Karantän
Jag funderar på att skaffa en eller två råttisar till. Hur ska man göra med det här med karantän om man nu ska köpa nya råttor till en flock så de inte bär med sig något? Har någon några tips el erfarenheter….?
6 veckors isolering helt enkelt. Tvätta händer osv mellan att ha hållit på med råttorna, och gå inte från din/dina nya direkt till dina gamla.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Okej, att burarna står i samma rum är inte en bra ide?
Jag har två fullvuxna honor just nu, hur går det att introducera de nya till de gamla råttorna? Vad sta man tänka på? När vet man att det absolut inte funkar?

Jag har aldrig haft mina råttor i karantän. Om man köper av en seriös uppfödare så är nog risken väldigt liten att man får in ohyra eller sjukdomar eftersom att uppfödaren är så noga med sina djur.
Om man däremot köper från djuraffär eller någon som inte är så noga med djuren så är det säkrast att ha minst 6 veckors karantän.
Introduktion har aldrig varit något problem här. Det viktiga är att råttorna får träffas på en neutral plats och sedan släpper man in dem i en nystädad bur när man märker att de kommer överrens.
Det är nästan alltid lite bråk i början. Så länge de inte skadar varandra så är det ingen fara.
Tack för infot 
Men jag bor på Gotland och vet ingen uppfödare direkt här iaf. Men det finns säkert många seriösa här som man kan skacka närmare med..

Ja, prata med uppfödaren som du tänker köpa råttor ifrån. Fråga mycket om råttorna hälsa, aveln och vad hon/han gör för att undvika sjukdomar mm. :)
Bur i samma rum beror på vad du vill skydda de mot. Står de i samma rum men inte har någon kontakt med varandra i övrigt så lär de ju inte drabbas av nån sjukdom som smittar vid just kontakt liksom. Däremot skyddar det inte mot luftburna sjukdomar.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram