Knepig sits
Hej,
sedan en vecka tillbaka bor jag i kappsäck och sover på en soffa med alla mina grejer i kartonger. Det tog slut mellan mig och min pojkvän, och jag är på jakt efter ett nytt hem, men det är lättare sagt än gjort.
Mina två pojkråttor har fått tillfälligt boende hos min syster i stockholm under tiden.
Kvar hos mig är mina tre tjejer. Grejen är den att dom får inte springa löst här, bara vid enstaka tillfällen och under sträng uppsyn. (Lägenheten jag sover i är inte råttsäker med en massa sladdar, krypin, och en "vildkatt" som kommer och går.)
Så min fråga är: hur mycket behöver en råtta springa och röra på sig utanför buren om dagen för att må bra, både fysiskt och psykiskt? Dom är vana sedan innan att röra sig fritt ett par timmar om dagen.
Jag pysslar om dom och bär omkring dom, och sitter med dom i badrummet där dom åtminstone får sträcka på benen, men så värst kul har dom inte…
Jag vet inte hur snabbt jag kan lösa min hemlöshet, men går mina planer i lås så borde det inte dröja längre än till kanske slutet av augusti/början av september.
Men hur påverkar detta mina tjejer? Omplacering är inget jag önskar, men det blir den absolut sista utvägen om det inte löser sig inom en snar framtid så att dom får må så bra som dom förtjänar. Det finns tyvärr ingen annan inom familjen eller några vänner som kan ha dom så länge.
Tacksam för svar 🙂
Vad tråkigt att höra, hoppas allt löser sig! :)
aaaaaaaaaaaangelina
Jag har varit i samma situation:-(
hur stor är deras bur? Det är egentligen avgörande för behovet att få komma ut. Har du en stor bur, typ RS så kanske det räcker gott och väl åt den. har du en liten bur behöver de kanske komma ut varje dag i flera timmar
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Dom har en rätt liten bur, köpte den alldeles nyligen eftersom deras gamla var kass. Savic Zeno 2 =|
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/rattburar/334461
Tack, hoppas att det löser sig snarast! Otroligt påfrestande 😕
Jag får väl helt enkelt se hur det går. En kortare tid klarar dom såklart att inte vara ute så mycket varje dag, men det jag oroar mig för är ifall det nu skulle dra ut på tiden, och att det ska påverka deras välmående. I så fall har jag nog inget annat val än att försöka omplacera :\
#2 Hur löste du det med råttorna under den tiden? :)
Säger som #3 kan ju bero på buren och hur mycket aktivering de har där. Men sen beror det ju på vad de är vana vid. Våra är ute varje dag, just nu under sommaren så jobbar vi en del så då blir det bara några timmar per dag, särskilt nu i början när allt är lite läskigt och nytt men annars är de ute 5 timmar per dag och då har de ändå en furret tower, en stor bur alltså.
Sen beror det ju på hur länge det är. Det funkar väl ett kort tag men att bara sitta i buren i flera månader kommer dem inte må bra av oavsett skulle jag säga.
#2# jag fick krasst nog ge bort dem . Hela min uppfödning försvann. Plus mina två hundar. Jag levde på ett skyddat boende som kvinnojouren har. Hade inget val. Mina djur fick det bra.
Du kanske kan hitta någon som kan ta dem på foder eller liknande så länge om du är orolig att de inte får vad de behöver, eller om det är någon som vill testa att ha råttor, och ha dem på prov under tiden innan du fått någonstans att bo?
Jobbig sits du har hamnat i :( Hoppas det löser sig!
Små stjärnor lyser också i mörkret.