Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2397 ggr
[[Mellebelle]]
0

skabbråtter

Mina råttor har fått skabb.. skit kul 👍eller inte.

Har fått läkemedlet stronghold.

Nu håller jag påfullt att städa rummet, burarna, ALLT! för att sanera så att skabben inte finns kvar.

jag har några trähus som jag funderar på.. kan man rengöra dom på nått sätt? eller äre bäst att slänga tro ni?

Trollhund
1

Har hört att man kan koka dem, frysen ska tydligen inte räcka iaf. Men jag skulle ärligt talat inte vågat behålla. Men har också läst folk som säger att man inte behöver sanera efter behandling. Så långa bud. Någon som kan ge tydliga svar?

[[Mellebelle]]
0

jaa jag tror nog att jag slänger dom.

Det borde man ju, eftersom själva skabben finns borde ju finnas överallt där vart råttorna håller hus?

veterinären var väldigt allvarlig då det gällde att sanera iaf.

[[Mellebelle]]
0

en till fråga, då råttorna fick ny mat i skålarna igår, måste det också slängas? eller kan de vara kvar? alltså nu är det foder inte färskmat

123fyra
0

Jag skulle slänga maten också, och tvätta allt riktigt noga :) Och slänga trähusen..

[[Mellebelle]]
0

jaa kanske bäst o göra det, men alltså första gången dom får strong hold på sig försvinner skabben då? eller är dom smitt fri? för om man städar deras bur väääldigt noga sen her man in dom igen efter dom fått medecinen blir inte allt ''skabbigt'' då igen?

LindaBlue
0

Om det är Stronghold du fått behöver du inte desinficera så noga, och absolut inte slänga något, men förstår att du gärna vill städa av lite. Någon annan kan säkert svara bättre på varför, men hmm, i stora drag så är Stronghold långtidsverkande, så djuren på råttan dör, och ev ägg som finns kommer också dö, skabben kan inte heller överleva någon längre tid utan värddjur, så det finns ingen risk att något kryper tillbaks på den medicinerade råttan.

[[Mellebelle]]
0

Jaha så du tror att man kan behålla husen eller? Har nog städa de kliniskt rent haha x) okej amen då förstår jag iaf lite så slipp ja oroa mig för det..:)

vapensyster
1

Hängmattorna ska tvättas, hela rummet dom är i dagligen ska skrubbas (glöm inte att ta en varm fuktig trasa på väggarna), gallret ska skrubbas, trähusen borde slängas, då det är väldigt svårt att få bort exakt allt.

Detta med skabb är aldrig kul…

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

MoaL
0

Nu använder inte jag stronghold när jag får ohyra, men nej, man måste inte slänga något eller skrubba hela rummet, burgallren, och så vidare. Det är skabb vi pratar om, inte ringorm.😉Med rätt medel är skabb minst lika simpelt att bli av med som löss, så det är ingenting att bli helt vild över.

Hur många behandlingar ligger stronghold på? Jag kör på bimectin när jag får ohyra, och det är två behandlingar med tio dagars mellanrum. Då ser jag till att städa samma dag som de har fått första dosen, och sedan städar jag innan sista behandlingen. Trähus skrubbar jag bara i varmt vatten precis som jag alltid gör när jag byter i burarna. Jag brukar nästan alltid ha tyg inne hos råttorna som jag slänger vid städning, men annars är det ju bara att tvätta som vanligt som man väl alltid gör när man städar buren.

Själva poängen med sådana här ohyremedel är just att skabben/ohyran ska bli förgiftade och dö när de äter på råttorna. De gnetter/ägg som sedan kläcks dör såklart också av medlet. Den ohyra som hamnar utanför värddjuret överlever inte länge utan föda, och lyckas de krypa upp på råttorna igen så dör naturligtvis även de av medicinen, precis som alla andra. Att skabbkvalster överhuvudtaget hamnar utanför råttorna är inte lika vanligt som med löss, eftersom skabbkvalster lever i huden, inte den.

