Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 671 ggr
ilaluna
0

Bli mysig?

En dum fråga, men kan man göra en råtta mysig? Eller iaf att gilla att mysa?

Det är nämligen så att jag har fått hem mina bebisar Ila och Luna som är 6v, de är syskon, väldigt lugna men busiga! 
De kommer från en uppfödare i Stockholm så de är tama, men nu är det så att Ila är lite mer tillbakadragen än Luna som gärna kryper upp och myser med än medans Ila gärna vill vara själv. 
Jag vet såklart att råttor har sina egna personligheter men tänkte bara om någon där ute har haft samma "problem" men som blev en mysare ;)

Elinisa
0

Om dina råttor bara är 6 veckor gamla behöver du inte känna någon stress att försöka få dem att vilja gosa& mysa. Då de är i den åldern är det helt normalt att de är mest intresserade av att upptäcka& undersöka hela världen. Jag har tre bebispojkar här på 2-2&1/2 mån& de vill helst bara busa& leka trots att jag uppfattar dem som väldigt sociala. 

Hanar är lite lugnare till sin natur, -de flesta av dem, medan honor ofta kan vara lite mera aktiva. -Men såklart finns individuella skillnader. I så tidig ålder som bara några veckor tror jag inte heller det är någon större skillnad på honor& hanar. 

Lek& busa med dem& arbeta på att knyta an till dem på det sättet, om de verkar ha för mycket energi för att vara stilla. Många råttor tycker om att krypa in i kläderna även om de är ganska unga& "busiga", så det är också ett sätt som kan vara användbart för att få dem att uppfatta dej som något tryggt& mysigt. Jag brukar sitta i soffan, el vid ett bord& låta råttungarna springa runt& undersöka, så kan de komma tillbaka till mej& den trygga varma tröjan då de behöver en paus.

Så ta det lugnt& låt dem vara små ostyriga busfrön, -& se till att finnas i närheten som en trygg bas, så kommer nog myset tids nog, -för de som är på det sättet, naturligt.

ilaluna
0

Okej, tack så jätte mycket för svar och tips! 
Helt plötsligt kom mitt skrivbord till användning igen! ;)