Banta + barf-råtta?
Halloj,
Mina små troll är i behov av en liten uppryckning gällande sina figurer. Fyra superlata herrar som väldigt gärna äter allt som hamnar framför munnen utan att tänka på kalorierna…
Nä, skämt åsido. De har alltid varit lite lata av sig, och matglada. När jag jobbade mycket tidigare i några perioder så blev det bara värre. Ibland jobbade jag på annan ort i upp till en vecka och då fick sambon ta hand om dom (in och ut med matskålar…) vilket ledde till att de blev ännu latare och segare.
Deras färskfoder har bestått av en hemmagjord blandning med ärtor, majs, spenat, nån köttbit, potatis, ris osv osv. Detta serveras nästan varje kväll tillsammans med deras favoritgrönsaker sallad och gurka. Anledningen till att jag började göra denna blandning var helt enkelt för att vi sällan hade matrester här hemma och ibland lagades det inte mat alls eftersom jag inte var hemma (korv-med-bröd-sambo…) och jag ville ju att råttorna skulle få mat varje dag så. _*Man vet att man har råttor när man låter råttornas mat och hälsa går före ens egna*
_
Nån gång ibland får de ägg och ibland gröt - som de ääälskar.
Jag har försökt snåla in med färskfodret men då rensar dom torrmaten istället… torrfodret består enbart av axa grynblandning och hundmat.
Jag funderar på vom og hundemat - det krävs ju inte mycket av det för att hundar ska få i sig det de behöver - skulle detta kunna funka till råttor som färskfoder tillsammans med grönsaker? Eller bör man tillsätta något för att få det att funka?
Och en såndär snurrplatta för illrar/råttor som verkar blivit populär på sistone, bu eller bä?
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
Kan inte ge något jättebra svar, men jag brukar sno lite från hunden och ge mina råttor lite vom og hundemat när jag ger dem färskfoder. Det är i alla fall sjukt populärt! Jag brukar dock ge lite lite kolhydrater ändå, och så mest grönsaker. Mina är inte feta dock (förutom en hona som jag ska försöka få att röra lite mer på sig), så jag har inte anpassat så mycket efter lata råttisar.
Ja jag ger också vovven det, och det var riktigt hos råttorna, därför tanken slog mig att jag kunde ge dom också :-D tror mina har fått lite väl mycket kolhydrater på sistone… undra om man kanske kan utesluta det och bara ge nån gång ibland?
Big NO NO för snurrplatta, kvaddar ryggen direkt.
Bättre du ger de mer och bättre motion än ta bort massa som de behöver i kosten eller sätta in saker som skadar dom.
Ha som vana att ha dom ute en timme om dagen, även om den inte är sammanhängande timme så sätt det som ett prio i ditt liv.
Jag har sjukt mycket själv att göra men vissa saker kan man göra samtidigt med råttorna ute andra saker får man helt enkelt lägga undan en stund och busa loss med dom en sväng, finns inga genvägar när de gäller att ha bra hälsa
visst alla går ner i vikt av att äta mindre men det gör det knappast en bra diet. Motion och kondition är det som råttor behöver för att hålla hullet bra
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#3 Är inte snurrplattan konstruerad så att ryggen hålls rak? Jag köpte en sådan till mina men de var totalt ointresserade av den så den åkte ner i källaren.
#4 de måste ändå böja/luta sig inåt mot plattan vilket resulterar i att dom ser ut som ett C i kroppen, även svansen håller dom då inåt för balans och det blir en väldigt onaturlig hållning som ger samma resultat som ett hjul skulle ge
#5 Okej. Tur att mina inte förstod sig på den då. :)
sök på "flying saucer" här på RiF
Alla vettiga råttmänniskor säger samma sak om den = snedbelastning samt totalt onödigt om man stimulerar sina råttor så som de behöver och kräver
skulle vara bra med ett löpband i miniformat 😃
// Stephanie och hårbollarna 
#3 - Vet inte om det framkommer i texten att det är råttorna som är lata, inte jag? Hade jag inte haft tid för mina djur hade jag inte skaffat dom från första början. Råttorna ÄR ute. Buren är öppen 99% av all tid jag är hemma (vilket är nästan hela dagarna nu när jag har semester) men det ända de gör av egen vilja är att gå upp och lägga sig på burtaket och mysa istället. Tar jag ut dom på golvet så vankar de omkring på golvet i 5 minuter och sen går de och lägger sig någonstans.
Och ang att "ta bort sånt som de behöver" så tror jag inte en rejäl nerdraging på kolhyrater och proteiner skulle skada, då de fått lite väl mycket av det tidigare.
Och ang snurrplattan så var det inget jag hade tänkt ställa in i buren och låta de använda hur mycket de vill, utan ha som en aktivering så man kan se till att de springer åt båda hållen så ryggen böjs lika mycket åt båda hållen undre kortare perioder. Vi människor gör ju sneda övningar på gymmet, känns som lite samma sak, men det kanske bara är mina tankar. Jag ratade plattan själv när den kom ut förr, just för snedbelastningen - men då jag såg att en "vettig råttmänniska" här på rif hade skaffat en nyligen så ville jag bara veta vad andra hade för åsikter om den.
#9 Nu har jag inte råttor utan marsvin, men min erfarenhet av lata djur är att de ibland behöver motivation för att röra på sig. Kan de inte få sin mat när de är ute och springer (eller sitter haha)? Jag brukar bjuda in till rörelse och upptäcktsfärder genom att placera ut mat- eller godbitar i marsvinens hage, då blir det genast fart på fläsket!
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white