klickerträning
Nu är jag här igen med mina frågor och funderingar som ni säkert börjar bli less på. men skulle uppskatta om ni kunde svara på min fråga. :)
Hade tänkt börja träna mina råttor och lära dom tricks igen.
Alice och Charlie är dom som varit mina ''trick råttor'' Det dom kan är ''snurra runt'' och klättra upp på benet. MEN jag har aldrig använt en klicker då jag lärt dom. Har alltid bara sagt ''bra''
Min fråga är.. jag vill nu börja med lite avancerade tricks och lite aggility kanske. Kan jag från att ha alltid sagt ''bra'' till att ändra till en klicker?
eller blir dom förvirrade istället tror ni?
Hade isåfall tänkt köpa denna klicker från biltema.. även om det nu skulle förvirra tjejerna så ska jag nog endå köpa denna då jag ska börja klicker träna med valpen som blir min till höst och mina framtida råttor :)
http://biltema.se/sv/Fritid/Husdjur-tillbehor/Hund/Klicker-for-hund-47069/
Om du säger bra och använder klickern så kommer de nog förstå tillslut att klickern är bra den med. Tanke som slog mig, men det kan ju funka?
Typ:
-Snurra
*Råttan snurrar*
-Bra, *klicker*
//Nike
#1 jaa, det kan ju faktiskt funka! vad dum jag var som inte kom på det ^^
Får väl pröva säga dom gamla tricken som dom kan så att dom fattar att ''klicket'' är när dom gör rätt. tack för svaret!
#2 :D
//Nike
Klicket i klickerträning betyder 'rätt beteende', man bör alltid börja med att 'klicka in' som det heter, dvs lära djuret att klicket/ljudet är bra och man får belöning efter att rätt beteende utförts ock ett klick har hörts. Jag tycker personligen att om dina råttor redan lystrar till Bra så kan du fortsätta med det :) det är samma teknik bara det att du har Bra istället för ett klick.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag gör ett klick-ljud med tungan, betydligt billigare än att köpa en speciell grej att klicka med. Dessutom har man den alltid med sig.
If you fight love, you're always a loser