Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 683 ggr
mieeow
2013-06-19 16:03
0

Varböld

Hej!

Jag har nu för första gången en råtta som fått en varböld, den sitter på nedre delen av magen och var stor som en ärta ungefär. Hanen som har den fick följa med till veterinären när jag ändå skulle dit med hans bror, och veterinären bekräftade att det var en varböld och sa inte mycket mer än att jag skulle vänta och tvätta. 

skorpan trillade av för några dagar sedan (ett par veckor efter att jag upptäckte den) och jag tvättade med koksaltlösning, det var lite var kvar inuti men jag ville inte klämma för hårt för att få ut det. idag hade en ny skorpa bildats och den trillade av när jag tvättade, denna gången kom mycket var ut och det STANK :( usch… Jag tvättade i alla fall först med vatten men åkte sedan och köpte klorhexidin och tvättade lite. 

Jag kommer fortsätta att tvätta och så tills det verkar läkt. men jag tycker det är obehagligt att låta honom gå runt med ett öppet sår. Det är som en krater, stor som en ärta. Det blöder inte längre (blödde lite precis när jag tvättade) och jag ska hålla buren extra ren. Men ändå.. borde han vara i egen bur? Han bor med sin bror som är lugn och två yngre, aningen livligare råttor. Hur ofta ska jag tvätta? 

Tack för svar!

deeremf
2013-06-19 16:05
0

när min hanne fick en sådan på halsen var det inga problem att ha honnom med de andra råttorna, tvättade två gånger dagligt och det försvann på några dagar.

mieeow
2013-06-19 16:06
0

Okej, då kör jag nog på det.. :)

Zolah
2013-06-19 16:07
0

Hade en kille som hade fått en sådan på magen och jag upptäckte det försent, han hade fått en riktigt nasty infektion. Så igentligen det lättaste vore om du satte honom i sjukbur och hanterade såret varje morgon ( oftare om det varar mycket ) .

Du behöver ju inte låta honom varai sjukburen hela tiden utan du kan ju ta ut hans kompisar så får dom vara tillsammans en stund. Men jag tror att du skulle vinna mer på att ha honom själv, då kan du kontrollera bättre hur buren ser ut och hur pass ren den är.

om såret är djupt kanske du ska testa spola den?

mieeow
2013-06-19 17:02
0

Jag skall vara extra uppmärksam på honom och se hur han mår, och om de andra är där och nosar. möjligtvis att han kan vara i en egen bur med brorsan, kanske under nätterna och alla tillsammans under dagarna, eller helt själv under natten eller liknande. 

Jag höll honom under svag stråle i handfatet förut, så det spolades lite grann, tänkte spruta lite med klorhexidin från en spruta senare. det beror lite på hur det ser ut, om det inte kommer mer var kanske det inte behövs? bara dutta och droppa lite klorhexidin? 

Läste att man kunde sätta lite honung på, är det någon idé? annars har vi ren aloe vera hemma, men vill samtidigt inte fippla för mycket med det.. o: 

så länge det inte blir värre så känner jag mig rätt lugn, även om det ser riktigt otäckt ut.. men tror det ser djupare ut än det egentligen är… hoppas jag i alla fall. ser ut som ett par mm kanske..

mieeow
2013-06-25 12:43
0

Nu har jag tvättat varje dag (med undantag för midsommar då massa kom emellan…) med klorhexidin och såret verkar läka bra. 

Det jag oroar mig för är att det känns som om det har uppkommit små knutor bredvid såret, som om det fortfarande finns inflammation kvar. Jag tänkte ringa min veterinär och höra vad han säger, men vad tror ni? måste jag åka in och få det öppnat eller kommer det stötas ut eller på annat sätt tas hand om av kroppen? 

Jag hoppas verkligen inte det blir en massa problem nu… känns som att så fort en råtta blir frisk så kommer nästa problem som behöver veterinär :(