Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 571 ggr
Zolah
0

Orolig

Sitter nu och har intresseanmält på en råttkille, men jag börjar oroa mig att jag tar för lång tid på mig att skaffa en till kille. Torstens andning låter illa, nu låter det 'oftare' än förut. Jag vill inte vänta tills dess då jag kanske måste akut till en veterinär för att ta bort honom, jag hatar verkligen andningsproblematik hos råttor.. det är så hemskt, speciellt när medicin inte gör någon nytta.

Borde jag skaffa en zooråtta? jag vill inte, men jag börjar känna att jag har så lite tid. För jag vill inte att Torsten ska lida och jag vill inte att Sockerkaka ska må dåligt heller, det känns som jag sitter riktigt i klistret.

Jag ser igentligen inga fördelar med att skaffa en zooråtta, bara den att jag kan få en ny kompis till Sockerkaka snabbt. Den enda zooråtta jag har köpt dog nyligen drastiskt, troligen stroke eller liknande. Min pojkvän köpte honom på Nordh zoo, och han var kanske 1 ½ år?

Jag skulle ju kunna kolla på Arken Zoo, dom har trevlig omgivning som inte är stressande för djuren men dom flesta kommer ju från en grossist iafl…

Kan ingen skapa en teleport? hade varit så mycket smidigare. Så slipper råttan stress med långa resor samt att man inte skulle behöva oroa sig.. det eller göra mig rik så jag kunde själv åka lätt till folk i söder bara för att skaffa mig en råtta jag kan känna mig trygg med att ha hos mig. - Sucka -

Om nån undrar så har Torsten troligen nån mycoplasma historia, medicinen han fick fungerade inte ett dyft. Hans rossel sitter i nosen, men nu 'tror' jag att det har börjat 'krypa' sig ner mot lungorna. Har testat ge honom mörk choklad då det ska visst hjälpa att öppna upp lite, men han var inte intresserad så den fick matte slänga.

sarakaka
0

De flesta håller med om att det inte är bra att köpa råttor som kommer från grossistuppfödare av flera anledningar. Men om du känner att en råtta som kan flytta in snabbt hos er är viktigare så kör på! Det är i slutändan ändå du som ska fatta beslutet, så det viktigaste är att just du är nöjd. Det blir inte alltid som man önskat.

Tänk bara på att även om råttan kan flytta in snabbt kanske det kan medföra nackdelar som t.ex. att råttan inte är särskilt flocksmart.
Om du väljer att köpa en djuraffärsråtta så undersök den noggrant och se om den verkar lugn och stabil.

Är det helt slut på möjligheter att hitta en råtta från en vanlig uppfödning (d.v.s. inte grossist)? Var bor du?

sarakaka
0

Läste om och då såg jag att du intresseanmält (det fanns möjligheter).
Jag tror att din råtta klarar sig ett litet tag innan den nya kommer om du ger honom ordentligt med kärlek och uppmärksamhet! När kan du hämta den nya råttan? Hur länge skulle Sockerkaka få vänta om Torsten somnar in nu?

Zolah
0

Jag bor i skellefteå/västerbotten och har intresseanmält på en kille som bor för ögonblicket i södra sverige, han kanske kan komma hit beroende på om nån ska på utställningen i malå tex. ( transport är svårt.. )

Man får ju som en hel del på köpet om det kommer från en uppfödare, då vet man vilken ålder den är, att den har varit hanterad, och så behöver man inte direkt bestämma sig på stört om man kan hälsa på djuret. Sedan har man det där med karantän också, vilket kan bli besvärligt om man tar in djur från nya ställen. I vanliga fall kommer dom flesta jag har från Sockerråttan och då behöver jag inte oroa mig direkt på den punkten.

Men det lilla taget börjar vara en stund, och snart är det säkert 'för länge'. När en råtta är sjuk är det ju så lätt att det ändras lika snabbt som när man blåser ut ett ljus, om gos och kel var botemedlet så hade han nog varit frisk nu :c

sarakaka
0

Okej. :/ Du skulle ju kunna gå och titta i en djuraffär och se om det är lättare att bestämma sig då när du tittat på dem. Om det känns som att "nej det är ingen bra idé" eller att "den här råttan var jättesnäll och fin!"

sarakaka
0

Titta är gratis. :)

Zolah
0

Ska fundera på det, tycker inte riktigt om den som är i stan. Mestadels för att råttorna är ( iafl senast jag kollade ) extremt ohanterade. Ville kolla på en augoti dom hade, men han var inte alls villig att sitta still.

