Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1025 ggr
Emmieline
0

nyser

2 av mina flickor nyser som bara den , men inget "snor" syns och inget rossel. pigga och gör allt spm en råttunge ska göra , busar och äter sover skiter.

har en veterinär i närheten och tänkte ringa till henne men dom har bara katt och hundar som jobb . så jag undrar kan dom behöva pencillin? 

jag har testat och ha torrfodret blött men funkar inte. men då bara 2 av 3 nyser så vad ska jag göra? ska ringa veterinär i dala.-järna ,leksand och faludjursjukshus i morgon, men tänkte om ni hade nå tips då dom inte har nå snor och dylikt och sånt =S

Charlott_
0

Vad använder du för bottenmaterial?

Emmieline
0

borrismattor. och i toaletten har jag toa-lätt

Charlott_
0

#2 Hmm okej, då har jag ingen susning just nu :/

:')
0

Något annat i buren/maten som KAN framkalla allergi eller en reaktion?

ÖrjanLax
1

Huskurer är ju alltid bra att prova oavsett om dom snorar eller inte. Brukar iaf lindra eller till och med få det att försvinna (om det nu är en början på en förkylning dvs)

Rooiboste med honung (tillsatt när det börjat svalna) är populärt och råttorna brukar även tycka det är gott! Kan jang kan du också ge, antingen i teet/vattnet eller direkt i munnen med spruta om dom ratar det i flaska. Se till att det inte drar på buren, täck kanske delvis med fleecefilt. Kan även se till att luften inte är så torr, eller sätta dom i en transportbur i badrum med duschen på med varmvatten ett tag om dom skulle börja rossla. Sedan är bra mat en självklarhet, många brukar ge saker som lax, grönkål osv när råttorna är lite krassliga. Det var dom tipsen jag kommer på just nu. Blir det inte bättre uppsök veterinär, men underskatta inte råttornas egna immunförsvar och medicinera inte i onödan! :) Lycka till!

Emmieline
0

endast mat blandningen=s och den har jag som sagt blött ner så den inte ska damma

sarakaka
0

SAKER ATT SE ÖVER
- Parfymerat tvättmedel och sköljmedel?
- Är det dammigt i rummet?
- Rengöringsmedel med stark lukt?
- Är buren ren från kiss eller ammoniak?
- Har ni andra pälsdjur?

ÅTGÄRD
- Om alla svaren är nej, prova lite huskurer. Man kan koka rooiboste med lite honung i och bjuda på. Bra för hals och luftvägar vid ex. en förkylning.
- Håll rent i rummet, vädra är bra! Men häng då över en filt över buren så att det inte blir för mycket drag.
- Luftfuktigheten kan vara för låg. Prova att lägga blöta handdukar på ett element så blir det lite fuktigare.

GeishaoChick
0

Vilkey rooibos te skulle ni rekomendera? Märke-vis alltså. Är rädd att råttan ska få i sig en krydda/ört som är giftigt för dom. Lipton te? Hur varmt ska te't vara? Har alltid haft honungsvattnet väldigt ljummet, hinner tyvärr kallna innan hon har fått i sig det hon behöver

sarakaka
0

#9 Varmt är skönt för halsen men det bör inte vara så varmt att man bränner sig. Smaka och ha lite på handleden eller annan kroppsdel med tunn hud så känner du. :)

Vilka märken som helst på teet går bra. Det du ska dubbelkolla är att det är rött te, d.v.s. inte svart, och att det är koffeinfritt. :)

GeishaoChick
0

Vilka kryddor/örter bör jag absolut undvika i teer?