Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 274 ggr
[hakkapelitta]
0

Råttgrejer BORTSKÄNKES!!

Jag har insett att jag förmodligen inte kommer att skaffa fler råttor, även om de var världens mysigaste pluttar!

Nu ska vi flytta och jag har en stor undulatbur som funkar jättebra, ett hus i trä, ett stort hjul, vitamindroppar, loppschampoo, vattenflaskor och keramikfat m.m i en påse i förrådet som jag vill bli av med!

Buren kostar 100kr
Det andra följer med, eller så skänks det bort till den som vill ha det!

Pm:a mig eller ring 070-5393796

//Jenny

DoftandeJuveler
0

Jag köper gärna din bur med grejer.. =) vart bor du lite mer exakt.. undrar eftersom att ja har en kompis som bor i närheten av sundsvall.. =)

[hakkapelitta]
0

Jag bor i centrala Sundsvall :)

Det är en som ska titta på buren idag, men jag återkommer ikväll!
Om inte annat vill de inte ha påsen eftersom hon har undulater, hon som ska titta på buren :)

Zandra---83
0

Hur stor är buren,om den är kvar?

[hakkapelitta]
0

buren är inte kvar :(
den såldes första dan.
den var 60x70x85 annars, undulatbur för bästa klättervänlighet :)

påsen med hus i trä, matskålar, dermocanschampo och stort hjul finns dock kvar, men bara en månad till innan jag slänger det pga. flytt

Nilam
0

Råttor ska inte ha hjul, ALDRIG. Och vitamindroppar är onödigt om man ger dem en bra kost.

[hakkapelitta]
0

#5 Jag tyckte vitamindroppar var en bra idé på slutet av mina råttors livstid när de trots bra mat åt ganska dåligt och hade svårt med sitt näringsupptag.

Hjulet hade de när de var små och behövde aktivering. De hade inte tillgång till det 24/7. De levde i 2,5 och 3 år.

Vifta med din pekpinne nån annanstans Flört

Nemii
0

#6 Även om dom inte tog skada av det så finns det många andra som faktiskt har gjort det. Känns väldigt dumt att ta den risken bara..
Och trots att det är skadligt för dom så fick dom ha det för att de behövde aktivering? Kunde dom inte få det på annat håll?

(Bara nyfiken, anklagar dig inte. Dessutom, gjort är ju gjort och dom tog ju som tur var inte skada!)

[hakkapelitta]
0

#7 Jodå, de var ute och sprang löst hela kvällarna i ett råttsäkrat hem, men de fick ha sitt hjul lite då och då också. Det var bara ena råttan som gillade hjulet. Detta eftersom jag var medveten om att det kunde vara skadligt för deras ryggar om de fick springa för mkt i det.

Om nu ingen är intresserad av grejerna så slänger jag dem. Jag försökte bara vara hjälpsam och skänka bort dem till bättre behövande, men tydligen så uppskattas inte god vilja härinne! Fundersam

CamillaS
0

jo har pm:at dig om råttsakerna, men problemet va ju då att det skulle kosta för mycket med frakten :(

Zandra---83
0

Jag är också intresserad av bla skolarna,men det är det här md frakten.

Nilam
0

De kan ha tagit skada av hjulet utan att du märker det. Ta emot informationen istället för att vifta bort den.

Citat från ratpower.se:

"Något du däremot inte ska sätta in i råttornas bur är ett springhjul. Det finns inget hjul i djuraffärerna som är tillräckligt stort för att en råtta ska kunna springa rakt i det utan att böja svansen över ryggen. Detta sliter väldigt hårt på råttans ryggkotor och svans vilket kan leda till bl.a. diskbrock. Svansen kan även fastna i den uppböjda ställningen om råttan använder hjulet för mycket. En annan anledning till varför du inte ska sätta in ett springhjul är att råttan då blir tvungen att hålla upp huvudet i en onaturlig ställning när den springer. Detta leder till spänningar i nacken vilket gör att din råtta lätt får huvudvärk. Det finns även en hel del råttor som fastnat mellan pinnarna på hjulet och brutit en tass eller sin svans."

Sen har jag också hört att springhjul är väldigt stressande för många djur, ex råttor.

MosadBanan
0

Vad kostar frakten?

CamillaS
0

Nilam: Cia brändefors har ju också skrivit en väldigt bra artickel om just spring hjulen.

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=262889

Muszimba
0

Jag är intresserad av grejerna om du har det kvar. Bor i Stockholm. Du kan PM:a mig om mer info.

Nilam
0

#13 Superbra artikel!

[hakkapelitta]
0

nu är grejerna bortskänkta till ett djurhem.
tack för visat intresse!

nilam - jag viftade inte bort informationen. jag var redan medveten om den och behövde den inte nu när jag inte har några råttor längre och inte heller kommer att skaffa fler. mina råttor tog inte skada av det, och levde långa, lyckliga liv.