Råttor iFokus

Råttor

Etikettagility-aktivering
Läst 819 ggr
KickiG
0

Träna unga råttor

Försöker hitta någon info om vid vilken ålder man kan börja träna råttor. Vet någon om man kan träna ungar, eller måste de vara äldre?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Torreador
5

Jag är absolut ingen expert på råttor så ni andra får rätta mig om jag har fel.

När det gäller alla mina djur så tycker jag inte att det finns någon ålder som är för tidig att börja träna. Jag tycker snarare att det handlar om att göra allt på den nivå som djuret klarar av för tillfället :-) Enkla och roliga saker som de lätt lär sig och alltid mycket beröm/godis/belöning när det blir rätt. 

Aldrig bry sig om ifall det blir fel, bara fortsätta tills det blir rätt OCH så länge djuret själv tycker att det är roligt!!!! Det är nog det viktigaste. Vi ska inte träna djuren för VÅR skull utan för att de tycker att det är kul :-)

Men det är min högst personliga åsikt :-) Jag hoppas att du kan få något proffsigare svar av andra råttnördar här inne :-)

Kram och lycka till!

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Blodfot
1

håller med #1, men det kan finnas ålder när de får tävla!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

KickiG
1

#1 Jag tycker helt som du! Men hittade info på flera ställen om att man inte bör träna möss som är yngre än 6 månader, för att de är tryggare då. Men min logik säger att ju yngre man börjar, desto lättare är det. Sedan så ska man ju helt klart lägga nivån så att djuret inte blir stressat eller för trött. Viktigaste är att det är roligt och positivt för djuret, oberoende av art.

#2 I det här fallet är det inte frågan om att tävla, utan lära råttor något i mitt examenstillfälle för att bli djurtränare :) Har att välja mellan råttor  som precis kommit hem till sin nya ägare och råttor som är ett år gamla. Jag skulle gärna lära de unga råttorna något nyttigt, som att komma då man kallar på dem, eller klättra upp i handen på kommando.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Bananbullar
0

Jag tycker inte heller att åldern har någon betydelse utan att man ska gå efter varje individ. Jag började lära min ena råtta tricks när hon var några månader gammal. Detta för att jag kände att hon då var "redo" och var trygg, både med sig själv och med mig. Och våran träning fortsätter än idag!