Med andra ord, noja inte ihjäl er. Skabb är lätt att bli av med. Jag vet som sagt inte hur bra stronghold är, men annars kan jag varmt rekommendera bimectin, det är ett toppenmedel. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[[Mellebelle]]
0

Hmm okej.. Tack för svaren :) jag fick ge dom medecinen idag man droppar det på nacken på dom. Sen ska jag vänta 2 veckor o göra de igen. Har ju son sagt redan skrubbat o grejja på o ska nog tvätta hängmattor osv de behöver dom nog endå då dom e rätt så pissiga:) men får väl fundera lite me att slänga bort husen. Föressten vad kan de bero på att råttorna fått skabb??

MoaL
0

Slänga husen behöver du inte göra, det är bara slöseri med pengar och välfungerande hus. ^^

Det beror ju på. Har du införskaffat några nya råttor på sistone? Har de kommit i kontakt med hö, halm eller gräs? Har du kanske haft dem utomhus? Har de träffat några andra råttor? Har du varit någonstans och pysslat med hö/halm/gräs/andra råttor/möss och sedan kommit hem och direkt pysslat med dina långsvansar? 

Det är sådant som kan hända. Tur bara att det är lätt att bli av med. :) Jag fick en hona från en djuraffär en gång som hade fruktansvärt långt gången öronskabb som hade spridit sig till både nosen och svansen. Hon fick sin första dos bimectin så fort vi kom hem och redan dagen därpå hade flera skorpor fallit av. Med rätt medicin är det alltså väldigt lätt att få bort och stronghold fungerar förhoppningsvis lika effektivt, så du behöver inte oroa dig. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

StillaSinnet
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad är det för skabb? Skabbkvalster? Det finns nog mer eller mindre på många gnagare men eftersom jag är expert på möss så kan jag bara tala för dem och de putsar varann så vanligtvis lite de inte av dem. Om de blir ensamma utan någon som putsar, eller går skitigt under lång tid, kan skabbkvalstren dock föröka sig och bli en rejäl plåga. Oftast är det först DÅ som vi märker av dem alls.

sedan finns det andra kvalster, som röda hönskvalster, nordliga fågelkvalster och tropiska råttkvalster (som också är en typ av fågelkvalster). Dessa är svåra att bli av med. stronghold räcker inte som enda metod. Städning och sanering är viktigast och då ska allt kokas även i miljön runt buren där kvalstren kan ha vandrat iväg. Ångrengörning är det som gäller och ut med alla textilier, gardiner, sängkläder, soffor odyl. Vissa kvlaster lägger äggen utanför värddjuret och där kan de ligga i upp till 9 månader beroende på art och invänta rätt tillfälle att kläckas på för att utbrottet ska kunna starta om igen. Mekansik borttagning av varenda litet kvalster och varenda ägg som inte syns. Det är ett helvetesarbete. Men det är alltså inte skabb utan kvalster.

Men bara ordet skabb låter som djur som lever nere i huden. jag tänker på andra skabb; rävskabb, skabb på människor osv. Om dessa kan jag tyvärr inget alls mer än att man medicinerar och städar. Dessa ger fruktansvärd klåda också och det i sin tur ger massor av sår efter klorna när de kliar sig.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[ElinTjej]
0

Stackars dina små hoppas det löser sig!!

[[Mellebelle]]
0

Jag har varken skaffat nya råttor eller gett dom saker utifrån. Men jag skaffade mig ju en begagnad bur för ett tag sedan utav en vän. Jag vet dock inte om hennes råttor kan ha haft skabb? så om buren tog med sig det till mig?

iaf nu har jag städat buren ordentligt så det borde vara borta från den iallfall.

Jag vet inte vad dom kan ha för skabb, han sa bara att dom hade skabb inget mer. Inte vad för slags skabb.

Kvalster låter ju inte alls kul.. huvvaligen för den där bilden också.

Så tråkigt att det ska finnas massa ohyra som våra små vänner ska bli utsatta för.