejp, men det funkar verkligen jätte bra, har dock fått förstärka det några gånger då petflaskorna även är ett utmärkt ställe att klättra omkring och leka på. Vi har även satt mjölkkartonger på rören upp längs väggen och pappskiva på 3e hyllplanet så de inte kan klättra längre upp än ca 1,5 m.
I buren: En kisstoa som hänger på burväggen bredvid hängmattan. En bajstoa som står på burgolvet och en extra låda på nedre burdelen. (Har en FT så 2 på övre delen och 1 på nedre.)
Utanför: Vi har 2 stycken toaletter i vardagsrummet där de är mest. De står där hela tiden och används väldigt flitigt när totten är ute.
Detta är omdiskutterat men förkylningar, och de flesta sjukdomar faktiskt är artspecifika. Vilket betyder att sånt som vi blir sjuka av smittar inte råttorna och tvärt om. Det finns dock väldigt många olika förkylningsbakterier så kan inte svära på att alla är artspecifika men våra tott sitter bokstavligt talat och äter ur munnen på oss och vi har aldrig smittat dem med någonting, men sen är vi inte sjuka så ofta heller iof. Men jag skulle aldrig vara rädd för att smitta totten. Som referens typ kan jag tillägga att jag precis läst en kurs om immunologi och parasitologi så där slog dem hål på alla myter om att förkylningar smittar djur mm. Men säger därmed inte att det måste vara sant :P
Som träningsbelöning har vi alltid något som de får slicka upp, det blir så mycket lättare då och enklare att reglera mängden. Leverpastej är en favvo men funkar lika bra med smör eller annat trögflytande. Annars så brukar tott gilla allt som är sött eller fett, precis som vi människor. Så sålänge det är i måttliga mängder kan man nog ge dem lite vad som till belöning. Våra älskar choklad tex, och får ofta smaka en tugga när vi äter, trotts att det kan vara dåligt för dem, men vi går efter tanken att härda våra tott så de inte ska vara så känsliga så de har ättit lite av precis allt ända sedan de var små och de mår hur bra som hellst och har aldrig någonsin inte ens en dag varit dåliga i magen. De äter tex mjölkprodukter utan minsta bekymmer. Tott är ju ändå allätare och klarar det mesta :)
Vanliga olyckor är ju tex stuckad tass, vi har haft två stukade tassar de senaste månaderna. Den första pga envis tott som skulle upp i bokhyllan och gjorde något slags fallskärmshopp rakt in i bokhyllsdörren och stuckade tassen. Det blev metacam i 4 dagar sen var hon frisk. Den andra var en lättare stuckning, hände troligtvis i buren och hon blev frisk och kry på 2 dagar. Vi har aldrig satt våra tott i sjukbur utan haft dem med sina kompisar men vi anpassar istället buren för att de inte ska behöva klättra över huvud taget och stängde av nedre delen på FTn.
Hur förhindrar man dem?
Läs ovan, på hur vi tottsäkrat.
Utvärdera skadan och ta till veterinär om det verkar vara ett stort obehag för råttan. Tex om den inte stöder alls på tassen, ta till vet, stödjer den någorlunda och reagerar inte nämnvärt nr du trycker avvakta. Gå efter magkänslan.
Vi har inte det. Finns inte så mycket att göra om totten är skadade förutom ta till vet, är ju svårt att sätta plåster elelr bandage på en tott, och när vi klipper klor klipper vi ju bara så långt som vi vet är säkert.
Kolla igenom totten. Finns inte så mcycket annat att göra. Bada känns onödigt och medicinera i förebyggande syfte är helt uteslutet. vi har aldrig oroat oss särskilt mycket över det. Händer det så händer det och då får vi ta uti med det då :)
Hoppas du fick lite svar på dina frågor :)
Tog med en bild åp vår lilla petflaskeanordning:)
#7 aldrig fel att fråga och ibland kan frågorna vara väldigt bra om man inte tänkt sig för på nått. Så fortsätt inte fråga om du ser det igen :-)
Har inhandlat lite saker till torrfodret idag och lite välling.
Blind August (döpt av min morfar…) fik vara med på bild 😂
//Nike
När hämtar du dem? Har du hämtat dem redan kanske? Så nyfiken för man har ju sett dig planera så väl i ett bra tag nu 😃
#14 Inom en vecka och lite efter en vecka :)
//Nike
#15 Spännande 😇
Mina råttor gnager inte på sladdar eller grejer, så har inte gjort någonting för tillfället. Låter dem ej vara under skrivbordet där sladdarna finns ändån, då risken alltid finns! (Så rekommenderar att du säkrar alla sladdar, kommer göra det själv snart då jag ska införskaffa mig en till liten råttunge)
En i buren och jag bara tar den och ställer den utanför buren om de ej kan komma in för någon andledning (de hoppar in i buren om de behöver bajsa, så jag har luckan öppen)
Är väldigt sällan förkyld så vet inte-
Frukter och bär! Ibland grönsaker, nötter, kött, kokt pasta, etc etc.
Har hänt att de fallit från översta delen av buren till bottnen några få gånger, men det har fixats med fallskydd så är inte med om några olyckor nuförtiden :)
Hur förhindrar man dem?
