Seriös uppfödare?
Finns det någon seriös uppfödare i sthlm?
Känns som att jag har letat som en tok men inte hittat någon, så typiskt iom att jag skulle köpa två killar för någon vecka sen men det sket sig då hon bara ville bli av med dom..
Vet inte var jag ska sätta inlägget, så det blir OT :S
Jag har en planerad kull på g. Om honan blev dräktig så förväntas bebisar den 31 Juli eller den 1 Augusti :) Jag finns btw i Gävleborgs län, Bollnäs :)
Jag föder upp ibland o kan lev till bålsta. Det går pendeltåg västerhaninge- bålsta
kortnos råttor är bra!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Fick du mitt PM ts?
//Nike
Yepp, läste det, vet inte vad jag ska skriva, men det känns bra att du sa till om det:)
aaaaaaaaaaaangelina
Bra :)
//Nike
Beror ju helt på vad man anser vara seriöst. Vissa anser att strikt färgavel är seriöst, men värnar alla dessa uppfödare om hur råttorna mår och hur deras liv kommer att se ut? Ibland tittar faktiskt även de mer rutinerade uppfödarna åt sidan för att färgerna på råttorna stämmer bra, men så kanskte inte hälsan är så bra som den borde ha varit hos någon av råttorna som går i avel.
Jag själv vet inte ens om det finns fler än 5, i mina ögon SERIÖSA uppfödare i Sverige. Det är iallafall väldigt få som jag skulle vilja köpa av idag, resterande uppfödare som jag har erfarenhet av har enligt mig bristfällig moral och säger saker som inte är sanna, eller så låter de helt enkelt bli att tala om viktiga saker som en köpare bör få veta om denne faktiskt frågar. Visst, det finns ingen perfekt linje, men som uppfödare ska man kunna stå för de beslut man tar, och ska inte behöva smyga runt eller ljuga. Tar man ett beslut som är något av en chansning, ptja, då ska man även vara öppen om det, och tala om för ev. köpare vilka risker som finns, och varför du valde att ta den och den kullen.
Som köpare måste man ständigt vara PÅ och visa vad man vill. Fråga mycket, och tala om för uppfödaren vilka intentioner du har, så att uppfödaren har möjlighet att avgöra om en viss råtta passar dig eller inte.
Prioriterar uppfödaren saker som du tycker är viktiga? Vad är egentligen viktigast när vi väljer våra blivande familjemedlemmar? Går utseendet före ett stabilt temperament eller och en annars frisk råtta? Det finns många råttor som har allt man kan önska sig, men det finns väldigt få bra uppfödare därute i dagsläget. Men så hänger det ju givetvis på vad man anser vara en bra uppfödare också. Det är så himla mycket att tänka på, men mitt bästa tips är att söka runt, ta kontakt med olika uppfödare och se vad din magkänsla säger. Är uppfödaren passionerad? Älskar h*n sina djur? Hur formulerar h*n sig? Talar denne om råttorna som individer, eller låter det mer som att det är varor personen säljer? Berättar h*n något om dem, eller säger h*n bara vilken färg och teckning de har?
Lycka till i ditt sökande! Hoppas du kommer i kontakt med en vettig uppfödare snart :)
Jag har några hanar kvar ur senaste kullen, www.verra.se .
Finns strax utanför Sthlm!
Jag har två hanar för omplacering i viksjö!