Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 577 ggr
Xristina
1

Utslag på händerna

Måste höra med er, har någon av er fått utslag på händerna/fingrarna av råttorna? Jag har fått just på fingrarna, och det gör rätt ont och kliar också. Kan inte komma på vad det kan vara annat än råttorna :(

Stephanie
0

Vissa kan vara lite extra känsliga. T.ex. om man får rivsår av klorna och sen blir markerad på.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Xristina
0

Men jag har aldrig fått rivsår på annat än ovansidan händerna, och det är liksom på undersidan av händerna som jag har fått utslagen.

labbetrubbel
0

Jag kan få små små rivsår på insidan av händerna som knappt ser ut som rivsår men det kliar och blir rött! Kanske kan vara det? Just nu tex har jag det eftersom vi hade stora "bad dagen" igår ikväll, vilket inte alls uppskattad av grabbarna!;-) Kliar som tusan!

Xristina
0

#3 Mm nä, det är verkligen utslag :) Vet det eftersom att jag var extremt pälsdjursallergiker när jag var liten. Trodde att det har försvunnit då jag har haft hundar hela mitt liv, men nu efter mer än ett halvår med råttor verkar det blossa upp igen :(

Har fått antihistamin av pojkvännen nu, ska se om det hjälper.

Elinisa
0

En kompis till mej drabbades av allergi mot sina råttor& det visade sej bl.a med sådana utslag som du beskriver på händerna. 

Om jag var du skulle jag se till att använda handskar då jag städade burar& kanske använda ett enklare munskydd för säkerhets skull. Tvätta händerna direkt efter du hanterat dem& du kan ju prova smörja in med fet, skyddande salva innan du pysslar med dem också. Så kanske du klarar dej mot värre& fler besvär..?

Xristina
0

#5 Ja det får bli så tror jag. Är inte klokt så mycket värre det har blivit de senaste timmarna

Elinisa
0

Vad jobbigt! :-(  

Ett förslag kan ju vara att du provar smörja händerna med kortisonsalva nu, el krossar en kortisontablett& kleta in på händerna.. (Om detta är tokigt, hoppas jag någon som vet säger till i tråden.. Du kan ju googla lite, el fråga ngn sjukvårdskunnig, så jag inte råder dej till ngt som bara irriterar huden, men själv hade jag testat, iaf på en fläck.. )

..& försöka vara lite försiktig med hanteringen av råttorna en par dagar, så kroppen får lugna sej lite.

Hoppas det blir bättre.

labbetrubbel
0

Fy! Hoppas du snart blir bättre!

sarakaka
0

Om det är allergiutlöst eksem så borde antihistamin hjälpa något.
Man kan ha hydrokortison på eksem.

Allergier kan komma när som helst och mot vad som helst. Det behöver inte nödvändigtvis vara råttorna.
Har du astma?
Var observant och se om det kommer andra symtom som t.ex. rinnsnuva.

Ida85
1

Tycker att det låter som allergi, bortsett från att allergisk klåda inte brukar göra ont, men du kanske har kliat och skadat huden på så sätt. Jag har själv en lindrig råttallergi som bara visar sig som kliande utslag, aldrig något annat. Precis som du var jag betydligt mer allergisk när jag var liten. Dock är jag inte allergisk mot hundar. Kanske är det samma för dig. Mitt råd är att du tvättar händerna när du varit med råttorns, använd handskar när du städar buren. Smörj med mjukgörande och kortisonkräm (om den receptfria inte hjälper kanske du kan få en starkare utskriven pårecept) och prova att äta antihistamin ett tag( kan rekommendera loratadin som är samma som clarityn men billigare). Lycka till!