^^
Som #11 sa!
Har inte det själv.
Hur förhindrar man ohyra om man varit ute med råttorna
Kolla igenom pälsen är det enda jag gör själv, men jag brukar inte gå utomhus med mina råttor, blir lite paranoid om förkylningar :P
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Jag hängde upp sladdarna till datorn med buntband. Satte för hål vid spis och frys med kartong. Försökte också hålla lite undanplockat, för att minska risken att de gnager sönder saker jag vill ha kvar hela. Det var jag lite sämre på 😉 Nu har jag flyttat, så nu ska dom få vara lösa i köket istället, vilket blir bra mycket enklare att råttsäkra.
**Ett par tre stycken per våningsplan (två våningar). Brukar sällan ha nåt utanför buren, utan ser istället till att dom kan klättra ut och in som dom vill själva.
Känner jag mig sjuk brukar jag låta bli att pussa på råttorna och tvättar händerna oftare.
Allt dom tycker är extra gott men som inte är för onyttigt. Jag har testat att torka pyttesmå blodpuddingsbitar vilket är riktigt poppis. Ger också hela hasselnötter med skal ibland.
Fallolyckor, klämolyckor osv kanske. Mina har nog aldrig faktiskt gjort illa sig vad jag kan minnas. Se till att ha många hängmattor, hyllor osv om du har en hög bur, så att de inte kan falla ända från taket ner till botten. När du har dom lösa på golvet - tänk på att inte lyfta fötterna så högt när du går, så att du inte råkar kliva på nån. Bättre då om du råkar "skyffla" iväg en 😃
Svårt att säga, se till att kolla upp veterinärer i området innan det händer en olycka, så att du vet var du kan vända dig vid olika tider på dygnet.
Jag har inget dumt nog… Det enda jag faktistk kommer att tänka på är blodstillande pulver, det kan man ha på klor om man råkar klippa för långt så att det börjar blöda.
Jag brukar inte ha dom ute så jag har nog aldrig riktigt tänkt på det.

Mvh Stephanie 

Nä har inte säkrat mycket alls. Slängt för plast skivor och tejpat fast på hålet under frysen och andra hål så de inte kommer in där. Ende plats de får vara lösa på golvet är kök o sovrum. Vardagsrummet vill jag inte ha dom på golvet. Haft nog med problem med råttor som krypt upp under ifrån soffan och tuggat. Men visst går några ibland ned på golvet. Kan ibland ta bort blommornaom jag vet att de kommer tugga.
**I mina royal suites har jag en toa på varje våning. Dvs 2 per bur. Köper plastlådor på ikea. Utanför buren har jag 2 på golvet eller en i soffan/sängen
Låter bli råttorna om man är väldigt sjuk. Annars försöka hålla god hygien och inte ha dom i munnen. Så känsliga är de oftast inte.
Olika beroende på råtta. Man får prova sig fram. Några av mina är tokiga i glass, några i blomkål och en del gillar mjölkdroppar man hittar på zoo eller allt som de inte får så ofta.
Finns massor som kan hända. Inte haft några olyckor utanför bur. Men haft fall olycka inne i bur. Toa låda som ramlat ned från hyllplan, vasst föremål som petat in i ett öga, klämskada, fastnat osv
Hur förhindrar man dem?
Sätta fast toalettlådor som står på hyllplan. Använda hängmattor för att bromsa upp ev fall från höga höjder. Inte lämna vassa föremål så de kan skada sig och hålla koll på inredning så det inte går sönder något som blottar en vass del. Akta tyger somn rimmlar och ger långa trådar de kan fastna i.
Alltid bra med en sjukbur. Har råttan gjort illa sig är det bra om man kan sätta dom i egen bur. Fastnat med en klo och rivit bort. Brukar blöda massor och va lite svårt att få det sluta. Har de ramlat eller gjort sig illa och inte bör röra på sig för mycket/klättra är små burar bra.
Viktigast om råttan har gjort sig illa rejält är att se till så den får i sig vätska och hålls varm. Skadade djur kan tappa sin värme fort vilket i sin tur kan skada mer än skadan själv. Petflaska med varmvatten bredvid råttan eller in med den i tröjan. Efter det ringa en veterinär och rådfråga om hur man skall göra härnäst. Många veterinärer har dygnet runt som man kan ringa och rådfråga. Behöver inte ens vara samma ort man ringer till. Verkar råttan va riktigt dålig bör man uppsöka veterinär fort.
Alltid bra att ha hemma. Köpa på sig lite saker då och då. Finns så mycket man kan ha. Orkar dock inte lista en masa
Går inte. Får de ohyra så får dom. Bara en liten tripp till veterinären och få ut stronghold. Ett paket stronghold håller sedan i evigheter till några få råttor.
Men jag har aldrig fått ohyra av att vara ute med mina råttor. Allt mitt skit har mest kommit från råttor jag köpt hem som burit, jourhemsråttor, kaninernas hö. Har även fått det via trädgrenar jag tagit in. Här kostar veterinär kontroll 250:- och stronghold paket ca 200:-
Bara kika runt på billigaste veterinären. Brukar ligga mellan 250-500 som engångs kostnad+recept.