Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 596 ggr
Schitz0phrenia
2

(k) Råttungar.

Hejsan hoppsan.

Har sedan ett år tillbaka velat ha råttor, och allt är fixat utom råttorna.
Vill absolut inte köpa från djuraffär, eller ha råttungar som härstammar från djuraffärsråttor.

Mina krav om råttorna.

- Absolut så ska jag ha 2 styckna, kön spelar ingen roll.
- Får inte härstamma från djuraffärsråttor.
- Samma uppfödare.
- Syskon.
- HELST INTE råttor i släkten som har fått spån. 
- Samma kön.
- Information om deras föräldrar.

Helst nära dalarna.

Vill ni veta saker om mig så är det bara att fråga.

Zakaraa
1

Av ren nyfikenhet, varför är det viktigt att inga råttor i stammen har gått på spån? (gissar att du då syftar på kutterspån?)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Schitz0phrenia
0

För att spån förekallar canser :(
Men det är okej, men jag syftar mer på att om alla råttor har haft spån så kanske det finns risk för råttungarna att få canser :)

zickan
2

Nicciz. Badseeds rattery har tre helmysiga black eubk honor som söker hem. Skicka pm till nicciz om du är intresserad. Har stamtavla. Garanti på att det inte är grossist. Kan googla på nicciz rattery för hemsida. Har precis börjat uppdatera den igen

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MoaL
4

Det var då en stor aning överdrivet. ^^ Till och med vår absolut vanligaste mat innehåller ämnen som är cancerframkallande, och då har vi bara skrapat på ytan. Jag måste dessutom tillägga att det inte existerar några råttor som inte har släkt som har gått på spån, då alla smådjur gick på spån förut. Det är ändå ingenting du behöver oroa dig för. Terpentinskräcken kommer från USA, vårt svenska spån är ingen fara ur den synvinkeln (även om många råttmänniskor fortfarande lever och andas spånskräck) då terpentinhalterna är så låga. Dessutom är terpentin lättflyktigt, vilket innebär att det snabbt avdunstar och försvinner.🙂

Däremot ska man naturligtvis vara försiktig med bottenströer som dammar mycket, oavsett träslag eller material, eftersom råttor är känsliga för luftvägsproblem. Men att råttorna ska få cancer av kutterspån är inte något du behöver oroa dig för. Cancer lär råttorna få eller inte få oavsett bottensubstrat.

Jag hoppas att du hittar några långsvansar som du trivs med! 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Stephanie
1

Ja, riktigt så rädd behöver man inte vara 🙂 Eftersom råttor så lätt får cancer så är det givetvis bäst att hålla sig borta från spån, men det är ju många ovetande ägare som har sina råttor på spån utan att något händer.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

zickan
0

#4 Det har jag varit intresserad att läsa mer om men ännu inte hittat nått. Hört det via några få håll här i sv. Men aldrig fått någon vetenskaplig artikel bakom att det är så att svenska barrträd innehåller mindre av terpentin. Har du nån artikel att hänvisa till där man kan läsa mer om att det verkligen är så?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MoaL
0

#6 Hmm, bra fråga. Jag har inte sparat sidorna jag läste det på, för det var några år sedan. 🤔 Dock hade det dels med klimatet att göra minns jag, samt typen av träd. Om det var en vetenskaplig artikel eller ej minns jag inte alls, för jag läste runt överhuvudtaget om barrträd och terpentin, på både svenska och engelska. Jag tror till och med att jag hamnade på någon tysk sida också. 😛 Faktum kvarstår dock att terpentin är flyktigt och alltså avdunstar. 

När jag läste om allt detta kom jag också över en tråd på zoonen tror jag det var, om en tjej som hade skrivit till någon forskare (SVA? Jordbruksverket? I have no idea) och frågat om spån var farligt till råttor, och han hade sagt att det inte var någon fara att använda till sällskapsdjur.