Funderar på kolla på industriområdet där arken är, jag vet inte >_<

Alenzi
3

Jag håller med sarakaka, jag hade nog gått och kikat lite i djuraffären i alla fall. Suttit en stund och pratat med råttorna, kollat efter ohyra och sjukdomssymptom och om någon verkat lite extra kontaktsökande. Och sedan varit beredd på smällarna man får ta om någon i slutändan följde med mig hem. Jag hade en zooråtta med världens finaste sinnelag en gång för länge sedan, hälsan var det tyvärr värre med.

Zolah
2

Får ta och kolla, har bakteriedödande tvål hemma så jag kan sanera mig själv om jag skulle känna mig extra orolig

Behöver ändå gå ut och gå lite mer, innan jag och datorn skapar nån form av symbios.

Skriver här om jag finner nåt intressant.

Zolah
0

Var iväg idag och kollade på råttor, dom var mismarked black hooded förutom en liten augoti hanne. Ska visst komma nya idag, funderar på kolla i morgon. DOCK så vet jag inte om jag vill riktigt, dom är visst bara 4 veckor. Jag blir som orolig då jag varit upplärd smått att 5 veckor minimum, jag vet inte.

Känns lite som jag förväntar mig att råttorna ska sprängas eller nåt, lite irrationell rädsla att dom ska bli jättesjuka när dom kommer från djuraffär xP

sarakaka
0

Alla råttor jag haft från zooaffär har dött i förtid, tyvärr. Men de hämtade jag när de var 11-13 veckor så då hade deras kroppar växt som mest i kissiga burar med dammigt träspån, vassa föremål och kass mat. Så tror inte att de fick en så bra start. En unge tror jag klarar sig bättre om den får komma till dig, ett bra hem, tidigare. Men 4 veckor låter lite… Ja. Som sagt är djuraffärer inte de bästa på djurhållning. Kan det vara ett alternativ att köpa två syskon? För stressens  skull då de är yngre än vad de borde vara när de flyttar.

Zolah
0

Jag vet inte, ska fundera på det. Ska först se hur dom ser ut, och hur dom beter sig. Sist så var dom galet ohanterade, och om dom är så denna kull med vet jag inte . Men ska kika iafl, har ju både sockerkaka och Torsten som kan lära upp dom.

sarakaka
0

Ja precis. Så unga råttor formar ju fortfarande personligheten. :)

Zolah
2

Enda jag funderar på är karantän ._. För jag kan inte sätta dom i nåt sådant. Ska rådfråga Sockerråttan ~ Tänkte såhär, om jag tar in två bröder och sedan kan jag skaffa hem andra pojkar utan brådska. Då borde jag ha en fin flock på fem hanar om jag antar att Torsten har gått vidare tills dess, och då är det ju lugnt ett tag och jag kan ta in råttor som jag brukar göra?

sarakaka
0

Låter som en bra plan! Som du säkert redan vet har i princip alla råttor mycoplasma. Men du kan ju ha dem i en annan bur ett litet tag så får de vänja sig vid din hemmalukt. Typ ett par dagar. Och då märker du om de verkar ha något, t.ex. lunginflammation. För att gardera dig kan du ge alla lite stronghold i förebyggande syfte. Nysningar och så vidare kan annars vara att de bott i spån som gett dem lite damm i luftvägarna. Sen är det också bra till introduceringen med två syskon, dels så att de kan leka och inte irritera gubbarna så mycket och så att det inte blir så spänt utan lite mer avslappnat och tryggt för alla.

Zolah
0

Jag tänkte mer på sjukdomar dom kanske har :) 

Stronghold hade jag tänkt ringa om till vet så jag får utskrivet ^^ tror mina är slut.

Har bara en gubbe och en tonåring-ish råtta, så jag tror det går bra.