Benbrott
Hej.
Min kära mor ringde just och var orolig för sin råtta. Han haltar. Eller rättare sagt han sätter inte i ena baktassen i golvet när han går utan håller upp bakbenet. Hon upptäckte det ganska nyss och hon ser inget bett eller sår. Men foten ser lite svullen ut.
Jag sa åt henne att ta fram hamsterburen och bädda åt honom i den över natten. Jag åker dit i morgon bitti med metacam och att jag själv får titta på honom. Självklart ska veterinär inkopplas i morgon.
Men nu till min fråga. Hur behandlas benbrott på så här pass små djur? Kan ju knappast gipsas eller lägga bandage direkt. Min gissning är att det 1) får självläka eller 2) avlivning.
Är det någon här med erfarenhet av benbrott? Kan det läka om det är av?
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
jag tror själv läkning, i vissa fall amputering om det är riktigt illa. Men nu råkar råttor ha riktigt bra läkekött :3 sedan om det är foten som är svullen så låter det ju som om att skadan sitter på en 'bra plats' ( om det nu finns någon sådan igentligen, ingen skada är ju bästa så att säga )
se bara till att han inte klättrar runt osv och att han vilar i sjukburen tills veterinären kan kolla på honom.
Är han en blåråtta?
Jag fick för ett tag sedan lära mig av wintermynta att just blåråttorna kan få svullna fötter pga en genetisk defekt, men att det går över inom ett par dagar. Men det gör förstås jätteont! Så metacam är bra :)
Två av mina blåkillar fick en svullen fot :\ Ökad risk om dom är överviktiga, vilket en av mina grabbar var, den andra vägde dock bara 500g när det hände för någon månad sedan, så det kan hända fullt hälsosamma också.
Bägge två blev helt återställda efter cirka 1 och en halv vecka, men slutade halta efter en vecka.
#1 Tackar för bra svar!
Det är ju inte säkert att det är foten då hon sa att den bara ser lite svullen ut. Skulle helst vilja se själv. Vet att när gammelkatten fick en benskada att hon hade svårt att förklara. Och när jag åkte för att titta på den så såg jag direkt att ledbandet var av.
Har sagt åt henne att han inte ska klättra. Hamsterburen är en rysligt låg och gräsligt liten skitbur så han har inte direkt några större klättermöjligheter ialf.
Tror ni 0,3 ml metacam är tillräckligt som smärtstillande eller borde jag försöka ge en större dos?
#2 Nej, han är mink. Och inte överviktig, väger strax över 500 gr.
Jag kan inte svara om doseringar, sådant överlåter jag till veterinärer och mer erfarna.
#5 Menade inte att du specifikt skulle svara :)
Ang metacam så tar jag nog och frågar några jag känner istället.
Men nu när jag frågat runt och så. Så är det eg bara att hålla honom stilla och att i viss mån ge smärtstillande men inte så pass mkt att han vill klättra runt och därför skadar benet mer. Så jag tror t om vi tar och väntar med ett veterinärbesök ett tag. Dom kan ju inte göra så mkt mer åt just ett benbrott än att ge smärtstillande vilket jag faktiskt redan har hemma. Men jag tar nog och ringer och frågar om dosen.