Sedan bör man ju också minnas att förr fanns det i princip bara spån att tillgå, och djuren fick inte en massa cancertumörer för det. 😉Faktiskt så verkar livslängden ha varit högre förr (enligt utsagor av många som hade djur för cirkus 25-35 år sedan, EJ vetenskaplig fakta (såvitt jag vet)), och med tanke på att användningen av spån har minskat så kan det ju inte ha varit så farligt som många vill ha det till. Dessutom misstänker jag starkt att råttor är alldeles för kortlivade för att påverkas. Att luftvägarna påverkas av damm och dylikt är dock självklart! Men jag skulle aldrig oroa mig för just terpentinet i spånet.

Mvh,
Moa

MoaL
0

Okej, zoonen-tråden var überlätt att hitta, jag googlade bara "spån terpentin zoonen" och den låg högst upp. ^^ Enligt tråden verkar det ha varit folk här på Råttor iFokus som har skrivit om det, och de i zoonen-tråden återberättar. 🙂

Jag tycker att trådstartaren tar upp en viktig fråga. Var finns bevisen för att spån orsakar cancer hos råttor?

Mvh,
Moa

MoaL
2

Nu har jag suttit och läst om terpentin (egentligen ett väldigt tråkigt ämne, men när jag väl hamnar i ett samtal om det så kan jag inte låta bliSkrattar) och blir bara än mer övertygad om att det inte finns något annat än svaga gissningar/överdrivna tolkningar bakom denna spånrädsla. 

För det första hittar jag information som säger att terpentin inte ens är utvärderat när det gäller om det är cancerogent eller ej. (Jag vet dock inte när den sidan uppdaterades sist, och det är ärligt talat för sent för att jag ska orka googla ännu mer😴)
För det andra tycker man ju att konstnärer och dylikt borde ha varit fulla av terpentinorsakad cancer för länge sedan så mycket som de håller på med rent terpentin, och således borde ämnet ha varit både utvärderat och antagligen förbjudet redan.

Det jag däremot hittar är att det är hudretande och kan orsaka allergier, likväl som att det är skadligt att inandas ångorna från terpentinet - och nu pratar vi inte spån, utan rent koncentrerat terpentin som alltså är tusentals gånger starkare än det är i sin ursprungsform. Att det sedan finns människor och djur som är överkänsliga/allergiska för till och med väldigt små mängder säger jag ingenting om, men det är väl ingen som larmar om att exempelvis äpplen är livsfarliga bara för att vissa är överkänsliga/allergiska mot dem? 😉

Jag hittar ingenting som gör mig orolig för att använda vanligt svenskt furuspån till mina djur, annat än om det är väldigt dammigt (såklart).

Dessutom, om det vore så farligt så skulle djur som exempelvis gerbiler, marsvin och kaniner ha varit hundra gånger sjukare än råttor, eftersom de oftast hålls på spån och dessutom lever betydligt längre än våra långsvansar.🙂

Vill man inte använda spån så är det självklart helt okej, men jag tycker att all info och "fakta" om hur farligt och cancerframkallande spån är borde revideras så att informationen håller sig på en mer korrekt nivå än vad den gör i dagsläget.🙂 Med andra ord att man slutar beskriva spån som om det består av terpentin, för så verkar många se det idag. 😉 Synar man informationen mer i sömmarna så håller det inte, och det finns heller inga bevis på att det är så farligt som många vill ha det till. De enda ställen där jag hittar att vanligt furuspån är skadligt är på just djurforum, och hur farligt det är sprids från mun till mun. Ingen kan komma med några vetenskapliga bevis, utan har bara hört det av andra djurägare och accepterar det som sanning, behandlar det som sanning och sprider det som sanning, utan att ifrågasätta och vara källkritiska.

Nåväl… Nu måste jag rasta vovven och gå och sova. *säng ljuva säng* 😴 Om något låter virrigt eller dylikt så är det antagligen för att jag är supertrött. 🤦‍♂️😃

Sussa gott!

Mvh,
Moa