Buffert
Jag får 600kr i månaden, alltså halva barnbidraget. Jag köper i stort sett aldrig saker så de bara ligger och…skräpar x)
Såå…..
…jag har börjat lägga undan pengar, har runt 800kr nu. Pengarna jag sparar är endast för framtida veterinärkostnader.
Jag kommer lägga 200kr i månaden på mat etc och 400kr till bufferten nu i början så att jag har en rejäl summa att luta mig på. Sedan kanske jag minskar lite. Lär ju märka om 200kr i månaden för mat är för mycket eller för lite! Sedan någon gång måste jag ju få köpa något till mig själv också 😃
Hur mycket lägger ni undan?
//Nike
jag är nog lite äldre än dig men ja har en vanlig buffert jag lägger till varje månad, där innefattar också råttorna såklart. jag lägger ca 1000 kr ..men av dom tänker jag nog att ca 200 kr är till råttisarna om man vill köpa något till dom eller om något skulle hända.
Mat och toa osv till dom tar jag av min egen matkassa så det kan ja inte säga nå om =)
/emdi
#1 Jag är 15, så min egen mat betalar mina föräldrar. Så råttmat måste jag betala själv :)
Men okej, låter bra!
//Nike
Det varierar vad jag lägger undan varje månad.
Men både lön och studiebidrag delas upp på mitt ungdomskonto och sparkonto. Sparkontot är till för om det är något jag sparar till, och veterinär. Så det varierar rätt mycket hur mycket som läggs undan.
Brukar lägga undan halva studiebidraget, alltså ca 500kr. Men sen får jag ju lön också, så halva studiebidraget plus lönen brukar åka in på sparkontot. Och det kan bli allt från 500-8000kr totalt som läggs undan varje månad. Ibland mer. :)
Försöker att alltid ha minst 1000kr, men lägger inte undan riktigt… Ska söka jobb till hösten och kommer då försöka börja spara undan mer pengar, men inte bara till råttorna utan andra saker med 🙂