Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1288 ggr
:')
1

Första tiden

Vad har du för minnen från din alldra första tid som råttägare? Hur var den första dagen och natten? Hur hanterade råttan det nya hemmet osv. Skriv! :D

emdi
1

oj, färskt i minnet iallafall…

man känner sig som en hönsmamma. oroar sig för allt. kommer på grejer just innan man ska somna typ" tänk om dom äter upp nå material jag lagt i buren, eller fastnar nån stans"

har dom för mycket mat..för lite mat? osv.

varför sover dom på det hårdaste trångaste stället? haha. när ja gjort hängmatta å allt =)

men mest tar känns d som att man vill hinna dokumentera allt med bilder…för dom växer så fort…från 6 till 8 veckor har d hänt mycket.

sötjävlar är dom i allafall.

/emdi

fladdy
1

Kom ihåg att jag tyckte att dom låg för trångt på varandra så jag flyttade på dom :P Men haha dom gillar ju det

aaaaaaaaaaaangelina

:')
0

#2 Hhahaha

Bananbullar
1

Den första tiden med en ny /nya) individer är alltid speciellt. Att lära känna varandra från början är så spännande. Jag kommer ihåg att det är svårt att låta de vara. Man vill bara mysa med de helahelahela tiden! 😃

Lamina
1

Jag minns min första tid som råttägare som en tid av okunskap. Hade inte tänkt skaffa råttor, visste inte hur dom skulle skötas. Många var dom misstag jag gjorde. En del vanliga, som var lätta att åtgärda som t.ex. hjul i buren och spån som bottenmaterial. Andra lite mer svåråtgärdade, som t.ex. att man inte bör slänga nya dyra dunjackan på golvet bredvid buren. XD Men roligt hade vi det, jag och råttorna, medan vi lärde oss om livet som råttägda/människoägda. Jag försökte alltid hitta på nya roliga saker till råttorna. Och LeNoir, en av dom första råttorna, försökte alltid sabba allt jag hittade på. Men särskilt nojjig över råttorna var jag aldrig. Det kom först senare, när jag insåg hur bräckliga dom är.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zolah
0

Jag var för liten / ung för att skriva om mina allra första. men dom jag skaffade i vuxen ålder har jag lite mer minne av, jag vet att jag var enormt rädd att hålla i dom för hårt. som om jag skulle mosa dem av misstag

emdi
0

ja exakt..extremt svårt att låta dom vara..=)

/emdi

:holmgreen:
1

Mina allra första skaffade jag för runt 5 år sen, som 11åring.
Jag köpte dem från en oseriös uppfödare som inte hade hållit på med dem så mycket, därav var de inte särskilt tama. Jag trodde att man skulle låta råttorna vara de första dagarna så de skulle få vänja sig vid hemmet, därför höll jag inte på med dem så mycket. Men jag satt o tittade på dem i 3 dagar. Haha så spännande med nya djur, och de här var bara mina. Ingen annan ville ha råttor förutom pappa, som tyckte att det var okej. Så det kändes extra speciellt. Så fort jag hörde något från buren så vaknade jag de första nätterna. De lät så sjukt mycket mer än vad jag van vid.
Jag var inte så kunnig när jag skaffade dem. Men hade läst på som en galning i två dagar innan. Det var nämligen inte tänkt att jag skulle skaffa dem. Utan kom på det två dagar innan jag fick hem dem, i och med en annons på blocket.
Så kan det gå, och man lär sig verkligen av sina misstag. Men kommer alltid komma ihåg första tiden som råttägare, det var rätt speciellt. :)

Juliastrom
0

Jag kände första kvällen "Ooooh.. vad har jag gett mig in på, vilket ansvar.." jag var lite nervig över att det inte skulle funka och så, men det släppte redan morgonen efter då jag fixat frukost åt dem och pussar en massa ^^