Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 470 ggr
[Vivvvan]
1

lite frågor

hejsan!

detta är mitt första inlägg på råttor i fokus så jag kan ju berätta lite om mig först. Jag har haft en råtta innan han hete Simon. Vi fick han av ett par bekanta då deras intresse slocknat. Enligt dem var han en ensamråtta så han bodde själv. Men han var den underbaraste råttan jag träffat och ville bara mysa framför tvn! tyvärr blev han sjuk och fick tumörer runt halsen och fick avlivas. Men innan vi viste att han blivit sjuk så blev han en dag helt konstig och bet min pappa när han skulle fixa med något i buren.. (detta hände kanske 5 gånger varav 3 ungefär bet han hål) detta pga han blev sjuk och hade ont. Men nu efter några år utan han saknar jag bara att ha råttor och alla deras knasiga ideer och alla de mysiga stunder tillsammans. Men båda föräldrarna säger nej nu bara för at de blev så rädda sen sist Simon bet pappa och för de är rädda att det ska bli samma sak igen. Men nu är jag mer påläst och vet mycket mer om råttor! Min dröm är att jag och min syster ska skaffa var sin råtta igen. Men nu har  jag 2 frågor! 

Om min(a) råtta skulle börja bita vart ska man vända sig och hur skulle ni göra?

När ni åker bort hur gör ni då? och vilka semestrar brukar de få följa med på?

:')
1

Köper du från en seriös uppfödare (Läs: EJ djuraffär) som avlar på bra temprament så ska inte råttan bita. Om den ändå biter så är det troligtvis något som gör ont eller pga något psykiskt. Har du då köpt av en uppfödare så kan du alltid vända dig dit om hjälp! De kan följa med till stugor eller på husvagnssemester eller dylikt. Då får de åka i resebur med gott om vattninga grönsaker/frukter och massa att mysa med. Sedan väl framme så måste de få flytta in i en större bur! :) Hoppas det hjälpte lite! Kom ihåg att läsa på ännu mer, man kan aldrig för mycket!

WarMinerTool
1

Kom ihåg att om du och din syster ska ha varsin råtta måste dom bo i samma bur! Annars om dom inte ska bo i samma bur måste ni ha 2 var! 

Men om dom börjar bitas så kan det vara pga flera anledningar, det kan vara sjukdom eller så kanske den märkt att den får som den vill om den biter!

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

[Vivvvan]
0

åh ni har nog missuppfattat här min råtta som jag hade började bitas pga att han blev sjuk innan var han en riktig mys pysare som var snäll mot alla han var 2,5 år så han blev ändå rätt gammal!!! och jag vet absolut att de måste vara i samma bur! Tycker royal suite 95 double verkar bra och stor och även med dess stora luckor! Men vi tänkte kanske kolla på det mer till vinter eller till våren inte nu. Antingen blir det två eller tre sötisar. så jag vet absolut att man ska ha minst två råttor i samma bur!

0

#3 Toppen!

[Vivvvan]
0

ja #2 man kan aldrig lära sig för mycket:) och innan vår familj skaffar råttor kan jag försäkra att alla har läst på i familjen! vi skaffar verkligen inte råttor om vi vet att vi inte kan/är borta för mycket/ inte har tid eller liknande. Djur är inte något man kan skaffa för det är sött eller liknande man måste kunna sköta om det ge den de kärlek, mys, värme och allt annat den behöver för att må bra. och klart kommer jag köpa från Uppfödare skulle aldrig köpa från djuraffär eller liknande!! hoppas ni inte tog mig på fel sätt:/ kram

0

#5 så ska det låta ^^

MissFake17
0

beroende på vart du bor har jag två hanar som ska omplaceras, vet inte vart de kommer ifrån och har inte heller träffat de än själv men om du påminner mig så kan jag absolut skicka iväg all info och allt ni skulle vilja veta innan ni ens tänkte på det, i ett pm, bor ni i stockholm är ni äabsolut välkommna att hälsa på dem hur många gånger ni vill! 

jag var "känd" i en zoo affär i viksjö då jag alltid springer runt med mina tjejer på axeln, när jag kom in en dag kom dom tacksamt fram till mig och frågade om jag kunde ta emot två hanar som någon hade lämnat in efter att ha hotat med att släppa ut dem, det har efter avtal med ica inte tillåtelse att ha råttor i zoo affären och de bor nu hemma hos en av de som jobbar där. hon har inte möjligheten att behålla dem och jag hade inte hjärta att säga nej, jag har däremot inte möjlighet att ha dem för alltid utan kommer att skänka den till vad jag anser är ett gott hem

[Vivvvan]
0

Bor i skåne så det blir för långt och sen hade vi inte tänkt på att skaffa råttor nu men möjligtvis i vinter. Men hoppas de finner ett bra hem!

MissFake17
0

oki lycka till! :) finns här nästan dygnet runt om d har några frågor!

[Vivvvan]
0

det tackar jag så mycket för! :)

wintermynta
0

Ang semester så har en del uppfödare som service att passa råttorna om man är bortrest. Om man nu mot förmodan inte skulle kunna ta med dom.