Råttor iFokus

Råttor

Etikettbilder-videor
Läst 3356 ggr
[ElinTjej]
2013-07-19 15:12
1

:'(

Pappa har just gjort mig väldigt ledsen!!

han sa just att råttor var onödiga och att jag inte skulle få några 

💔 😭

Någon som vet något bra tips att övertala??

OBS hittade ingen bra grupp så tog bara någon!!!!

Stephanie
2013-07-19 16:06
0

Onödiga var väl lite onödigt sagt 😮 Har han någonsin träffat nån?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Melonclementin
2013-07-19 16:41
1

Önödigt för VEM menar han då? Om det var för HANS skull så skulle det väl inte vara tal om något djur överhuvudtaget?

Om råttorna nu kommer att glädja DIG och vara till för DIG så är de ju inte onödiga. Right?

Och jag antar att syftet att låta sitt barn skaffa ett djur är just för att glädja sitt barn och då kan ju inte han bestämma vilket djur som kommer att glädja dig och inte. Eller hur? 

Däremot om han tycker att det är mindre onödigt att ge dig en sköldpadda, så kommer dock den att vara väldigt onödig EFTERSOM den inte glädjer dig. (om vi antar att du inte vill ha en sköldpadda)

Summan av kardemumman är alltså att han inte kan säga att de är "onödiga" efterom att hans gåva till dig faktiskt är oberoenda av vad han tycker. (Det måste han inse) Därför bestäms gåvans nödvändighet inte av den som inte ska ha gåvan (din far alltså) utan av mottagaren av gåvan = DU som ska ta hand om och glädjas av dessa djur.  

Hänger du med? 

Min man skulle väl aldrig få för sig att skaffa två råttor till hushållet, och skulle han bo själv så skulle de vara totaaalt onödiga eftersom han inte vill ha några. Men eftersom att han visste att jag skulle glädjas av dessa små krabater så var det en självklarhet att vi skulle skaffa dem. Inte för att han var sugen, men för att de skulle glädja mig och han tycker såklart om att se mig glad :)

Förstår du vad jag menar?

Säg detta till din far och se om han också hänger med.. 

[ElinTjej]
2013-07-19 17:15
0

Hänger med fullständigt! Det är ju inte HAN som ska ha dom det är ju JAG som ska! min pappa gillar att hålla på med mopeder så jag sa: 

Då är det väll lika onödigt med mopeder!! 

Han inser inte hur ledsen jag blev och är.

Tack för bra svar!

Zolah
2013-07-19 18:25
6

Dock så får man inte glömma heller att han också blir ansvarig för råttorna , vad jag sett flera ggr är då yngre får djur men föräldrarna ser sig som 'ansvarsfria'.

[ElinTjej]
2013-07-19 18:38
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det är ju så att jag också kan visa lite ansvar om jag får ha egna djur

och kanske vara med dom istället för att vara vid datorn/tv eller något annat elektroniskt. Mamma å pappa kan ju hjälpa till med att städa och sånt. Vill absolut inte ha något annat en råttor. En nackdel är att vi har 2 katter som är i åldrarna ca 5 eller 6 år och ca 8 år.

jaja den som är 8 är väldigt harmonsik men man vågar ju inte chansa!

Jag hoppas att jag kan få 2 råttisar iallafall.

Här är en fin bild jag älskar från google

Zolah
2013-07-19 18:48
0

det var inte så jag menade :)

Men om man skaffar djur och man är under 18 år så måste föräldrarna kunna finnas där som hjälp, säg att dina råttor blir sjuka och du har inga pengar. Då ska inte din pappa kunna säga ' det är dina råttor så du får lösa det ', och det förekommer tyvärr att föräldrar gör/tänker så.

Och katterna ska det inte vara något problem med, flera här har både katt, hund och råtta :) här hemma har vi till och med en orm på den samlingen djur ;)

[ElinTjej]
2013-07-19 18:57
0

jag tänkte inte på om den skulle bli sjuk och det.

Men mamma och pappa skulle betala om den skulle bli sjuk

och jag tror att dom betalar för maten och bur och sånt med om jag nu skulle få någon råtta..

Zolah
2013-07-19 19:27
0

Kom ihåg att du måste ha två råttor också :)

en bra början kan ju vara att läsa upp dig om råttor och visa dem att du kan det som behövs för att ta hand om ett par?

[ElinTjej]
2013-07-19 19:30
0

nu kom pappa in och sa att han skoja! Hmm är jag 100% säker på att han talar sanning??

Zolah
2013-07-19 19:31
0

Det vet bara du då det är din Pappa, du kan ju alltid fråga honom.

[ElinTjej]
2013-07-19 19:32
0

jag tror han talar sanning.. men man vet aldrig..